Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Undervattensgrävare.

63 inlägg • Sida 1 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Undervattensgrävare (trådstartaren)

#1 » 17:29:25, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Ny medlem som står i startgroparna för ett något udda projekt. Är inte riktigt säker på var denna tråden bör placeras, men... Har tänkt att bygga en sjögående grävmaskin som opereras/körs av en dykare. Grundkonceptet är att lyfta ur motor och pump och sätta på en pråm som flyter ovanför grävmaskinen.

Behöver tips på lämplig kandidat för en dylik ombyggnation. De kriterier som finns är:

Storlek 15-20 ton
Minimalt med elektronik; ju mer som går direkt på hydrauliken, ju bättre
Maskin som är (relativt sett) hyffsat driftsäker, framförallt med hänsyn till miljön den kommer att befinna sig i. Kommer onekligen vara aningen krångligt att serva den på plats...


Alla råd emottages tacksamt!

3 personer gillar det här inlägget.
Undervattensgrävare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:38, 30-04-2019
Maskintyp: Ej angivet



Stridis2

#2 » 17:41:53, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen hit!
Låter som ett spännande projekt. Jag har inte mycket att bidra med mer än att det finns en del filmer på nätet på liknade maskiner. Den jag tänker på var byggd på en Cat.
Hur håller man leder, växellådor o.dl. fria från vattnet? Litar man bara till packboxar samt fettet i lederna eller har man övertryck med hjälp av en kompressor?
Jag ser fram emot en spännande projekttråd. :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_

#3 » 18:07:12, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De gångar jag har dykt (då bara i Svenska vatten) så är man mycket försiktig att röra om i bottensedimentet.
Det grumlar igen väldigt fort.

Så att en dykare skall manövrera en fjärrstyrd skopa känns "farligt". Dykaren måste vara mycket nära skopan för att kunna se något. Tänker mig att 1 meter är lååångt bort.

Då var det nog med negativa tankar....

Har du funderat på något sätt att förbättra sikten för maskinisten? Blåsa in friskt vatten från en arm från sidan. Blåser man direkt på botten så grumlar man väll bara upp mera.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

uppland2

#4 » 20:33:49, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får man vara nyfiken på vad det är du ämnar använda den till?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Martin.Eriksson

#5 » 20:38:24, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.youtube.com/watch?v=2lnPnUpe9jw
verkar ju ha fläkt på bommen men om den skulle funka i sverige vette tusan..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Kotten

#6 » 20:47:27, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant! Finns det någon budget eller önskad klass av grävmaskin till bygget? Alltså om det är min gamla kockum landsverk från början av 70 talet som önskas eller typ 90-00-talet moderniteter? En gammal Kl121B, hymac eller åkerman skulle nog vara ypperligt då det mesta styrs med hydraulik :smile: sen har jag också en massa frågor kring hur man gör den fungerande under vattnet, men eftersom det gjorts innan så finns ju inga tvivel om att det går :thummar: lycka till! Kommer följa denna tråden!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Undervattensgrävare (trådstartaren)

#7 » 11:32:41, 01-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för all respons så långt, ska försöka att redogöra efter bästa förmåga.

Stridis2 - Jag känner också till videon på en CAT som man byggt om på detta vis, men hittar väldigt lite information om den. Tex, vilken modell man använt osv eller hur man byggt om den. Jag

QV_ - Maskinen ska användas till ett VA-projekt i ett område som är väldigt väderutsatt, framförallt på vintern. Botten består av hårt packad sand med en del inslag av block och sten. Det är med andra ord är förhållandevis tacksamt material att schakta i sett ut grumlingssynpunkt. Jag tror att lösningen som används på CAT-maskinen på youtube är fullt tillräcklig för detta projekt. Sikten är väldigt god på platsen, ca 20-40 meter.

Uppland2 - Maskinen ska användas till VA-schaktning på djupt vatten, mellan 15 och 30 meters djup. Rörgraven ska inte göras speciellt stor, ca 1 meter djup. Syftet är bara att få täckning på rören. Alternativet hade varit att gräva med någon typ av ponton- eller fartygsburen maskin, men mig veterligen finns det inte maskiner i Skandinavien med den kapaciteten.

Martin.Eriksson - Jag tror att lösningen i videon hade fungerat utmärkt under de förhållandena som råder på den aktuella platsen här i Sverige.

Kotten - Det finns inte någon budget som sådan i detta läge. Men jag hoppas att inte behöva lägga mycket mer än en miljon på den färdiga lösningen. Annars tror jag att det blir svårt att räkna hem kostnaden på projektet, och det är väl tveksamt vilket användande en dylik maskin kommer att ha framöver. Vi kommer att göra allt in house i vår lilla mekaniska verkstad. Det är svårt att beräkna kostnaden för ombyggnationen i detta läge, men jag tror att det fort går 500-700 000. Maskinen bör således helst inte kosta mycket mer än 300-400 000.

Jag har själv en nästan obefintlig kunskap om gamla grävmaskiner, men om modellerna som du beskriver drivs nästan uteslutande av hydraulik, med minimalt med elektronik låter det som lämpliga kandidater.

Storleken är jag lite kluven på. En större maskin kommer att vara effektivare och göra ett bättre jobb. Men om en större maskin totalhavererar och behöver bärgas blir den operationen väsentligt mycket mer besvärlig för varje extra ton man lägger på maskinen.

En annan fråga; maskinen kommer ju att väga mycket mindre under vatten. Dels eftersom motorn är utlyft, men också eftersom att vattnet genererar flytkraft. Tror ni att detta är något som man behöver kompensera för med någon typ av motvikter, för att kunna köra maskinen på ett vettigt sätt?

2 personer gillar det här inlägget.
Undervattensgrävare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:38, 30-04-2019
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#8 » 11:50:53, 01-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde inte vara någon större fara med lyftkraften då både bommen och det man gräver upp också påverkas lika mycket.

Hur gör man med hydrauloljan? Läckage i vattendrag innebär väl arkebusering på plats om länsstyrelsen skulle få nys om det? :P
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

toker

#9 » 12:28:06, 01-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför bygga den sjögående finns ju pråmar med rätt stora grävmaskiner på som når i alla fall 20 meters djup och behovet av grävning på större djup än så borde väl vara begränsat eller ? Byte 1 tankholk på en skopa till en pråm monterad grävare för en massa år sen har för mig skopan rymde 6 m3 stödbenen gick 20 meter ner och räckvidden var närmare 30 meter ingen kamera eller dyligt fanns man grävde helt på känsla.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

bm1113

#10 » 12:50:32, 01-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir Intressant tråd att följa
Ville dock bara tipsa om ett Svenskt Mudderverk i alla fall :thummar:
http://hakandredging.se/
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ivar Risslén

#11 » 13:28:32, 01-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att gräva undervattnet på det djupet borde en draglinemaskin med slängskopa fixa.
Det finns en tråd här på Maskinisten om en som har några stycken.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Undervattensgrävare (trådstartaren)

#12 » 16:00:34, 01-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätter svara:

Fretchi - Finns alla redan i dag ett stort antal maskiner och båtar som är beroende av hudraulolja för att fungera. Ett flytande mudderverk tex är ju också hydrauliskt manövrerat. Så problemet med hydrauloljan blir inte unikt för denna maskin. Det är självklart en fördel om man kan köra maskinen på någon typ av miljöolja.

toker - Det finns inte mig veterligen något mudderverk i Skandinavien som kan muddra till 30 meters djup. Och de som finns med större djup är inte väl anpassade för att gräva små VA-schakter. Det är oftast väldigt stora maskiner som är byggda för att flytta så mycket material som möjligt i varje skoptag. Det länkade mudderverket från bm1113 som ägs av Håkan Dredging är Sveriges största mudderverk, men fattas fortfarande 6 meters grävdjup för att nå ner till 30 meter. Dessa maskinerna är primärt byggda för fördjupningsarbete i farleder och hamnar.

Schakten som ska tas upp här behöver inte vara bredare än en meter och inte mer än en meter djup heller, dvs ett både grunt och smalt dike.

Ivar Risslén - Jag har viss tidigare erfarenhet av att flytta material under vatten på stora djup med draglinemaskin på pråm, men har inte bra erfarenheter av detta. Väldigt tidkrävande och om det ska bli bra så kräver det oavsett att en dykare övervakar.

Jag diskuterar gärna ämnet i stort och tar givetvis emot alla råd. Men konceptet är rätt så genomtänkt för just detta projekt, så primärt är jag i behov av att få in förslag på lämpliga maskiner för ombyggnation.

2 personer gillar det här inlägget.
Undervattensgrävare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:38, 30-04-2019
Maskintyp: Ej angivet

toker

#13 » 22:17:56, 01-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej kanske inte mudderverk och det är väl inte mudderverk du ska bygga och det var en pråm med monterad grävare jag jobbade på och på den bytte dom stickan till en kortare eftersom dom inte behövde max grävdjup på det jobbet det var även ett mudderverk på platsen men nån typ av skopor men tror inte det fixade stenar så dom ställena det fick grävarna ta.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#14 » 15:47:29, 02-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undervattensgrävare skrev:Jag diskuterar gärna ämnet i stort och tar givetvis emot alla råd. Men konceptet är rätt så genomtänkt för just detta projekt, så primärt är jag i behov av att få in förslag på lämpliga maskiner för ombyggnation.

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

88ecr

#15 » 17:26:22, 02-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intresant projekt. Hur håller tex oljetankar vattentrycket som blir innåt på 30m djup?

Kom ihåg vi har terramare, som ju är sålt åt boskalis, har maskiner som räcks ner till 40m, men förstår om det skall grävas på sidan och täckas kan det vara klumpit.
https://terramare.boskalis.com/yhtioe/k ... aajat.html
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se