Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Magirus samlade avbildningar och kråkfötter

8627 inlägg • Sida 532 av 576
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

magirus (trådstartaren)

#7966 » 10:35:48, 01-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

KAtarr! :buga:
Pirat, en buse i skogen
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat
Il Compressore/Atlas Diesel Air Compressor C2 DKV
Dodge Aspen Sports Coupe

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se

magirus (trådstartaren)

#7967 » 20:43:35, 01-05-2019

Har dragit ur höger drivaxel på Suzz. Men hon va int direkt villig att släppa taget, 4,5 timmars idogt slit med glidhammarn innan de gav sej :svettas:
Ovanpå de kom höger pekfinger i kläm mellan glidvikten o mothållet så nu har jag ett pekfinger som är blålila, dubbelt så stort o gör rejält ont :myzsko:
Gjorde kväll bums när axeln va ute. i morron blir de att finlira me vinkelslipen för att få loss spännringen o gamla lagret :dancing_geek:

Bild
Pirat, en buse i skogen

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg

Sverige
MF 165
Hemek Pirat
Dodge Aspen Sports Coupe

Ludde eriksson

#7968 » 20:55:06, 01-05-2019

Usch, va tråkigt när mr Murphy ska vara med :shake_hands:
Bra jobbat, hoppas fingret låter dig sova iaf :insomnia:

2 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72

johan.eriksson

#7969 » 20:56:40, 01-05-2019

Klämda fingrar är aldrig kul. Du ha mina sympatier herr M.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: BM-Terrier
Volvo N86

LeifAndersson

#7970 » 21:40:26, 01-05-2019

För milt våld! Svetsa en finlänkad kedja på en 4-5 kg tung slägga och fäst kedjan i drivaxeln och klipp till ordentligt rätt ut i luften, då jäklar släpper det, slaghammare är för flickaktigt! :razz:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

8 personer gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magirus (trådstartaren)

#7971 » 22:17:59, 01-05-2019

Tack Kamrater! :buga: Lite "tyck-synn-om" lägger sig som ett värmande omslag om fingret!! :thummar:

@Leif, Well, jag hade en sån dag i dag då jag bejakade mina f#ministiska sidor!! :vissla:
Därmed int nå ont sagt om kvinnor o mekande!! :thummar:

Förra gången detta hände va de int många slag med glidhammarn förrns axeln va ur, så... menmen, 25 tusen mil kanske sätter sina spår :mrgreen: dvs rost o annat skit.
Hoppas du har hydraulpressen i gång för på söndag kommer jag förbi med de lösa delarna :vissla:
Pirat, en buse i skogen

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg

Sverige
MF 165
Hemek Pirat
Dodge Aspen Sports Coupe

LeifAndersson

#7972 » 06:31:12, 02-05-2019

Den står och väntar! :thumme:

5 personer gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg

Sverige

igelkottar

#7973 » 09:41:41, 02-05-2019

Sympati :shake_hands:
Är aldrig kul att få fingrarna i kläm. :sad:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

magirus (trådstartaren)

#7974 » 10:36:01, 02-05-2019

Nope... de bli som i vägen så fort man ska göra nåt, man stöter i saker o då gör de ont IGEN!!! :myzsko:

Så, Dagens elände/gnäll/sorgeämne etc :sad:

Snödrev, horisontellt :snow:

Bild

(skarpögd Maskinist ser (på bilden ovan) hörnet på en Flakkåpa till en jänkepickis. Kåpan är MYE till salgs)

Trots det, glad i hågen tog jag Conny Den Vite för en tur till staden/jobbet/dropin-besiktning :driver:
Kom lite styva 3 mil, sen blev det flipperspel bland instrument o lampor!! TILT!!!! :ohnej:
Stannade på en parkering vid sidan av vägen och (dumma jag) stängde av moroten :vissla:
Bara att ringa Hulda Maka och, som tur va, int börja jobba förrns 12 i dag :thumme:
Sen en pling te jobbet o tala om som de var... "Ni slipper se mej i dag" :arrow:

Under tiden som jag sitter o väntar på Räddaren i nöden fick jag sån därna traumaterapi via SMS av Fjeddan :buga: Dagens Guldhjärta till Fjeddan för detta o mer därtill!!! :buga:

Så, väl hemma igen gjorde jag en snabb mätning över polerna på batteriet, 8,5Volt, de fattades en del volter där :huh: Så, skall snart ut i snödrevet och riva ur generatorn ur Conny samt hoppas att det bara är oxider på kollektorn eller nått liknande. Han har ju stått still ett bra tag :vissla:

In i de varma gosiga garaget går det int att komma för si där står IC o gonar sej o utanför porten står Suzz o väntar på sin drivaxel med mera :myzsko:

Bild

Antar att de blir litt kyligt och blött innan jag är klar!
Sen är det bara att hoppas att reservgeneratorn blir klar i eftermiddag! :dancing_geek: annars blir de knivigt en bil o två som ska jobba åt varsitt håll o inte samma tider :help:

Virrigt inlägg? :myzsko: De e bara förnament hur de är i verkligheten :vissla:
Pirat, en buse i skogen

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg

Sverige
MF 165
Hemek Pirat
Dodge Aspen Sports Coupe

Ulf

#7975 » 11:10:31, 02-05-2019

Sympatier! :shake_hands:
Det är inte kul att smälla fingrarna sådär! Lite som när man var yngre och skulle ha isär en plåtleksak med en radiomejsel. De hårda flärparna var ju tvungna att bändas loss med mejseln. Så slant man och mejseln satt galant placerad i tumgreppet.

Och som lera i såret så har ni fått lappmögel, sicket elände, iaf nu i maj!
Jag är faktiskt så snäll och generös att ni gärna får behålla det där uppe :wave:

Kanske läge att kika vad ditt fantastiska kylskåp har att erbjuda! :coffee:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg

Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

LeifAndersson

#7976 » 11:16:41, 02-05-2019

Det vill inte gå bra på något vis nu! Du får trösta dig med att nu kan det snart inte jäklas mer! Men snart så överger nog Murphy dig och ger sig på någon annan, han brukar bli rastlös och dra vidare rätt snart! :thumme:
Kolla så kylskåpet funkar också när du går förbi, märkvärdigt om något ska självläka när precis allt annat ska jäklas! :snow:

LeifAndersson
Fler än 500 inlägg

Sverige

igelkottar

#7977 » 11:58:14, 02-05-2019

Återigen stora sympatier :shake_hands: :shake_hands:

Nu får det banne mig vara slut på Mr.Murphy hos dig :shake_hands: (och mig samt andra här). :vissla:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

magirus (trådstartaren)

#7978 » 23:24:34, 02-05-2019

TAck Kamrater!!! :buga:
Återigen vill jag ge Fjeddan en STOR eloge för hans engagemang i min kamp mot Murphy o elementens raseri (läs "styggväder") :buga: Han frågade på stående fot om jag behövde låna Våfflan!!! :thummar: Det var en tröst i eländet att veta att det fanns en snabb lösning på en ev tur till Gruvan i morron. :hurra:

Nå, en update tarvas!
Med lite handel o vandel lyckades jag få ut Yngsta Ynglets Calibra ur tältet så jag teminstingen fick va under tak o fri från snödrev o slikt :thummar:
Därefter vidtog arbetet att få Vraket (läs "generatorn") ur Herr Conny den Vite. Det kan bums sägas att DET är inte gjort på en grisblink, int ens på en kafferast :svettas:
Litt bilder som kanske kan åskådliggöra det hela :photograph:

Pilen pekar på det som syns av vakuumpumpen som sitter på generatorns bakgavel :help:

Bild

Här pekar pilen på generatorns remskiva, LäNGST NER :myzsko:

Bild

Pilen på bilden pekar på där nedre montagebulten krockar med röret till oljestickan :ohnej: Behöver jag säga att det blev lite milt våld tilltaget då jag int kände för att riva bort röret :vissla:

Bild

Nästan samma vy, men visar att rören mellan turbo o Intercooler va tvunget att gå väck :svettas:

Bild

Nåväl, El-Pira kunde vid 3draget på eftermiddagen meddela att generatorn ur Lule-combon va testkörd i bänk och befanns vara vid god vigör :hurra: Det va troligen litt skit kvar som de rensat bort :thummar:
Då blidde det räserfart ner till Männskobyn för att hinna hämta ut den före stängningsdags :driver:

Så, i morron skolkar jag från Gruvan och istället ägnar mig åt att grotta in Lulegeneratorn i Conny. Han ska ju besiktas på måndag och då hoppas jag ha fått allt att funkar som de ska :dancing_geek:
MEN, jag är int där än... mye kan hända på vägen dit! :vissla:

Hmmm, undras om de va nå mer att hacka ner här :klia: Eh, JO :idee3: De är tur man har en KalasHulda
som stöttar så att jag kan grotta ner mej i den eviga kampen att få Karetorna att funka :buga:
Nu ska jag ägna mej åt en stunds meditation med att lyssna på Röyksopp och läsa vad Maskinister runt om i Sverige har för sej :levitera:
Pirat, en buse i skogen

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg

Sverige
MF 165
Hemek Pirat
Dodge Aspen Sports Coupe

63an

#7979 » 07:42:38, 03-05-2019

Ja man trodde att krångeltiden var förbi når solen lyser? Verkar vara nån sjuka! :huh: Redskapslåset har spökat ett tag å när man inte blir av med verktyget utan de hänger på på ena sidan så tar tålamodet slut som igår.. utan redskap så löpte den så fint men de saknas en plåt som håller oljetuben på rak kurs när man manovrerar spaken. Fram med svets å sökte nått lagom att bränna dit men hittar inget som var passligt..Konstigt när man har så fullt med sparade detaljer, skrev jag om blåsten man blir som en ispinne! :huh:
NU ska jag få nån ordning på eländet med detta om de kan funka, så :coffee: å kom på att 2st 5 tums spikar
provar jag så får vi se , inte klokt så kreativt för när jag skulle böja så sitter de i ett tunt gammalt gångjärn i nerkant men såpass bra att de gick att slimma runt hydraultuben så körde på å nu löpte den korrekt å då kör jag så tills vidare så kan jag utvärdera låset! Glad i hågen plockar jag in alla prylar å får syn på 2 små lampor under hytten som jag aldrig sett lysa anar att de har med låset att göra då hojtar motpolen: SKA du följa me till stan å handla? Frågan var jättebra så jag slipper frysa häcken av mej, så de problemet får vänta till sedan( i vanlig ordning ) :mrgreen:
Enda trösten med kylan är att de gör mindre ont om man gör sej illa i kylan men märkvärdigt va svårt att få något utfört :klia: Å vad är det som gör att när man tar på rena nya kläder DÅ ska de mekas :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

7 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Baklastare

magirus (trådstartaren)

#7980 » 08:40:08, 03-05-2019

Bäste Herr 63! Detta var i sanning ett gnäll av högsta klass!! :buga: Kan näppeligen bli bättre!! :thummar: Allt på en gång, man kan bli tokig(are) för mindre!!! :huh: Ni har min fulla sympati :shake_hands:
Nåväl, i dag skiner solen igen och gårsdsplanen, som i förrgår var torr o dammig, har nu förvandlats, via snösörja, till en lagom smetig lervälling som följer med skorna varhelst man går :vissla:
MEN, jag kanske slipper frysa när jag nu, inom en icke angiven tidsrymd, antar den stora utmaningen att med skohorn och vaselin försöka mickla tillbaks ett stycke genomgången generator i Conny Den Vite! :svettas:
Men först en balja lut :coffee: För en del insatta är J2 snart skickad söderut :mrgreen:
Pirat, en buse i skogen

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg

Sverige
MF 165
Hemek Pirat
Dodge Aspen Sports Coupe