Har på sista tiden tyckt att maskinen inte växlar som förväntat, hoppat lite fram och tillbaka mellan växlarna. Häromdagen var det plötsligt så att den inte växlade ner i motlut fast det var så brant att det nätt och jämt gick att komma upp på 2:an och sedan dess växlar den bara ner till 1:an när jag trycker in knappen, annars kör den på 2:an hela tiden med växelväljaren i läge 1. 3:an och 4:an fungerar som vanligt. Vore tacksam för uppslag till var man skall börja att söka felet.
Är det en L90 utan någon mer bokstav? Har du chassinummer? Det underlättar att veta vad man söker efter.
Mvh, Hasse.
Fyller man i sin profil vart man bor så blir det lättare att rekommendera någon som kan hjälpa till. Glöm inte att donera, mycket go information och hjälp här det kan ju vara värt några kronor.
Har läst lite om fel på APS-boxen här på forumet. Vet någon om ett avbrott i strömförsörjningen ge skador på APS som skulle kunna yttra sig som på min maskin?
På nyare maskinerna kan man ju välja körläge, då kan man ju köra manuellt utan automatväxling. Då har inte råkat slå om nån knapp bara? Normalt startar dom väl på tvåan och man inte aktiverat nedväxling med knapp 1-4 på nyare maskiner iallafall. Har ingen erfarenhet av dom utan bokstav.
Såvitt jag vet finns inget "körläge" på dessa modeller utan man väljer läge A (=4) eller så växlar man manuellt mellan 1 och 3 och då växlar den ner automatiskt om så krävs men aldrig upp över vald växel. Eftersom Kick down fungerar som vanligt är min högst amatörmässiga fundering om det kan vara så enkelt att det är glappkontakt i växelspaken men eftersom strömmen slagits från i samband med startmotorhaveri, som jag skrivit om i en annan tråd, oroar jag mig förstås för att det kan vara fel på APS-enheten. Tycker dock att det borde ha inträffat då och inte först senare.
Jag hade ett växlingsproblem på en 90 B en gång i tiden. Det var oxid på kontakterna och kretskortet i APS boxen. Jag öppnade och tvättade med tandborste och T-sprit och sen funkade den igen. Växelspakens kontakter är också en känslig punkt för damm och oxid.
Låter som att det kan vara samma problematik. Idag när jag körde med spaken i läge 1 gick plötsligt 1:an in och det gick att köra både fram och back tills jag växlade upp till 2:an, därefter vägrade den att växla ner. Senare blev den kvar på 1:an efter att jag aktiverat Kick down och kunde köras på ettans växel tills jag växlade upp. Känns som att felet kanske kan avhjälpas med en ganska begränsad budget.
Gött, börja med lite rengöring/koll av kontaktstycken. Berätta gärna vad du hittar eller kommer fram till.
//Hasse.
Fyller man i sin profil vart man bor så blir det lättare att rekommendera någon som kan hjälpa till. Glöm inte att donera, mycket go information och hjälp här det kan ju vara värt några kronor.
Hasse.69 skrev:Gött, börja med lite rengöring/koll av kontaktstycken. Berätta gärna vad du hittar eller kommer fram till.
//Hasse.
Dagen efter du skrev detta fungerade 1:an när jag körde igång och har så gjort sedan dess, har kört lite nästan varje dag så jag börjar tro att det varar men fortsättning lär följa. Lägger den av igen får det bli rengöring.