Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Projekt renovering av Matbro TR250

43 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

dennis_f (trådstartaren)

#1 » 22:46:36, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ca 8 år sedan köpte jag en fyrhjulsdriven midjestyrd teleskoplastare från Nordirland. Här i norrland brukar inte traktorer rosta så farligt mycket men så är tydligen inte fallet i nordirland utan hytten är ganska illa åtgången av rost, växellådan/convertern fungerar lite då den vill (krånglar gärna då det är -25 och har snöat 30cm), en sidoruta är trasig, dörrhandtag fungerar "sådär" m.m. Kort sagt är det läge för lite renovering.

Jag påbörjade nedplockning av hytten igår och blev ganska färdig idag. Till veckan hoppas jag få tag på en annan maskin som kan lyfta av hytten från chassiet åt mig. Sedan hoppas jag hitta nån som kan blästra den också.

Bild
Bild

Det syns inte på bilden men plåten är genomrostad i botten på dörren.
Bild

Motorhuven plockades av också.
Bild

Rost i hytten
Bild

Rosthål. Kommer att lagas. Troligtvis genom att kapa ur och fälla in en ny plåtbit.
Bild

Fler bilder kommer.....

12 personer gillar det här inlägget.
dennis_f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:01:01, 06-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor



dennis_f (trådstartaren)

#2 » 16:22:58, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under veckan som gått har jag rensat ut det sista av inredning m.m. ur hytten så nu är den redo att lyftas av.
Tanken var att detta skulle ske imorgon (måndag)
Tror ni jag kan lämna kablarna som går genom fyrtkantrören i hytten om man lindar dem i silvertejp? Eller kommer blästern att skjuta sönder tejp och kablar som om det vore smör i solsken?

Bild

Den rostigare av dörrarna är rätt illa åtgången. Framför allt "innerplåten" i över och underkant. Det blir lite svetsjobb efter blästringen.

Bild

Samma dörr som ovan.

Bild

Jag har förstått att international = JCB då det gäller växellådor men jag har inte hittat JCB's modellbeteckning på min låda.
Jag har en verkstadsmanual som tar upp en drös manuella lådor från SS500 till SS750 men ingen stämmer överens med min till 100%.
Närmaste kandidat är SS600.
Om någon har några tips är tar jag tacksamt emot dem.

Bild

Det dök upp en lucka i schemat för den kompis som lovat att lyfta av hytten så han kom idag istället. Så nu är hytten av!

Bild

Det är ganska smutsigt under hytten. Jag ska hyra mig en hetvatten/ångtvätt till veckan och rengöra lite.

Bild

Det blev bra ventilation då man plockade av taket och tog ut rutorna :) Lättare att komma åt för blästerkillen också då.

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
dennis_f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:01:01, 06-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor

igelkottar

#3 » 17:10:29, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog tagit en gummislang och trätt över, eller sprättat upp om det inte går att få över.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stridis2

#4 » 21:30:49, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller tejp och blästring så har tejpen två problem att klara av. Dels det mekaniska slitaget från blästermedlet, dels att luftströmmen inte lyfter tejpen och drar av den. Jag har ingen bra erfarenhet av tejp över huvud taget när det gäller maskering vid blästring, men ju tjockare och mer gummiaktig tejpen är desto bättre borde det fungera.

Jag tyckte Igelkottars förslag med gummislang var bra. Ännu bättre om man kan få bort kabelhärvan helt och hållet, då kan man blästra som man ska även runt hålet där den går igenom.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

MN

#5 » 21:35:20, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reparera rosten innnan blästring.
MN

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Stridis2

#6 » 21:46:14, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte alls säker på att jag håller med om den arbetsordningen. Jag hade blästrat först. Då ser man mycket mer dålig plåt och slipper upptäcka detta när man håller på att svetsa. När det är nyblästrat blåser man noggrant av allt damm som binder fukt och hjälper till att rosta.
När det är färdigsvetsat blästrar man en gång till, i alla fall de ytor som är oblästrade (ny plåt, slipade ytor osv). Har man inte dröjt alltför lång tid, och inte förvarat hytten alltför illa, så är det mycket möjligt att man inte behöver blästra om något, bara köra oblästrad yta. Men behöver man blästra om så går det snabbt att damma över dessa ytor igen, det är ju bara lätt ytrost som ska bort.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dennis_f (trådstartaren)

#7 » 22:47:04, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte också att jag skulle spara mycket slipande samt att man kan klippa till plåtbitarna i rätt storlek direkt m.m. om jag blästrade före rostlagningen så man ser var det finns plåt kvar.

Dock är min rostlagningserfarenhet begränsad till några nödlagningar liggandes under en gammal golf mk2 med rost i framvagnsbalk och golv. Det blev inte vackert men bilprovningen gav sitt godkännande och med lite underredsmassa blev utseendet bättre också :)

Jag hoppas få till ett lite snyggare resultat här men om jag har tur så kan svetslinjen på gymnasiet där jag jobbar ta över den biten så slipper jag. Och jag tror att de föredrar en färdigblästrad hytt och dörr.

3 personer gillar det här inlägget.
dennis_f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:01:01, 06-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor

Trigon

#8 » 09:07:32, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån där maskin med både midjestyrning och bra räckvidd känns i mitt tycke som en fantastisk kombination även om den antagligen inte kan lyfta lika tungt som en teleskoplastare med fyrhjulsstyrning? I vilket fall håller jag tummarna för att du får skick på den igen och att du fortsätter uppdatera här så vi andra har nåt att dregla över. :thummar: :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Stridis2

#9 » 22:39:58, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med Trigon med förhoppningar om att du får en kalasmaskin och vi en kalastråd! :eat:
Dock måste jag säga att jag har svårt att hitta fördelar med midjestyrning framför fyrhjulsstyrning. Med teleskoputskjut kan man komma runt vissa av problemen, men fyrhjulsstyrningen är imho det absolut mest allround man kan ha.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dennis_f (trådstartaren)

#10 » 20:55:07, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla uppmuntrande ord :)

Jag är själv supernöjd med maskinen förutom att växellådan krånglat då samt lite småproblem med elsystemet, rosten osv. Men det ska ju ordnas alltihopa nu.
Egentligen var jag ute efter en vanlig midjestyrd maskin men hittade ingen i min prisklass utan alla 4200 eller L50 låg alldeles för högt i kurs för mig. Sen dök den här upp på Storbritanniens "blocket" med en rätt trevlig prislapp. Frakten löstes med ett RORO fartyg som normalt fraktar kraftliner från Piteå till London. Då fartyget går relativt tomt på väg tillbaka var frakten rätt billig också. Och lastbilstransport från nordirland till hamnen i London var oförskämt billigt (3500:- inkl färjeavgift m.m.).

Men nu då man har utskjutet så kan man ju bygga rätt höga snöhögar på vintern och det är perfekt för att peta lös maskinen ifall man kör fast också :grin:

Idag hyrde jag iaf en hetvattentvätt på Cramo. Dock är jag lite besviken. Det står att den skall gå till 140 grader men då jag vrider upp på max så blir det inte varmare än att jag kan hålla på metalldelen av spollansen utan problem (ca 60 grader kanske?). Ingen ånga eller liknande som det borde bli heller. Sist jag använde en hetvattentvätt blev vattnet så varmt att allt jag tvättade torkade i samma sekund man slutade tvätta. Jag spolade av traktorn ändå men kommer att klaga på Cramo på torsdag då jag lämnar tillbaka den. Förhoppningsvis tar de inget betalt eller så vill jag då ha en som fungerar. Det blev ju inte helt rent även om det är hundra gånger bättre än då jag började :???:


Bild
Ventilpaket före tvätt


Bild
Ventilpaket efter tvätt


Bild
Växellåda innan tvätt


Bild
Växellåda efter tvätt


Bild
Lite mer inzoomad bild.


Bild
Motorn blev också renare!
För att vara säker på att det inte låg nått vatten och skvalpade mot avgasventilerna, turbon eller liknande tänkte jag att det var lika bra att starta upp motorn och köra en minut eller så så jag tjuvkopplade magnetventilen på pumpen och la på 12V på solenoiden på starten och den tuffade igång på mindre än en sekund och gick snällt och fint på tomgång. Men direkt jag rörde på gasen misstände den och det kom massor med rök. Lät den gå en liten stund men ingen förbättring. Började misstänka att jag spolat sönder nått till pumpen med högtryckstvätten.
Men sen kom jag på nått. Jag hade ju satt i en propp (i form av en toarulle) i insugsröret innan jag började tvätta. Den hade jag visst glömt plocka ur innan provstart. Resultatet ser ni på bilderna nedan, den hade sugits fram till turbon där den låg och släppte igenom väldigt lite luft :aaargh:

Men toarullen avlägsnad gick den mycket bättre :thummar:

Boven i dramat fastkilad i turbon.
Bild

Bild

11 personer gillar det här inlägget.
dennis_f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:01:01, 06-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#11 » 22:33:10, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hetvattentvätt är kanon! Inte är det många timmar om året jag använder min, men den hamnar ändå bland riktigt bra investeringar jag har gjort. :mrgreen:

Blev ju riktigt snyggt efter din tvätt. Hade det varit jag som hyrt en icke fungerande tvätt hade jag krävt (även om jag kanske inte hade fått igenom det hela) att få den första helt kostnadsfritt. Ska du få en annan fungerande så ska du ha avdrag för både dubbel körning och den tid du har lagt på det hela.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dennis_f (trådstartaren)

#12 » 21:27:24, 10-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dåligt med uppdateringar från min sida senaste veckorna. Har inte hunnit göra så mycket mer än så länge, jobb, barn och en jobbig nackspärr kom emellan. Men hytten är inlämnad för blästring och grundlackering och jag har börjat göra rent smådelarna. Har inte tagit så många kort men jag slipade rent mätarkonsolen idag tills det började regna och jag fick avbryta. Det är lite kvar att ta på några svåråtkomliga ställen. Men det löser sig med biltemas blästerpistol imorgon (förutsatt att regnet ger sig)

Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
dennis_f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:01:01, 06-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor

qqq

#13 » 12:31:56, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag vore i ditt läge så skulle jag kolla noggrant skicket på slangar, elledningar osv, upphängning och om de skaver mot något, när hytten är av.
Tex ledningarna till den blå ventilen. De där 2 blå elskarvarna skulle jag fylla med silikon eller vaselin, och är kablarna 1,5 mm2 eller mindre, byta ut dessa mot röda skarvar, eller mot exv biltemas vattentäta kopplingar.

Jag är mest nyfiken på hur du fixade köpet av maskinen. Vilket site, köpte du från maskinsäljare, var du dit och kollade in maskinen?
Hur fixade du hanteringen i hamnen i london, kostnader i hamnen osv. Känner du folk på fraktbåten ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

dennis_f (trådstartaren)

#14 » 20:08:17, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Om jag vore i ditt läge så skulle jag kolla noggrant skicket på slangar, elledningar osv, upphängning och om de skaver mot något, när hytten är av.
Tex ledningarna till den blå ventilen. De där 2 blå elskarvarna skulle jag fylla med silikon eller vaselin, och är kablarna 1,5 mm2 eller mindre, byta ut dessa mot röda skarvar, eller mot exv biltemas vattentäta kopplingar.

Jag är mest nyfiken på hur du fixade köpet av maskinen. Vilket site, köpte du från maskinsäljare, var du dit och kollade in maskinen?
Hur fixade du hanteringen i hamnen i london, kostnader i hamnen osv. Känner du folk på fraktbåten ?


Allt kommer att kollas igenom. Elsystemet fungerade när jag tog av hytten men det är lite skarvar här och där som jag tänkte göra mig av med genom att dra om ledningarna (om det går, slutar de i nån av 34pinnars kontaktstyckena så skarvar jag) eller byta ut mot lödning och krympslang med smältlim. Slangar byts också ut allt eftersom jag plockar lös dem.
Jag köpte 100st olika vattentäta kopplingar (2-3-4 pinnar) från kina för nått år sedan. De kan nog komma väl till pass :grin:
I motorutrymmet är det flera kablar som höljet blivit stenhård på, av värme och olja gissningsvis. De kommer definitivt att bytas så långt det går.

Jag har också köpt ett digitalt "multiinstrument" enligt bild som ska monteras. Så några nya ledningar blir det också.

Bild

Fick också mina nya framlyktor för några dagar sedan. Kontakt och fästpunkt stämde inte till 100% men det löser sig :)

Bild

Jag köpte som sagt maskinen från Nordirland. Jag hittade en annons på gumtree.co.uk och ringde helt enkelt upp säljaren och även om irländsk dialekt är inte jätteenkel att förstå lyckades vi kommunicera någorlunda till slut :smile:
Jag var aldrig över och kollade på maskinen, det skulle ha blivit lite för dyrt i förhållande till priset på den (med växelkursen som var då blev det just under 60000:-) men han skickade gott om bilder på det jag ville se och i slutändan måste jag säga att han beskrivit skicket väldigt bra. Betalningen gjordes så att jag satte helt sonika över pengar på hans bankkonto efter att ha kollat så noga som möjligt att han verkligen fanns och var den han sa att han var.

Frakten inom UK skötte han. Jag fick betala ca 3500:- för att få den till hamnen i London (fantastiskt billigt tycker jag) och sedan kostade båtfrakten 8000:- med RORO färjan som gick till Piteå. Inga kostnader i hamnen eller liknande.
Jag gissar att kostnader i hamnen oftast bara tillkommer om man handlar med länder utanför EU. Köpte en mjukglassmaskin från kina för några år sedan och den kostade 2000:- i olika hamnavgifter bara för att få den av båten och genom tullen (sen tillkom ju moms och tull också).

Jag känner ingen på båten utan ringde bara till hamnen här i Piteå och bokade frakten samt fick alla detaljer om var chauffören skulle lasta av i Londons hamn. Sedan ringde de när båten var framme och då jag kom till hamnen stod den på tomgång på kajen och det var bara att larva hem (ca 2 mil).

Nu sitter jag och kollar på nya däck. Det sitter 2 olika dimensioner (15.5/80 24 och 17.5L-24) på den från 4 olika tillverkare med minst 3 olika lastindex och de är dessutom nästan blankslitna.
Maskindäck.se har BKT 15.5/80 - 24 12Ply för drygt 3000:-/st + moms. Samma däck från Lettland kostar samma fast då inkl moms. Kanske blir att testa beställa från Lettland, ska bara höra efter vad frakten hamnar på först.

5 personer gillar det här inlägget.
dennis_f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:01:01, 06-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor

dennis_f (trådstartaren)

#15 » 20:54:47, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går lite halvtrögt för tillfället. Förra helgen regnade det mest hela tiden och i veckan har det varit mycket annat.
Var på möte med ITF (instrumentteknikerföreningen) och studiebesök på Östrand massabruk måndag/tisdag samt VAB med dottern på torsdagen (fast vi hann serva gräsklippartraktorn under dagen. Det var ju bara magsjuka, ingen feber :smile: ).

Lite har jag ju dock hunnit med fast jag har varit dålig på att ta bilder. Man blir ju lätt inne i arbetet :)


Bild

Självklart var det fotoförbud inne på massafabriken men från taket av sodapannan (115m hög) var det ok att fota.


Bild

Slipat lite rost från motorhuven.


Bild

Det finns några sprickor här och där i plåten (fler än de på bild)


Bild

Sprickor i gångjärnet till huven.....


Bild

Skydd/list/kåpa till motorhuven gjort i någon form av gjutet skummaterial. Den är inte hel iaf så jag måste fundera ut nått nytt att sätta dit. Kanske man kan göra en ny form i fogskum eller nått och plasta en ny i glasfiber. Ligger dock inte högst på listan då den mest fyller en utseendemässig funktion.


Bild
Bild

Visade sonen hur man använder en lödstation så fick han löda ihop kablaget till de nya framlyktorna. Kontakterna passade nämligen inte.
Sen smetade vi lite smältlim på lödningen och drog över lite krympslang (jag hade ingen krympslang med lim i)


Bild

Jag har också plockat isär "joystickstödet" som sitter bredvid stolen. Det var rätt rostigt, både på in och utsida.


Bild

Den här kontakten har någon pillrat med tidigare. 2 stift är ersatta med genomgående hål där kablarna som är lösa var genomträdda (jag fick klippa dem då jag demonterade hytten) Lägg också särskilt märke till den uberseriösa tvinnade skarven av den blå/svarta kabeln!


Bild

Tog en minnesbild på hur allt är kopplat i joysticken också så jag inte glömmer det :smile:

Sen har jag tvättat och slipat underredet till stolen också. Och tagit lös viktjusteringsreglaget till den då en gängstång var bjöd vilket förhindrade reglering. Stolen har också fått ett nytt överdrag från biltema då det gamla var bortom räddning, detta har jag dock inte fotat.

8 personer gillar det här inlägget.
dennis_f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:01:01, 06-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se