qqq skrev:Om jag vore i ditt läge så skulle jag kolla noggrant skicket på slangar, elledningar osv, upphängning och om de skaver mot något, när hytten är av.
Tex ledningarna till den blå ventilen. De där 2 blå elskarvarna skulle jag fylla med silikon eller
vaselin, och är kablarna 1,5 mm2 eller mindre, byta ut dessa mot röda skarvar, eller mot exv biltemas vattentäta kopplingar.
Jag är mest nyfiken på hur du fixade köpet av maskinen. Vilket site, köpte du från maskinsäljare, var du dit och kollade in maskinen?
Hur fixade du hanteringen i hamnen i london, kostnader i hamnen osv. Känner du folk på fraktbåten ?
Allt kommer att kollas igenom. Elsystemet fungerade när jag tog av hytten men det är lite skarvar här och där som jag tänkte göra mig av med genom att dra om ledningarna (om det går, slutar de i nån av 34pinnars kontaktstyckena så skarvar jag) eller byta ut mot
lödning och krympslang med smältlim. Slangar byts också ut allt eftersom jag plockar lös dem.
Jag köpte 100st olika vattentäta kopplingar (2-3-4 pinnar) från kina för nått år sedan. De kan nog komma väl till pass
I motorutrymmet är det flera kablar som höljet blivit stenhård på, av
värme och
olja gissningsvis. De kommer definitivt att bytas så långt det går.
Jag har också köpt ett digitalt "multiinstrument" enligt bild som ska monteras. Så några nya ledningar blir det också.
Fick också mina nya framlyktor för några dagar sedan.
Kontakt och fästpunkt stämde inte till 100% men det löser sig
Jag köpte som sagt maskinen från Nordirland. Jag hittade en annons på gumtree.co.uk och ringde helt enkelt upp säljaren och även om irländsk dialekt är inte jätteenkel att förstå lyckades vi kommunicera någorlunda till slut
Jag var aldrig över och kollade på maskinen, det skulle ha blivit lite för dyrt i förhållande till priset på den (med växelkursen som var då blev det just under 60000:-) men han skickade gott om bilder på det jag ville se och i slutändan måste jag säga att han beskrivit skicket väldigt bra. Betalningen gjordes så att jag satte helt sonika över pengar på hans bankkonto efter att ha kollat så noga som möjligt att han verkligen fanns och var den han sa att han var.
Frakten inom UK skötte han. Jag fick betala ca 3500:- för att få den till hamnen i London (fantastiskt billigt tycker jag) och sedan kostade båtfrakten 8000:- med RORO färjan som gick till Piteå. Inga kostnader i hamnen eller liknande.
Jag gissar att kostnader i hamnen oftast bara tillkommer om man handlar med länder utanför EU. Köpte en mjukglassmaskin från kina för några år sedan och den kostade 2000:- i olika hamnavgifter bara för att få den av båten och genom tullen (sen tillkom ju moms och tull också).
Jag känner ingen på båten utan ringde bara till hamnen här i Piteå och bokade frakten samt fick alla detaljer om var chauffören skulle lasta av i Londons hamn. Sedan ringde de när båten var framme och då jag kom till hamnen stod den på tomgång på kajen och det var bara att larva hem (ca 2 mil).
Nu sitter jag och kollar på nya
däck. Det sitter 2 olika dimensioner (15.5/80 24 och 17.5L-24) på den från 4 olika tillverkare med minst 3 olika lastindex och de är dessutom nästan blankslitna.
Maskindäck.se har BKT 15.5/80 - 24 12Ply för drygt 3000:-/st + moms. Samma däck från Lettland kostar samma fast då inkl moms. Kanske blir att testa beställa från Lettland, ska bara höra efter vad frakten hamnar på först.