Det här med
bränsleåtgång kontra sträcka är en het potatis inom flyget. Jag tror vi kom helt bang on i torsdags när vi flög från Torsby till Öresten. Vi steg tills ingastrycket blev 23 tum kvicksilverpelare vilket sammanfallde vid ca 6300 fot över backen, där har denna
kärra den mest optimala farten kontra förbrukning. Stiger vi mer så drar den mindre men går långsammare, sjunker vi så drar den mer och går tyngre i luften pga luftens densitet (
luft väger) vilket ger lägre hastighet. Det här med lufttryck kanske kräver sin förklaring? På jordytan (havsnivå) så är medellufttrycket 1013,25 hpa och medeltemperaturen är + 15 grader. 1013,25 hpa (hektopascal) är samma som 29,92 tum kvicksilverpelare (760 mm kvicksilverpelare på svenska, någon kanske har sett en sådan barometer?) När man startar med ett flygplan så stämmer motorn effekt bara vid havsnivå (0 fot höjd) och + 15 grader Celsius. Är det kallare/högre lufttryck så blir motorn starkare, är det varmare/lägre lufttryck så blir motorn svagare (detta gäller motorer utan turbo/kompressor) Så när vi startar så är motorn på 250 hkr (+ - temp/tryck) och när vi når 6300 fot denna 25 gradiga dag så har lufttrycket sjunkit till 23 tum kvicksilverpelare och effekten har sjunkit till ca 75 % (ca 188 hkr) samtidigt som ett lägre lufttryck ger en tunnare luft så går flygplanet lättare i denna tunnare luft vilket ger snabbare fart. Det finns givetvis ett lufttryck/temperatur som ger mest fart för soppan och det verkar vara 6300 fot denna 25 gradiga dag, är det kallare så är det lite högre höjd och vice versa.. Sen så använder vi inte hpa som mätvärde utan tum kvicksilverpelare så vårat ingastrycksinstrument är graderat i tum kvicksilverpelare och det mäter undertrycket som blir mellan förgasaren och insugsventilerna, låg effekt ger lågt värde (högt vacuum/undertryck) och hög effekt ger högt värde (lågt vacuum/undertryck). När motorn är avstängd så visar instrumentet ca 29-30 tum (det aktuella lufttrycket) JA ja, summan av detta är att det är mer ekonomiskt att flyga med denna kärra än tex min Cessna, både i tid/pengar och total förbrukning...
Jag hoppas detta blir förståligt, annars fråga!