Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo V50 konvertering till elbil

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#1 » 10:04:58, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare maskinister,

Jag när en dröm att bygga om en V50 till elbil. Jag hoppas vara klar med konverteringen innan min nuvarande Ford fiesta dör. Även fiestan är konverterad och har ett läskigt missljud från växellådan. Inte original fiesta växellåda. Lådan kom med elmotorn. Så det är inte helt enkelt att hitta ersättare. Bilen har dock gott 9000mil som elbil så det börjar bli dags för lite mer komfort/krocksäkerhet.

Jag har en fråga gällande v50. Tittar på dom första årsmodellerna. 04-08 eller så. Dyker upp ganska många dieslar med motorhaveri. Eftersom jag inte behöver motorn är det ju bra utgångspunkt. Men jag funderar bland annat på hur bromsservot fungerar. Finns det en vacum pump på dessa bilar? Bensinbilar är har vad jag förstått en elektrisk vacumpump för att hjälpa till med undertrycker. Men har inte sett någon sådan på diesel varianterna. Är det någon som har koll på hur det fungerar?

Sedan har väl alla v50 elektrisk styrservo va?

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



magirus

#2 » 10:21:39, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul projekt! :thummar:
I Opel Combo diesel sitter vakuumpumpen på generatorns bakgavel. Kanhända det gör det även på Volvon? :idee:

I detta inlägg finns bild på hur det ser ut

magirus @ Magirus samlade kråkfötter och avbildningar

Lycka till! :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

magloman

#3 » 10:33:08, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ska du lyckas registera den, genom SFRO ?

Sitter elektriskt bromsservo på många bilar oxå. Nyare volvo har nog.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

*pettson*

#4 » 11:58:43, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dieslarna har en vacumpump sitter i gaveln på toppen. Eller en pump i generatorn.
Minns jag inte fel så har 50n sittsndes på toppen.

Styrservona är elektriska. Och du kan räkna med 20-30amp stadigt dedikerat till detta.
Mer vid belastning givetvis.
Elsystemet är relativt komplext i dom. Inte för att du måste göra en massa ingrepp i det, utan för att du ska säkerställa att det finns en löjligt stor mängd 13.8v för att förse bilens hunger.
Elhungern är i stort sett samma med alla bilar nyare än drygt år 2000..

Kontakta SFRO först.. för fordonen är helfordonsgodkända, så det är inte * bara* att dyka upp med en motor och en packe batterier sedan.

1 person gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

Göran Ekman

#5 » 17:01:12, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför just en volvo V50?
Göran i björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#6 » 21:26:02, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

*pettson* skrev:...
Minns jag inte fel så har 50n sittsndes på toppen.
...

Tack för bra info. I nuvarande bil från 96 (Fiesta) har jag 600W tillgängligt på 12v sidan. Men det hade jag räknat med att det inte skulle räcka speciellt långt i en modernare bil.
Verkar i alla fall som att dieselmotorerna har en något större tendens att haverera än bensinmotorerna. Iallafall i dessa volvobilar. Och med avseende på hur utbudet ser ut på Blocket.

Men det är kanske inte svårare än att hitta en pump från en bensinbil och montera dit. Men allt som man ändrar bidrar ju till frågetecken och min önskan är att det ska gå så lätt som möjligt med SFRO. Finns förresten bilder på min Fiesta i SFRO:s "nya" "instruktionsbok" dedikerad för elkonvertering.

Förhoppningen är som sagt att hålla ändringarna till ett minimum. Men en del kommer ju krävas. Och jag räknar med att lägga många timmar på att komma in i CAN-bussen för att lura bilen att motorn fortfarande sitter kvar.

Göran Ekman skrev:Varför just en volvo V50? ...

Det är ganska enkelt. Jag gillar/har ganska bra koll på Volvo och behöver en "liten" kombi. Finns garanterat andra bilmodeller som uppfyller "liten" kombi men dom känner jag inte till.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#7 » 21:53:02, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är V50 en Volvo ? Finns dom som påstår att det är en Ford . Jag personligen gäller inte stora bilar med dåliga innerutrymmen . Men vad jag tycker är totalt ovidkommande .
Men projektet som sådant gillar jag. Hoppas att du kommer att fortsätta att skriva om det här. Finns det något om din Fiesta på nätet , vore det kul om du länkar till det .
Låt dig inte nedslås av vad en gammal grinig bonde tycker om en bil modell.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#8 » 12:46:24, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en tråd på forumet för elbilar.
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about609.html

Det är inte jag som har gjort själva konverteringen så den tråden är inte jag upphovsman till.

Men jag blev "tvungen" att konvertera från Blybatterier till Lithium och det projektet beskrivs här: http://elbil.forum24.se/elbil-about3103.html

Elbilar är kul!! :grin:

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#9 » 13:34:02, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack då ska jag kolla där . Det forumet hänger jag redan på.
Personligen skulle jag vilja ha en el variant på min nuvarande bil Skoda Roomster .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#10 » 22:03:17, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom detta tyvärr är ett långtidsprojekt så är jag i samla info fasen just nu. Familjen tar för mycket tid för att det ska vara rimligt att starta detta projekt ännu. Men jag spanar efter lämpliga bilar undertiden.

En fråga som jag har funderat en del på är om alla V50 har samma växellåda. Eller ja samma har dom ju inte då det finns både 5 och 6växlade lådor. Men eftersom det kommer bli tal om att montera ihop elmotor med växellåda så är det bultmönstret jag funderar på. I väntan på en bil skulle man ju kunna skaffa sig en låda och börja fundera på hur hopkopplingen ska se ut. Men eftersom jag inte har koll på exakt vilken bil jag ska ha så hoppas jag att alla har samma bultmönster mot växellådan.

Dessutom tror jag det är fördelaktigt med den 6växlade lådan. Även om man nog mest kommer köra på typ 3:ans växel mest hela tiden. Jag kanske är blind men jag inbillar mig att den 6växlade lådan endast sitter ihop med diselmotorer. Stämmer det?

Förutom adaptern mellan motor och låda så blir stödlagret på höger drivaxel en liten utmaning att få till. Det lagret är ju monterat på motorn. Men när inte motorn finns längre måste det byggas något som lagret kan sitta fast i. Spännande. Skulle ju kunna vara trevligt att ha det klart redan innan man har fått tag i en lämplig bil.

En lämplig bil förresten... En rostfri som inte har gått alltför långt, med mycket utrustning och gärna havererad motor. Och framförallt inte RÖD. Fråga inte varför. Den ska inte vara röd helt enkelt. :-)

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

*pettson*

#11 » 23:21:32, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kan börja då..

Plattformen, dvs chassiet är en Fordprodukt. Varenda pinal gällande motorupphängning och fjädring är Ford
Styrsystemet och urförandet på vitblockaren är fords.
Motorvalen är som så att alla bensin 5 cylindriga och D5 motorn är volvos.
1.6 samt 2.0 dieslar är peugout/ford.
1.6 och 1.8 bensin är fords.
Flexifuel är fords focus maskin som inte fungerade vettig på etanol i ford heller

Växellådorna..
Ja alla M56 är volvos
MT75 är fords.( vill minnas den heter så, den som bland annat återfinns pp 1.6 drivE dieslar.
M66 vill jag minnas finns och Aw automatlådor är volvo resp volvos val.

Ford gjorde en riktigt ful sak..eller ja många, men en extremt ful..
Som sagt dom 4cylindriska fleximaskinerna fungerade inte väl, men stoppades i volvo ändå.
Många ville ha den 5 cylndriga vitblockaren, men det gick inte, för den kunde inte konverteras, så volvo fick vara utan.

Ford däremot lanserade Focus Rs/ST med 5 cylindrig turboladdad fleximaskin.
Låt se.. ford har aldrig tillverkat en sån..
Men den gick att kräma ur en massa pulver ur...

Tänk vad en 5 cylindrig maskin misstänkt lik en vanlig T5 motor kan prestera.
Tänk vad man kan bluffa med och komma undan med det dessutom.
Nej kina är faktiskt det bästa som hänt volvo. Dom nöjer sej med att göra enligt vw concernens princip.
En volvodel idag... en del någonstans i geely concernen imorgon. Ses enkelt som när dom nya londontaxibilarna provades i xc90 chassin. Och sen fick dom strödelar från xc90 lite överallt i produktionen.

V50 ser inte ut att vara så komplex elmässigt, men prova gärna att byta stereo i den.
Det är faktiskt mindre bök att byta till eftermarknads i en xc90 2004..
Tro mej.. jag har bytt både i xc90n och v50n... :driver:
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

G_Hackman

#12 » 06:01:20, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo V50 är byggd på Ford C1 Plattformen men Volvos version av denna heter P1. Denna plattform utvecklades gemensamt mellan Ford, Volvo och Mazda. Det är alltså inte en så att man tagit en Ford rakt av, stylat om den och satt Volvoemblem på den utan det är en gemensam grund. I utvecklingsarbetet stod Ford t ex för utveckling av hjulupphängningarna medan Volvo konstruerade elsystemet till hela plattformen. Volvo har däremot en egen unik frontstruktur (och en del andra karossförändringar) då man ställde andra krav på t ex krockprestanda men alla gränssnitt mot övriga delar är ändå lika så andra delar av arkitekturen går att använda. Sen finns det mängder av andra delar i bilarna som skiljer då de olika märkena ställer olika krav på funktion, kvalité och pris. Ett sådan exempel är vindrutetorkarsystemet.

Tyvärr blir det mycket kompromisser när man tar fram en gemensam produkt där man t ex kan tvingas ta hänsyn till att ett annat märke säljs med en viss motor i något avlägset land och man därför måste skapa extra utrymme för denna.
Antagligen har VAG samma problem där kanske konstruktörerna på Skoda tvingas svettas i onödan bara pga att Seat eller någon annan ska ha en unik feature i de bilar de gör på samma plattform.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se