gaffa skrev:Nä är knappast någon tungviktare men sladdrig hyttfjädring är otrevligt. Individuell länkarmsfjädring på framhjulen är däremot fint och det har du väl på din Fendt 1000?
Hej Göran. Jag gissar att du får samma bekymmer mellan växel 6 och 7. Får du då använda kopplingen för att byta grupp? Kolla momentgivaren på vänster sida på sprängkåpan till kopplingshuset. Framför hyttfästet. Den kan vara skadad/sprucken, glapp i sladden/kontakten. Eller att dämpskivan börjar ge med sig och skrot ramlar runt och fastnar på givaren. Sitter med en liten insex tror det var en femma. Och kontakten är en fyrkantig 3pol med en liten ståltråd som håller ihop den. Nu kommer jag inte ihåg hur mycket ohm som den ska ha.Göran Ekman skrev:Det är ett nytt fjäderpar beställt . Den tillfälliga lösningen kom dit för att inte traktorn skulle bli ståendes funkar utan fjädring , mjukt och fint att plöja på mulljorden.
Vart ett annat intresant fenomen det går inte att växla med någon ordning. Kommer till 12 av 18 sedan vill den inte mer ibland vänder den på fenomenet då går det inte att växla ned under steg 13 , ibland funkar det som det ska . Har låg spänning på instrumentet i traktorn indikerar 13,1- 13,3 volt har inte gjort någon mätning med en lös voltmeter. Eller om det är någon intressant glappkontakt i kabel härvan under hytten.
Göran i Björnarbo
gaffa skrev:Den där saken som hålls fast av en sexkantig skruv och som har en sladd brukade de kalla för potentiometer. Jag har nog bytt mer än 10 st sådana på New Hollandtiden så de nostalgiska känslorna för blåa traktorer har hittills inte uppenbarat sig.
Återgå till [Traktorer] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Perssson och 9 gäster