Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Stiga Villa Master -02

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Naesstrom (trådstartaren)

#1 » 21:22:05, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte mig en begagnad Stiga Villa Master -02 idag då frugan tyckte min gamla Norlett 12-100 kändes farlig :razz:
Bild

Enda problemet är att när jag skulle hämta den startade den inte, dom klippte med den i lördags men nu var den plötsligt stendöd! Tydligen har den betett sig lite så till och från innan med förra sommaren...
Beställde först en ny solenoid då det kändes mest logiskt eftersom den inte ens klickade till när tändningen vreds om enligt säljaren!

När jag kom hem med den ikväll lyckades jag starta den genom att köra startkabel direkt mellan + och startmotor så jag fick av den av släpet lite lättare och över gräsmattan... men... då gick den inte heller stänga av med nyckeln? Beställt ett tändningslås med då jag hoppas få det till helgen så jag kan klippa men tror ni det kan vara något annat istället med som jag bör titta på?
Naesstrom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:01, 12-08-2011
Ort: Växjö
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 21:32:50, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fel på tändningslåset är inte alls otroligt. Eller en skadad kabelstam , lös jordpunkt eller liknande.
Som synes i många andra trådar om åkgräsklippare och liknande med B&S och liknande motorer med elstart, så ska man verkligen dra öronen åt sig vid minsta misstanke om krångel med tändningslåset. När ett tändningslås blir opålitligt - kanske för att det har varit vattenfyllt och fått krypströmmar, eller för att det håller på att ramla isär så det ligger lösa delar inne i det - så finns det risk för överledning eller kortslutning mellan anslutningar som normalt aldrig ska ha kontakt med varandra. Om det råkar slumpa sig så man får in +12 V från batteriet på "dödarledningen" till svänghjulsmagneten, så bränns tändspolen obönhörligen sönder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Naesstrom (trådstartaren)

#3 » 22:18:34, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag öppnade faktiskt tändningslåset för att se om jag kunde se något uppenbart som strulade, fullt med fett iaf. så tror det har klarat sig från krypström etc. Stängde faktiskt av den genom att ta isär kontakten till "dödarledningen" (bra namn) och jordade den mot chassit! Hoppas på fint väder till helgen så kan man demontera det mesta och gå loss med en multimeter innan man sätter dit dom nya delarna!
Stiga har inga elscheman över sina maskiner? har försökt att söka men hittar inget specifikt om det på sprängskisserna heller!
Naesstrom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:01, 12-08-2011
Ort: Växjö
Maskintyp: Ej angivet

Naesstrom (trådstartaren)

#4 » 20:20:39, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade felet ikväll... lite dålig (ingen alls) jord! :D
Bild

Sedan hade dom gjort något konstigt med styrvajern...
Bild

Men efter lite googling så går den styra och en tjuvkoppling av jorden så kunde jag klippa hela gräsmattan med! :D

2 personer gillar det här inlägget.
Naesstrom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:01, 12-08-2011
Ort: Växjö
Maskintyp: Ej angivet

Rolf Zetterberg

#5 » 23:32:44, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jovisst är det knepigt att hitta schema till Stigas klippare,men det finns faktiskt litegrann därute.
https://ersatzteil-shop24.de/bilder/zei ... i_2007.pdf
Stor pdf(50MB)men den innehåller inte bara parts list utan även några schema.

Här en uppladdad fil med enbart schema.
Stiga front mowers elschema

I övrigt verkar det vara klent.Det är möjligt att Stiga inte ville sprida alltför mycket till kreti och pleti utan bara till återförsäljare.Åtminstone de två ovanstående kommer från just återförsäljare.

2 personer gillar det här inlägget.
Rolf Zetterberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:13, 03-09-2013
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se