Jag antar att det är en luftkyld toppventilmotor av något slag?
Om det finns oljekanaler till ventilmekanismen som går via topplockspackningen, så kan det naturligtvis hända saker där. Skulle smörjningen och oljereturen vara gjord på annat sätt (t ex med friliggande stötstångsrör som på en gammal VW eller Citroënmotor), så kan topplockspackningen inte ha med oljeförbrukningen att göra. Det skadar naturligtvis aldrig att efterdra toppen och kolla om någon av skruvarna/muttrarna var lös. Kom ihåg att justera ventilspelet efteråt!
Kan motorn ha gått under sådana förhållanden att den har fått en fastbeckad
kolvring? I så fall kan en enkel lösning på problemet vara att byta
olja och göra en ordentlig "renkörning", alltså låta motorn gå belastad flera timmar i sträck så att oljetemperaturen håller sig hög och den nya oljans sotlösande tillsatser får en chans att visa vad de går för. Se då till att hälla i en olja med bra sotlösande egenskaper.
Började den dra olja tvärt eller har förbrukningen ökat sakta men säkert under årens lopp?