Om det bara är växelspänning och ingen överlagrad likspänning så borde multimetern inte göra utslag när den står på likspänning. Men säkrast att du gör en del provmätningar för att bekanta dig med ditt instrument.
Du kan ju mäta på en ren växelspänning runt 10-20 V (t ex från en transformator för gammal glödlampsljusslinga) och se vad den ger för utslag när den står på lik- eller växelspänning. Prova att koppla en likspänning i serie med transformatorn (t ex ett 9 V-batteri) och se vad som händer då.
Ska man vara helt säker på vad man mäter sig fram till så bör man nog ha en lite mer påkostad multimeter. Eller, i nödfall, lägga en kondensator som blockerar för likspänning i serie med den multimeter du har.
Allra bäst är ju om man har möjlighet att mäta med oscilloskop och se hur kurvformen ser ut.
Det förekommer likriktare även i elsystem på småfordon utan
batteri, t ex om det är något instrument som behöver likspänning. Och en del spänningsregulatorer för växelspänningssystem "klipper" bara ena halvperioden på växelspänningen, så det kan bli ren växelspänning då motorn går på lågt
varvtal eller elsystemet är hårt belastat, men mer och mer sönderhackat och mer likspänningskomponent ju högre varvtal och mindre belastning.