Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

rider r216 tar olja

10 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

wipwip (trådstartaren)

#1 » 11:02:24, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

rider r216 tar en del olja och det syns på tändstiftet då de koksar igen , frågan är vad det kan vara och vad man ska börja att byta på den ,har kollat vevhusvetilationen och den funkar som den ska ,den har ju gått en del då vi har den på våra grönytor , men har fått till mig att det kan vara topplockspackningen som gått så att olja rinner in ven vägen , kan man kolla detta på något sätt ,kompressionsprov går ju inte att ta på dessa men undrar om man kan ta och testa detta på något annat sätt :sad:
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 12:08:01, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att det är en luftkyld toppventilmotor av något slag?
Om det finns oljekanaler till ventilmekanismen som går via topplockspackningen, så kan det naturligtvis hända saker där. Skulle smörjningen och oljereturen vara gjord på annat sätt (t ex med friliggande stötstångsrör som på en gammal VW eller Citroënmotor), så kan topplockspackningen inte ha med oljeförbrukningen att göra. Det skadar naturligtvis aldrig att efterdra toppen och kolla om någon av skruvarna/muttrarna var lös. Kom ihåg att justera ventilspelet efteråt!

Kan motorn ha gått under sådana förhållanden att den har fått en fastbeckad kolvring? I så fall kan en enkel lösning på problemet vara att byta olja och göra en ordentlig "renkörning", alltså låta motorn gå belastad flera timmar i sträck så att oljetemperaturen håller sig hög och den nya oljans sotlösande tillsatser får en chans att visa vad de går för. Se då till att hälla i en olja med bra sotlösande egenskaper.

Började den dra olja tvärt eller har förbrukningen ökat sakta men säkert under årens lopp?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wipwip (trådstartaren)

#3 » 13:14:33, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

den har börjat att dra först nu denna säsong när vi drog igång , motorn är en briggs och stratton powerbuilt serie4 155 500cc årtal 2012,stötstängerna går ju intill kolven så det kan ju vara packningen ,men jag kan ju börja att göra så som du sa med oljan men det är helsyntet som gäller då eller , det ska ju gå att sätta tryck och mäta detta med packningen men då får man ha något man sätter där stiftet sitter i så fall eller och hur ska den stå då på topp eller längst ner .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

torbjorn_forsman

#4 » 14:03:05, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om topplockspackningen läcker på ett sådant sätt att det tar sig in olja från någon oljekanal i förbränningsrummet, så är det inte säkert att tryck kan ta sig andra vägen ut från förbränningsrummet. Så ett "leakdown"-prov är ganska meningslöst om det är sådana saker man misstänker. Det hade varit en annan sak om du hade misstänkt läcka mellan kylmantel och förbränningsrum på en vattenkyld motor.

Jo, syntetoljor avsedda för bilmotorer brukar vara bra på att lösa sot.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wipwip (trådstartaren)

#5 » 14:09:45, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok då vet jag ,testar med helsyntetolja först då innan man börjar att riva motorn ,tackar för detta så länge hör av mig hur det har gått senare :smile:
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

viktor meck

#6 » 23:09:21, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt vanligt att toppackningen går på dessa motorer mellan cylindern och där stötstängerna går. Har bytt många sånna. Mvh en som skruvar dessa dagligen :razz:
Ska du va här inne så får du gå ut!
Användarvisningsbild
viktor meck
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:10:43, 04-09-2011
Ort: Lindome
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Saab 9-3 Ttid-08. Yamaha Grizzly 600-98 Stiga villa och alldeles för många små trädgårdsmaskiner

Janson1

#7 » 23:16:19, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag tror tom. det finns en tråd om detta där man ser tydligt att topplockspackningen gett sig...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

wipwip (trådstartaren)

#8 » 10:13:15, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok, men kan man inte kolla detta på något sätt utan att riva motorn .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

torbjorn_forsman

#9 » 11:17:38, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Möjligen om man gör ett leakdownprov med avtagen ventilkåpa och lyssnar efter om det pyser vid stötstängerna. Ev får man skicka ner en tunn slang som stetoskop för att lyssna med.

Har du känt på topplocksskruvarna och kollat om de var korrekt åtdragna eller lösa?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wipwip (trådstartaren)

#10 » 11:26:35, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har känt på dom nu men dom sitter stenhårt inga lösa , jag beställde komplett packningssats och nya ringar så får jag byta det på han , som sagt detta är ju 7 säsongen som den går, så slitage får man ju räkna med ,
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se