Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

funderingar kring vevaxelslipning

23 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

DAVID BROWN 990 (trådstartaren)

#1 » 15:27:29, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har en David brown 990 implematic/1965 som motorblocket tyvärr blivit frostskadat utvändigt på med en spricka på ca 2,5 dm. Jag har att kleta på kemisk metall, dock höll det ej mer än 10 sek. jag har nu planer på att byta block då jag vet att DB specialisten i Umeå har ett på hyllan. Frågan är den att jag misstänker att vevaxeln är ganska illa tagen efter att ha gått +9000 h samt att den har synliga repor. Skulle detta nu varit en (normal) motor med 4 ramlager så skulle jag inte tat mig för att slipa axeln men nu med tanke på att dessa motorer endast är 3-lagrade så känns det som om det kanske vore bättre att låta bli ? Eller räcker det kanske att byta vevlager? Mvh Elias.

1 person gillar det här inlägget.
DAVID BROWN 990
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:12, 12-11-2017
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 135s
David brown 990
Volvo krabat
Hymas 474



fretchi

#2 » 15:49:16, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det måste väl gå lika bra att slipa en trelagrad vev som en femlagrad, eller?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#3 » 15:59:33, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen är väl också frågan om kemisk metall verkligen är ett seriöst sätt att laga en frostskada. Borde det inte kunna fungera att sandblästra rent i och omkring sprickan, och tennlöda med lämpligt flussmedel?

Jag ser ingen anledning alls att låta bli att slipa en vevaxel för att den är 3-lagrad. Så länge den inte är mer nött än att den går att slipa till en underdimension som det finns lager för, så är det inga problem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#4 » 16:47:14, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vevaxeln i din gamla motor då, passar inte den, eller är den lika dålig?
Hur tennlöder man gjutjärn?
Har du något speciellt lödvatten, tenn eller fluss?
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#5 » 20:15:50, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det absolut rent och fettfritt (alltså t ex nyblästrat) och man använder zinkklorid (släckt saltsyra) så brukar det gå att tennlöda gjutjärn.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#6 » 21:23:02, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så gör mam som de gjorde förr och skruvar en plåt över sprickan. Fungerar nog idag också...

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

DAVID BROWN 990 (trådstartaren)

#7 » 09:03:56, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok tack, då får det bli ett nytt block då samt till att slippa in min gamla vevaxel till en underdimension och nya lager. Löda detta block vill jag helst inte då det även har andra bristpunkter. Tänkte även dra upp foderna för att byta tätningar då det är ett vanligt fel på dessa maskiner, någon som vet vart det går att få tag nya tätningsringar?
DAVID BROWN 990
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:12, 12-11-2017
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 135s
David brown 990
Volvo krabat
Hymas 474

Michael Meier

#8 » 12:14:53, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte skriva vad det är för motor i den?

Annars kan du ju delegera sådana saker till den som slipar vevaxeln.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

fretchi

#9 » 13:42:05, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

DAVID BROWN 990 (trådstartaren)

#10 » 19:42:44, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då det är en AD/47a motor i den. Ska kolla in den engelska sidan o hoppas på att de har vad jag behöver/ Tackar för hjälpen.
DAVID BROWN 990
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:12, 12-11-2017
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 135s
David brown 990
Volvo krabat
Hymas 474

pluton

#11 » 22:10:27, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar köra ett gammalt knep som varje fall jag aldrig misslyckats med. (Finns liknande som "köpelösning" men detta funkar lika bra fast billigare).

Skaffa en mängd skruv. Jag brukar köra med mässingsskruv. M6-M8 nånting.
Borra ett hål där sprickan börjar. Gänga. Dra i skruven med gängtätning t ex permatex. Dra bara skruven precis genom godset, inte mer.
Kapa sen av den jämnt med godset. Borra nästa hål så det går till halva första skruven. Gänga och sätt i nästa. Kapa. Upprepa tills du sytt igen sprickan.

Gjorde en bild i paint som illustrerar processen.

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

DAVID BROWN 990 (trådstartaren)

#12 » 13:09:23, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

funderar på om det är svårt att centrera svänghjulet när det åter ska monteras efter slipning?
DAVID BROWN 990
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:12, 12-11-2017
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 135s
David brown 990
Volvo krabat
Hymas 474

Michael Meier

#13 » 13:25:25, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tänker du nu ?

Vevaxeln läge bibehålls med hjälp av tjockare lager.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stefan1972

#14 » 13:47:36, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svänghjulets ev styrning slipas inte. bara lagerytorna. Sen bör det påpekas att mät och skaffa lager innan ni slipar...........till och med seriösa renoveringsfirmor kan gladeligen ställa sig och slipa som kunden vill och sen läggs det på kunden att skaffa lager som kanske inte ens finns att tillgå.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#15 » 13:53:37, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns .10 och .20 såg jag förut, dock så är det lite fiktivt..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hazze och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se