Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Hållfasthet gaffeldrag till dumper? Bygga nytt?

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

PO

#16 » 18:35:44, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tveksam med det draget till en påhängsvagn. Rockinger?
Ett VBG200 drag har 57,5mm bult o är godkänt för påhängsvagn ,min tanke viga ur hålet i öglan det borde
då även gå att använda i hitch o i gaffeldrag med bussningar
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93



Stridis2 (trådstartaren)

#17 » 00:57:06, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte hänt något på dragfronten (heller), men i kväll när man slösurfade här på M så såg jag denna bild:
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181222/4b83567f13380189b652f541f990a53c.jpg

Stulen härifrån: Johaniskogen85 @ BM 620 som måste få leva ett tag till.

Såg ju snyggt ut, med separata ytor som dragöglan vilar på så den inte bara hänger på kroken. Men mina funderingar är givetvis följande:
* Hur mycket får man belasta ett sådant här drag?
* Hur grov är dragtappen / hur stort hål bör man ha i dragöglan?
* Vad heter det?
* Var får man tag på ett?
* Kort sagt, kan det passa mina behov??? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

texas5020

#18 » 01:19:31, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kille i Leksand säljer en 218 i delar, finns på Blocket. Du kan ju höra med honom om det sitter drag på den.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

magirus

#19 » 08:53:31, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där draget påminner starkt om det drag som satt på Dodge Weapons Carrier. Svårt avgöra dimension av en bild men såvitt jag ser stämmer allt.
Vet inga vikter, men det torde gå att haka på en hel del för de är en kraftig konstruktion.
magirus
 

jörgen.ottosson

#20 » 09:38:46, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett lastbilsdrag eller motsvarande är nog en god ide, då vet man att det fungerar.

Om man ska förenkla lite så ska en dragstång dimensioneras för halva totalvikten på släpet. ( det hänger löst samma med att bromsförmågan på de flesta fordon ska vara ca 5m/s² vilket är ca hälften av tyngdaccelerationen/gravitationen: g = 9,8m/s² ) ..... och med en viss säkerhetsmarginal....

om man vill bilda sig en uppfattning om hur mycket material man behöver för att dra en kärra på ca 20 ton så kan man grov jämföra med förspänningskraften i en åtdragen 8.8 skruv (moment enligt rekomendation ) stålet i skruven är ca 2-3ggr bättre än okända bitar du hittar i skrotlådan så ha det i åtanke....

M12 = 3,9ton
M16 = 7,3ton
M20 = 11,5ton
M24 = 16,5ton
M30 = 26,2 ton

så för exemplet 20 ton så skulle en M20 bult hålla för halva totalvikten.....men då har vi ingen marginal. Så vi väljer en M24 i stället att jämföra med. så när man letar skrot i lådan så ska skrotet motsvara minst 3 st M24 skruvar i tvärsnittsarea. (3 st för att stålet i skrotet är ca 3ggr sämre än i skruven.....om man inte vet att man har bra stål i det man hittar)

När man sedan ska skruva fast draget så är ju en M24 skruv en dålig ide....men med 4 st M16 så borde det fungera ( 4 x 7,3 = 29,2ton) då har vi dessutom marginal om något lossnar. ( även M12, 4x 3,9 = 15,6ton borde fungera men jag tycker det är för lite marginal, särskilt om en skruv släpper)

Ovan är bara ett resonemang för att göra grovbedömning om ett hembyggt drag är lämpligt för den vikt man vill dra, det är ingen dimensionering eller rekommendation att man ska göra så, så var och en få använda sitt eget huvud och bedöma vad man tycker är lämpligt.
Deus ex machina

6 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Stridis2 (trådstartaren)

#21 » 14:40:27, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas5020 skrev:En kille i Leksand säljer en 218 i delar, finns på Blocket. Du kan ju höra med honom om det sitter drag på den.

Lyckades inte hitta annonsen. :klia: Har du lust att länka? :shake_hands:

jörgen.ottosson skrev:Ett lastbilsdrag eller motsvarande är nog en god ide, då vet man att det fungerar.


Först och främst, tack för alla mycket intressanta, informativa och pedagogiska förklaringar du levererar här på M. Alltid lika intressanta att läsa. :shake_hands:

Ett färdigt drag hade varit riktigt trevligt. Dels så ser det bättre ut (nog så viktigt när man träffar på Tage Haffa), man kan misstänka att det fungerar, men en viktig faktor är också tiden. Givetvis är pengar alltid en bristvara, men tid råder det ännu större brist på så en färdig lösning är uppskattad. Problemet är att jag vill ha över så mycket vikt som möjligt på dumpern, detta för bättre drivning, bättre bromsegenskaper och bättre väghållning. Högsta tillåtna kopplingstryck vertikalt på ett VBG-drag jag sett är 2000 kg (vet inte vilka regler som gäller för att man ska få belasta det så tungt), och jag skulle vilja få över lite högre vikt än så till dumpern. Man kan iofs säga att belastningen blir mycket lägre på dumpern än på en lastbil pga mycket lägre hastighet, å andra sidan kör lastbilen bara på slätt underlag... Och går man över till att gissa är man tillbaks till ruta ett, nämligen gissningar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

CountyBruff

#22 » 21:27:35, 28-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har snabbtittat genom drag-tråden och kommer kanske med förslag som redan avhandlats.
Jag tänker att stödlasten är justerbar, ställ grävaren rakt över kärraxeln - stödlast 0,
men så enkelt är det väl inte.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Stridis2 (trådstartaren)

#23 » 21:41:22, 28-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, så enkelt kan man lösa det hela. Anledningen till att jag vill ha över så mycket vikt som möjligt på dumpern är av säkerhetsskäl. Inte för att jag vet om det behövs, men inbillar mig att jag får bättre bromsverkan på dumpern om jag har 4 tonpå draget istället för nästan inget. Samma sak om släpet vill dra dumperns bakända i sidled. Ju mer vikt på draget desto mindre risk att släpet skjuter bakändan antingen vid kraftigt slag i släpet (kör emot något med ena sidans hjul) eller om släpet skjuter på i nerförsbacke. Olastad maskin har man ett boggietryck på 5850 kg. Kunde man öka detta till 10 ton så borde både bromskraft och sidostabiliteten öka.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

atlashjul

#24 » 22:14:15, 28-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du ha max trycktåligt är det ju svängskiva som gäller man då måste ju det den ligger på hålla :-D Men du får högt tryck på boggiokets axel om du ska ha så hög belastning där bak. Är inte någon typ av fäste i flaket å snabbfäste-grind med tapp/kula på att föredra.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Stridis2 (trådstartaren)

#25 » 23:07:56, 28-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske tänker fel och har missuppfattat allt (vilket jag i så fall gladeligen erkänner, bara jag får hjälp att tänka rätt), men dumpern är godkänd för 18,5 ton last och då har man ett boggietryck på 21,4 ton. Även om jag lägger på 4 ton en bit bakom boggieaxeln ser jag inte att jag skulle komma i närheten av 20 tons boggietryck. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

CountyBruff

#26 » 23:18:32, 28-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätter med mina galna idèer:
Använd kärran som en"vippen" och komplettera med en dubb i korgen.
Du kan ha kärran kopplad i draget vid lastning och lossning?
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Stridis2 (trådstartaren)

#27 » 23:28:28, 28-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idén har redan tänkts och förkastats. Framför allt på grund av utseendet. Ser det bra och proffsigt ut är det mycket större chans att slippa trakasserier från Tage haffa...
Men jag måste även denna gång medge att det är en kreativ idé utanför boxen. :buga:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jimmy Nilsson

#28 » 00:50:29, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du hade väl en gammal armekärra? Då borde den ju ha bromsar? Förmodligen på luft, Sätt bromsuttag på dumpersen . Du kan ju tillomed använda en gammal släpbroms från en äldre lastbil. De där prylarna kostar ju kaffepengar på skrotarna idag.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

MN

#29 » 08:44:49, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

det har tipsats om kulkoppling tidigare. 80 mm kula klarar upp till 4 t vertikalt, 110 kula har jag sett som klarar 8 t. Home safe.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Stridis2 (trådstartaren)

#30 » 09:16:36, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN: 110-kula och 8 ton har jag inte sett, men 4 ton klarar jag mig med. Tror jag har svårt att få fram mycket mer vikt på draget utan att bygga om vagnen ganska mycket. Nackdelen med kulkoppling jämfört med sprint-och-ögla-drag är dels att jag måste köpa båda delarna av kopplingen (dyrare) och dels att man låser upp sig till bara dumpern som dragare. Har man ögla på släpet så kan man flytta det (tomt) med vilken liten jordbrukstraktor som helst. Är det samma diameter på öglan som en hitch-ögla så kan man flytta hela ekipaget med en större jordbrukstraktor.
Det har diskuterats lite olika kopplingar bl.a. här:
Stridis2 @ Lämpligt drag bak på kärra

Jimmy: Visst har jag broms på kärran, men dessa är konverterade till hydrauliska. Har inte bestämt mig för om jag ska bygga tillbaks till tryckluft, sätta hydrauliskt bromsuttag på dumpern, bara koppla bromsen till tipputtaget på dumpern eller köra obromsat.
Nackdelar med att bygga om till tryckluftsbromsar är att då kan man inte köra med vanlig jordbrukstraktor och mycket delar som ska skaffas fram så det tar en del tid och kostar troligen en del pengar. Fördelen är att det är ett standard system, borde inte vara någon raketforskning att få igång det hela och Tage Haffa har sett det på hur många fordon som helst med liknande system.
Nackdelar med att sätta på hydrauliskt bromsuttag är att då behövs något som gör om lufttrycket till hydraultryck. Borde antagligen gå med en bromsklocka som trycker på en lagom stor hydraulkolv. Här får man räkna själv eftersom troligen så finns inget färdigt. Frågan är om det räcker med en bromsklocka för att ge den kraft och oljevolym som bromskolvarna på släpet behöver (tror det är fyra stycken). Fördelen med detta är att man kan byta dragare till vilken större jordbrukstraktor som helst, ingen ombyggnad på släpet och troligen liten ombyggnad på dumpern.
Nackdelen med manuell hydraulisk broms är först och främst säkerheten. Om man kommer i en paniksituation så är frågan om man kommer ihåg att både bromsa, dra i släpets bromsspak och styra??? Sedan måste man konstruera en idiotsäker omkoppling så man inte kan glömma koppla om från tipp till broms när man kopplar på släpet, men detta tror jag är en ganska enkel sak. Fördelarna med manuell broms är enkelheten (behövs en trevägskran, ett uttag och lite rör och slang), och därmed priset. En annan fördel är att man kan bromsa släpet hårdare än resten av maskinen vilket kan vara bra i vissa situationer.
Sista systemet är att köra helt obromsat. Men att då ha 15 ton på släpaxlarna och 6 ton på dumperns boggie känns lite si så där. Hade jag då kunnat flytta över 3 - 4 ton från släp till dumper ser ekvationen mycket bättre ut. Här är nackdelen sämre bromsverkan samt att det inte ser så bra ut i Tage Haffas ögon som om man har bromsar. Fördelen är enkelheten, inget som ska byggas (mer än draget, men det måste till i alla exemplen), inget som kan krångla och priset.

Jag tror jag nämnt det innan, men detta ekipage kommer inte att flyttas speciellt ofta. Kanske två gånger om året fram och tillbaka till min bror, det är allt. En sträcka på 7 km enkel väg, men det finns lite höjdskillnader. Först ner 40 meter sedan upp 65 (varav nästan allt ligger i en 1 km lång backe).
Sedan ska det kanske också nämnas (vilket ni säkert redan har märkt) att detta projekt inte har allra högsta prioritet, även om man försöker skaffa sig en uppfattning om hur man ska göra och eventuellt hitta begagnade prylar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se