Sällan jag uppdaterar här nu, förhoppningsvis blir det mer i sommar! Tror 1/2 av alla bilder i denna tråden är från förra sommaren, många hundra bilder
Ibland blir det fel när man stressar och inte tänker
Vattenavskiljaren ska såklart inte sitta på insidan av matarpumpen, där är ju motorblocket! Lätt hänt att man tar godtyckliga bulthål
Jag har nog haft stora Deutzen 4 år till hösten och den gör jag nog aldrig av mig med. Den är också min brukstraktor och den i bäst skick av allt jag har, men jag har aldrig haft
parkeringsbroms... Det finns ett par spakar jag varit lite osäker på och trots mindre försök att dra upp spaken har jag inte kommit fram till något, fram tills för några dagar sedan. För några veckor sedan träffade jag en annan D10006 ägare (för övrigt den enda andra jag sett i verkligheten) och frågade honom om detta, han svarade att hans parkeringsbroms fungerade och att det var spaken på högersidan som skulle dras upp drygt en halvmeter. Min har varit väldigt trög och endast gått upp någon decimeter så det kanske förklarar varför inget hänt, men då tänkte jag att jag kunde ta tag i det och se var problemet ligger! Spaken går genom ett rör i golvet och där under satt det fast i ett
stag; sprutade lite rostolja och smörjmedel innan jag skruvade loss bulten som förbinder spaken med staget. Då upptäckte jag något...
Spaken var ihoptvingad med staget med bulten!
Inte konstigt att det går trögt att dra när man försöker tvinga en
pinne diagonalt genom ett rör! Jag mätte nog 5-7cm i bredd mellan staget och den punkten där spaken kunde röra sig fritt. I höjdled var det ännu värre, man fick knappt upp spaken innan staget tog emot under hytten.
Staget har en
fjäder och sitter mellan justeringsmuttrar som var längst in... De skulle snarare vara längst ut!
Sen började det verkligen ösa ner och jag hade planer för den dagen. Mina förhoppningar är att efter en liten välgjord distans ska parkeringsbroms vara en lätt och pålitlig lyx jag aldrig haft!
Nu måste jag inte lägga traktorn i växeln och stanna motorn varje gång jag ska koppla en
vagn med jordbruksdrag i en backe.
Var iväg förra veckan, köpte ett par fina 280/80-24
däck till olivern
Visst var de inte mycket större än de gamla, men de var iallafall kärnfriska och varje centimeter räknas när traktorn gör 21km/h orginal
För övrigt hade säljaren drygt 25 gamla traktorer i antingen perfekt renoverat eller oerhört välhållet orginalskick!
Han fokuserade en del på Zetor och några modeller de haft på gården när han var liten. Denne man har för normala pengar lyckats hitta de mest välhållna traktorerna jag sett! På 30-40 år hade flera låga timmar (en så lågt som 800h!) och var i helt orginalskick, färgen var dock knappt blekt och allt från stol till
ratt såg sprillans nytt ut. Hade lätt kunnat prata i timmar med honom för kostnaden för däcken
På väg hem märkte jag dock att de var slanglösa, går detta utan för mycket fix? Oliverns fälgar är väldigt fina men jag vet inte riktigt vad kraven är för slanglöst?
Har också löddat något mindre hål i kylaren på brandbomben. Farsan fixade det med gassvets i sommar men nu kör jag lite mer försiktigt, tror det blir bättre resultat också! Första gången jag lödar men det blev nästan helt tätt på första försöket!
Med lite mer tid så tror jag att problemen från den kylaren samt oliverns
kylare kommer vara ett minne blott, vilket är skönt för båda traktorerna duschade en med vatten som sprutade på fläkten innan
Nu är det snart sommartider och fler bilder utlovas på diverse!