Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Hur sprutlackar man med 2K färg och undviker döden?

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera färger och lackering här

Entorum

#16 » 08:38:18, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik C F Eriksson skrev:Hej. Riktiga lackboxar har väll utsuget i golvet vilket gör utsuget väldigt effektivt, men kan du inte lacka sakerna utomhus en tidig morgon när fortfarande daggen är kvar ( dammfritt) och se till och ha en svag vind i ryggen ?


Hej.

Var lite försiktiga med vind i ryggen, kan skapa ett sug framför kroppen som drar in ångorna (Tänk bak på en bil).
Är nog inga probelm med svag vind men sidvind kan vara bättre.

Har haft lite diskussioner med skyddsombud gällande liknande på jobbet (slipdamm).
Användarvisningsbild
Entorum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:25, 18-09-2016
Ort: Nossebro
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 1300D



Andreas.karlsson

#17 » 14:23:19, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har använt sundström sr 100 halvmask med för,partikel och gasfilter när ja har lackat 2k och epoxy.....känner inte tillstymmelse av lukt förrän jag har tagit av den, så den borde skydda en del?....men är en sådan tillräcklig för få/mindre lackjobb?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

DennisCA (trådstartaren)

#18 » 10:03:20, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har målat flera ggr nu med pensel och lackspruta och det har gått bra. Färgen bygger på bra med 1.8mm färgspruta.

Fast det är väldigt irriterande att blanda färgen, ett kladdigt moment. Fördel där med 1k färg. Jag funderar om jag ska köpa stora plastsprutor att mäta färg och härdare med, något bättre system utan så mycket kladd behövs.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

bert

#19 » 10:12:11, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag höll på en del och måla hade jag graderade stickor som visade dom olika mängderna
Funkar kanske med en tumstock
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

DennisCA (trådstartaren)

#20 » 10:30:40, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mäta ut det är inga problem jag har koppar med olika skalor. Det är kladdet som är problemet. Färgen är riktigt tjock och jobbig att hälla ur burken och det kommer överallt på burken då man kör den metoden, köpte matlagningsmått för att försöka få ner klottet men istället blir dom klottiga och det rinner inte av så det blir mycket skrapande med en pinne eller dylikt för att försöka få tillbaka färgen i burken, och sen får man torka det som lämnade över.

Det triggar mig på alla fel sorts vis. Kladd och slöseri med dyr färg. Som barn kunde jag inte äta sockermunkar utan papper för jag tålde inte att bli kladdig om händerna. Lite samma sak här, hur man är som person.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Zukram

#21 » 11:53:52, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inseminationsspruta kanske skulle funka? :-)
I övrigt har jag också fått lära mig att epoxy som grundfärg ger ett diffusionstätt lager, men det tål inte UV.
En bekant som har isbrytare säger att bara epoxy är hållbart nog att ha i fören. Men den blir matt. Ett topplager av polyuretan är förmodligen bra om man vill ha det snyggt.

Spackel är ett annat kapitel där jag blir förvirrad. Polyester är ju det mesta finspackel man hittar i handeln, men det är hygroskopiskt, så då tänker jag att ifall man får en mikroskopisk por, eller stenskott eller liknande kommer spacklet ta upp fukt allteftersom som orsakar rost om spacklet ligger direkt på metallen.

Tyvärr har jag inte hittat lämpligt epoxyfinspackel, så min slutsats är att man grundar med epoxy, spacklar ovanpå det. Slipar, grundar en gång till med epoxy och sedan topplack. Temadur har jag testat och det blir jävligt snyggt, jag skulle inte tveka att ha det på en bil.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

bert

#22 » 12:04:47, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blandar du i separat kopp?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

DennisCA (trådstartaren)

#23 » 12:13:04, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja som dessa:
Bild

En spruta skulle få ner kladdet tänker jag, en för härdaren och en för färgen. Det är som värst att få färgen ur burken in i koppen, de där metallburkarna är ju som gjorda för maximalt kladd.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#24 » 12:17:38, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:Ett topplager av polyuretan är förmodligen bra om man vill ha det snyggt.


Jag får väl se hur det blir att se ut med tiden. Om jag inte gillar det kan jag förmodligen slänga på ett nytt lager färg. Epoxifärgen blir ju ändå en bra grund för polyuretan 2k även om den börjar se ful ut.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

bert

#25 » 12:24:17, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok själv har jag alltid blandat direkt i sprutan

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

DennisCA (trådstartaren)

#26 » 05:40:38, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle inte få till den noggrannhet som jag anser behövs på det viset. Jag blandar så exakt nära 1:4 proportion som jag kan och sen mixar jag den i några minuter med skruvdragare och en mixer-bit (träbit som jag sätter i chucken) innan jag lägger i sprutan.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Stridis2

#27 » 08:10:16, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig arbetat med 2K-färg, så ursäkta om jag säger något dumt. Men hade du inte kunnat hälla i 5 cl vatten (eller vilken volym som nu är lämpligt) i färgkoppen, mäta hur djupt det är och skriva upp i en tabell. Fyll i ytterligare 5 cl och upprepa. Till slut har du en djup-till-volym-omvandlingstabell. Då kan du hälla i färgen direkt i sprutan, mäta djupet och veta hur mycket härdare du behöver. Är härdaren lättflytande? I så fall kan du mäta upp denna i ett mätglas eller liknande och slå i. I annat fall, häll på måfå och mät.
Du skulle till och med kunna skriva ut egna mätstickor i tjockare papper för att lätt kunna mäta. Kanske två spalter på stickan, en med volymen färg och den andra var man ska sluta hälla i härdare för varje mängd färg man har hällt i. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

DennisCA (trådstartaren)

#28 » 08:27:34, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det låter bara svårare då jag ändå redan har mätkoppar som funkar utmärkt. Och allting är väldigt trögflytande och färgen måste mixas ordentligt och maskinellt (duger inte att röra för hand) så det är lättare att ha en kopp för det än att prova göra det i sprutan där man inte når ner i botten så bra p.g.a. formen på den koppen.

Nej att mäta ut och mixa har jag inget att klaga på.... Den delen av proceduren funkar i min mening utmärkt och relativt fritt från klott. Att få färgen ur burken är det klottigaste delen och då gör det ingen skillnad om det mottagande kärlet är en mätkopp eller färgsprutan.

Köpte några 100ml sprutor i går och tror det kommer funka som jag vill det ska funka, där blir det ju då också möjligt att blanda mindre satser än vad man kan med kopparna.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

johan.eriksson

#29 » 08:59:26, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men har du sådana graderade mät/blandkoppar så brukar de ha graderade skalor i olika förhållande. Då börjar man med att hälla i färg, därefter härdare och förtunning till angivna streck. Sedan är det bara att röra. Har aldrig sett någon billackerare röra med annat än sticka.
Har man spruta med underliggande kopp blandar man ofta i koppen med graderad sticka direkt.
Är man riktigt noga så blandar man i separat behållare och sedan silar färgen ner i koppen för att få bort ev dammkorn.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

DennisCA (trådstartaren)

#30 » 09:01:07, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är precis så jag gör.... Och jag lackar inte bilar.

Jag kommer använda sprutorna att ta färgen ur burken och spruta i mixerkoppen... Så fixar jag det som jag fann störande i processen.

Tillägg: Färgen i konsistens är nästan som ketchup. Tjock färg.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se