Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Hur få igång Netflix och playtjänster på LG Smart-TV?

30 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 21:04:49, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, igår så bröt jag ihop och beställde Netflix efter att ungarna har bönat och bett i några år... Lätt att beställa, har fått det att fungera på alla datorer och ungarnas mobiler. Men sedan har det tagit stopp. Försökte få det att fungera på TV:n, men det är omöjligt. Jag känner mig som värsta grottmänniskan, men så farligt gammal ä jag väl ändå inte??? :klia:

Jag har en LG smart-TV från 2013 som heter 42LN570V. Jag har nyaste programvaran installerad. Där finns ingen förinstallerad app för vare sig Netflix eller playtjänster som SVT eller TV4. I tevens apptjänst "LG Smart world" får man ingen träff vid sök på vare sig Netflix eller SVT.

Som ni kanske förstår så är jag inte den mest intresserade av ny och avancerad elektronik, och därmed inte heller jätteinsatt. Kan någon mer kunnig än jag tipsa om ifall det är möjligt att få igång olika playtjänster på min TV eller om jag måste köpa någon ny pryl, och i så fall vad? Jag har fast nätverk framdraget till TV:n, och jag kan surfa på nätet via TV:n, men detta är mycket otympligt och fungerar inte bra att titta på film eftersom man hela tiden har ett fönster öppet där vald ingång visas.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



johaniskogen

#2 » 21:22:25, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu för tiden använder man sig sällan tvn som huvudenhet, utan använder sig av tex Netflix svt play osv i mob/plattan och sen castar de till tv via cromecast
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#3 » 21:27:07, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast är o köpa en apple tv o koppla till teven. Allt är skitsmidigt då.

Fattar inte att inte fler insett detta.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

roddjer

#4 » 21:48:50, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Nu för tiden använder man sig sällan tvn som huvudenhet, utan använder sig av tex Netflix svt play osv i mob/plattan och sen castar de till tv via cromecast

Surfa via TV är hopplöst. Köpte ett tangentbord med Touch-platta (istället för separat mus) och trodde det skulle bli mer lättnavigerat till vår apparat men icke! Finns nån typ av "App-store" till den här förbannade Philipsen vi har och NetFlix finns med men det kommer sluta med en hjärnblödning innan man lyckats navigera sig fram endast med hjälp av fjärkan. . :myzsko:
Chromecast. . :thummar:

Här hemma har vi inte haft "vanlig" TV alls senste 2 åren, drygt. Ingen av barnen som klagar. Vill de se nåt speciellt samtidigt allihop (läs Eurovision...) castar de från padda till TV. Försökte med de "interna" Miracast i både TV och padda men de var inte direkt kompisar. Bonussonen fick en Chromecast av sin far senast han fyllde, som han inte använder, så den kör vi med nu när det är något som engagerar fler i familjen.


magloman skrev:/.../Fattar inte att inte fler insett detta.

Priset på grunkorna brukar va en förklaring till sånt...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Blommas

#5 » 21:56:47, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en chromecast så ordnar det sig.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

Stridis2 (trådstartaren)

#6 » 23:17:24, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips. Apple var ungefär dubbelt så dyr som Cromecast Ultra. Enda anledningen jag fattade tycke för den var möjligheten att ansluta fast nätverk (även om denna funktion dubblar priset :sad: ).

Men jag är nog trög (-are än vanligt). Hur fungerar tekniken? Med mobilen startar jag filmen, men säger åt Netflix server att skicka den till min Cromecast istället? Det är väl inte så att filmen skickas till min mobil och mobilen sedan skickar vidare till Cromecasten, väl? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jimmy Nilsson

#7 » 23:25:51, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Enklast är o köpa en apple tv o koppla till teven. Allt är skitsmidigt då.

Fattar inte att inte fler insett detta.


För att rätt många av oss vill inte ha överprisade prylar som både ligger efter i utvecklingen och har som filosofi att prylar ska slängas inte repareras.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Glottis

#8 » 23:26:20, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör en app i min Android telefon som heter ’LG TV Plus’ och med den kan jag få upp bilden från mobilen på tv’n.
Har ioförsig bara testat med avsnitt från MotorTrendChannel, där det fungerar felfritt.
-har ingen aning om hur nätverstrafiken går, om streamingen skickas direkt till tv’n eller om den passerar mobiltelefonen.

Annars håller jag med om att en Chromecast är en enkel o smidig lösning.

Chromecast eller AppleTv, det beror väl lite på om ni är en Android eller Apple familj.
Senast redigerad av Glottis 23:28:16, 08-06-2019, redigerad totalt 1 gång.
Glottis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:53, 24-08-2012
Ort: Stockholm

magloman

#9 » 23:26:52, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går inte jämföra äpplen o päron

Apple tv sköter sig själv men går enkelt att få o spela upp saker från en apple enhet om man vill. Jag kör youtube så men allt övrigt direkt från enheten. Skönt o ha telefon ledig till annat.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#10 » 23:29:55, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:
magloman skrev:Enklast är o köpa en apple tv o koppla till teven. Allt är skitsmidigt då.

Fattar inte att inte fler insett detta.


För att rätt många av oss vill inte ha överprisade prylar som både ligger efter i utvecklingen och har som filosofi att prylar ska slängas inte repareras.


Hahaha, aha ok.

Med tanke på hur många timmar min apple tv används blir det inte många ören per timme om man slår isär inköpspriset. Jag är såpass gammal att jag tröttnat på teknik som inte funkar och betalar för o slippa strul :-)

Ligger efter? Brukar va kopiorna som ligger efter och kopierar sånt apple kommer på ;-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#11 » 23:50:36, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såja, såja, små barn. Ska ni vara här inne och bråka så får ni gå ut! :mrgreen:
Både jag och ungarna har Androider. Frun har Ifåne, men det är säkert både den första och den sista som kommer in i det här hushållet. Hon är inte alls nöjd med den. Känns som att Apple TV faller bort, både pga priset och pga att de flesta kör Android. Men jag kan ha missförstått igen, så då får ni upplysa mig om varför.

Mer teknik jag inte förstår: Måste jag ha någon universal app installerad på telefonen som tar hand om all kommunikation till Cromecast eller har jag en för Netflix, en för SVT Play osv?

Glottis: Det lär som en bra app. Problemet är bara att man måste ha wifi i TV:n vilket jag inte har. Ska ut och se i morgon om jag inte har en gammal USB-ansluten wifi-sticka liggande, men fungerar inte detta får det nog bli en Cromecast.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

davidof

#12 » 00:27:53, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en sådan här istället för cromecast.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bi ... oCSOXw_wcB
Då kan du köra det mesta direkt via denna + att det mesta är optimerat för tv. Skulle du vilja casta något har den även inbyggt cromecast. Kört min nu i drygt ett år och det fungerar mycket bra.
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

Klazzon

#13 » 00:37:03, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har rätt i din första tanke Stridis,
castar du från telefonen så kommer informationen efter uppstart att gå direkt till CC. Din telefon blir ledig och du kan samtidigt köra barnkanalen på telefonen undertiden nummer två tittar på babybossen via casting.
Eller läsa maskinisten forum.. :)
Jag har så här långt använt Netflix, visat, HBO, barnkanalen och SVT play. alla dessa castar u/a.

/Magnus
Klazzon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:09, 19-10-2011
Ort: Reftele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605, Bm400, Duttra ue28

davidof

#14 » 00:51:37, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med att casta är att då är det du ser på knutet till just den enheten. Ska du se något annat eller pausa måste du använda den enheten du började med, eller casta från en ny. Det slipper du med en android-tv.
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

tracker

#15 » 07:10:51, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

davidof skrev:Problemet med att casta är att då är det du ser på knutet till just den enheten. Ska du se något annat eller pausa måste du använda den enheten du började med, eller casta från en ny. Det slipper du med en android-tv.

Både frugan och jag får upp tv kontrollen på våra mobiler samtidigt, ibland om jag ser att frugan castar när jag inte är hemma så kan jag pausa, kommer även upp i plattan.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se