Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

köpråd Mindre hjullastare, lyftkapacitet ca 2 ton

52 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera hjullastare och minilastare här

Göran Ekman

#46 » 14:56:20, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni är seriöst intresserade av en ny eller nästan ny maskin i det kanske maskinhandlartätaste området i landet borde gå att ordna en demo eller åtminstone en provkörning av en lämplig maskin, för det finns väl inte bara " allé försäljare " i Skåne.
Det har tidigare i tråden nämnts John Deers teleskoplastare, dessa har hytten väldigt lågt och bomen relativt högt då får man riktigt dålig sikt
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Gaffe (trådstartaren)

#47 » 16:30:44, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt många år sedan JD och ja där satt man lågt.
En demo avverkad Claas Torion 639 vilken kändes för stor, skall prova en Weidemann 2080 inom kort.
Har provkört Kramer 5055.
Anledning till tråden är att få lite kött på benen från er som kör dessa maskiner dagligen.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Gaffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:20, 21-02-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Branson 5025R

magloman

#48 » 17:38:28, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De mest aktiva på det här forat har ju maskiner där vi är glada om skiten startar och det inte regnar allt för mycket i huvet när man kör :lmao:

Hehe, finns säkert en eller möjligen två här som iaf sett en sån där class eller weidd… på bild.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jimmy Nilsson

#49 » 19:30:30, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:De mest aktiva på det här forat har ju maskiner där vi är glada om skiten startar och det inte regnar allt för mycket i huvet när man kör :lmao:

Hehe, finns säkert en eller möjligen två här som iaf sett en sån där class eller weidd… på bild.


Claasen är ju en grönmålad liebherr så den är inte helt udda :vissla:

Efter att ha demat en JCB TM320 så kan jag bara säga att det är min drömmaskin nu. Midjelastarens smidighet med teleskoparens räckvidd. Men ack så dyr.

https://www.youtube.com/watch?v=1TTP1ntl7Ic
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Göran Ekman

#50 » 07:05:15, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fundering angående lastmaskiner med teleskop arm, hur blir det med tilt vinkeln?
Tittar jag på våra Merlo maskiner är den väldigt dålig . Finns det någon smartare lösning på andra maskiner?
Jimmy hur såg det ut på JCB TM som du fick ut som demo ? Och hur är det på de övriga mindre maskiner?
Lite OT ,Jimmy du skulle kunna ersätta lilla teleskoparen och din midjestyrda lastare med en JCB TM finns ju även begangnade även om utbudet är litet.
Göran i Björnabo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Jimmy Nilsson

#51 » 09:14:33, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:En fundering angående lastmaskiner med teleskop arm, hur blir det med tilt vinkeln?
Tittar jag på våra Merlo maskiner är den väldigt dålig . Finns det någon smartare lösning på andra maskiner?
Jimmy hur såg det ut på JCB TM som du fick ut som demo ? Och hur är det på de övriga mindre maskiner?
Lite OT ,Jimmy du skulle kunna ersätta lilla teleskoparen och din midjestyrda lastare med en JCB TM finns ju även begangnade även om utbudet är litet.
Göran i Björnabo



Tiltvinkel både upp och ner var ngnstans mittimellan en lastare och teleskopare. De har satt typ ett hundben på tilten för att få lite bättre vinklar. Så inte super men inte heller dålig. Jodå Göran har koll till och från på begagnatmarknaden så dyker rätt maskin upp så. Sista kollen så fanns där bara en i Sverige och den hade lite många timmar på sig tyckte jag.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Filijox

#52 » 20:36:47, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

den där claas'en har ju z-länkage (=få slitpunkter, hög brytkraft, bra sikt på sidorna) MED riktig parallellföring. Ovanligt vad jag vet, z-länkaget på de maskiner jag kört behöver man kompensera tilten när man hanterar pallgods.
Filijox
 


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se