Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Koppla slåtterbalk Aktiv sprinter

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

Spudbud (trådstartaren)

#1 » 20:26:38, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag är nybliven traktorägare och helt grön på allt inklusive detta forum så jag vet inte om detta hamnat i rätt forum.

För tillfället försöker jag koppla på en Aktiv Sprinter slåtterbalk på min MF 165 årsmodell 1970. Jag har hittat en manual för slåtterbalken under downloads och har förstått det som att dragstången ska gå över stödröret och kopplas på fästet på slåtterbalken.

Problemet är att en utstickande del av dragstången (se gul markering) tar emot maskinen och gör det omöjligt att koppla på den korrekt eftersom den låser maskinen i fel läge. Jag vet inte vad biten som sticker ut är till för, men det är ett hål i den som för att fästa en sprint eller liknande. Jag kan få på dragstången på kategori 1-fästet innanför (tror det är kategori 1 :klia: ) men fästet är för kort för att det ska gå att få in en sprint och låsa den där.

Mina frågor är därmed vad fyller den irriterande utstickande biten för funktion och kan jag helt sonika kapa av den och leva utan den? Jag undrar även om det finns någon annan lösning, typ någon adapter för kategori 1-fästet som kan lösa problemet? Jag har tillgång till en ganska klen vinkelslip, men ingen svets. Jag undviker helst lösningar som involverar att skruva bort delar från traktorn eftersom alla muttrar hittills krävt generösa mängder 5-56 och svordomar.

Tacksam för all hjälp!
Senast redigerad av Spudbud 20:48:50, 10-06-2019, redigerad totalt 1 gång.
Spudbud
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:49:53, 10-04-2019
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165



Spudbud (trådstartaren)

#2 » 20:35:12, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Spudbud
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:49:53, 10-04-2019
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

Göran Ekman

#3 » 20:53:27, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du kallar dragstång kallar jag för dragjärn ( har för mig att benämningarna har diskuteras i någon tråd).
Jag vet inte hur det ska se ut på en äldre MF men får en svag känsla av att dom är skarvade. Tycker att det ser konstigt ut. Vi får hopps att någon som kan äldre MF hittar tråden.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

MekJan

#4 » 21:05:23, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en utbytbar / vikbar ytterända på armen som permanentats med svets så småningom , enklaste lösningen kapa av en bit muttern sitter kvar ändå ! Eventuellt går det att byta plats med armarna om dom inte är svängda längst in ( minnet är lite vagt på den punkten ) :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Spudbud (trådstartaren)

#5 » 22:09:47, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren.

Benämningarna har jag alltid varit osäker på så jag utgick från instruktionsböckerna, men det kan ju ha ändrats något på 50 år :grin: Jag får uppdatera mig på den punkten. Oavsett vad de kallas har jag också tyckt att de ser lite konstiga ut så det vore intressant att få svar. Vad är syftet med en ytterbräda? Jag har funderat att byta plats på armarna, men det känns som onödigt mycket jobb för att undvika att kapa en del som verkar sakna funktion.
Spudbud
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:49:53, 10-04-2019
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

Andreas.karlsson

#6 » 23:42:54, 01-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lånar tråden. Är det någon här som vet vad en Aktiv sprinter väger?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Fortius

#7 » 12:06:56, 04-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

6 fots Aktiv sprinter 165 kg.

1 person gillar det här inlägget.
Fortius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:20, 17-10-2013
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM430 Fiat 580 Same Centurion 75 2

Andreas.karlsson

#8 » 13:24:18, 04-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortius skrev:6 fots Aktiv sprinter 165 kg.

Tackar! :thummar:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson

#9 » 20:45:37, 23-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon här som har Färgkoden till Aktiv-grön? Alt. Volvo Aktiv.....bör ju vara samma.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Skogsbm650

#10 » 22:03:09, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spudbud skrev:Hej!

Jag är nybliven traktorägare och helt grön på allt inklusive detta forum så jag vet inte om detta hamnat i rätt forum.

För tillfället försöker jag koppla på en Aktiv Sprinter slåtterbalk på min MF 165 årsmodell 1970. Jag har hittat en manual för slåtterbalken under downloads och har förstått det som att dragstången ska gå över stödröret och kopplas på fästet på slåtterbalken.

Problemet är att en utstickande del av dragstången (se gul markering) tar emot maskinen och gör det omöjligt att koppla på den korrekt eftersom den låser maskinen i fel läge. Jag vet inte vad biten som sticker ut är till för, men det är ett hål i den som för att fästa en sprint eller liknande. Jag kan få på dragstången på kategori 1-fästet innanför (tror det är kategori 1 :klia: ) men fästet är för kort för att det ska gå att få in en sprint och låsa den där.

Mina frågor är därmed vad fyller den irriterande utstickande biten för funktion och kan jag helt sonika kapa av den och leva utan den? Jag undrar även om det finns någon annan lösning, typ någon adapter för kategori 1-fästet som kan lösa problemet? Jag har tillgång till en ganska klen vinkelslip, men ingen svets. Jag undviker helst lösningar som involverar att skruva bort delar från traktorn eftersom alla muttrar hittills krävt generösa mängder 5-56 och svordomar.

Tacksam för all hjälp!


du ska trycka ner utlösningen så att dragöglan kommer fri.
Sedan så flyttar du skidan längst ut på lien bakåt så går tappen framåt
och då är det bara att haka fast dragöglan.. Och sätta i en ringsprint.

Jag har 3 såna här aktiv sprintar och 2 TH balkar.
Så vill du veta något så är det bara att fråga..
Skogsbm650
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:02, 24-08-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 22c


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se