Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hastighetsmätare volvo740-92

139 inlägg • Sida 8 av 10
Diskutera bil-teman här

Tias BM (trådstartaren)

#106 » 06:32:16, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla det du har skrivit samt motorkoden! Men hittar inget uttag eller blink test på bilen!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel



BM425

#107 » 07:52:27, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du skött byte av kamrem riktigt?
Kanske inte har med ditt problem att göra nu men blir remmen för slak/sliten varierar signalerna till motorstyrningen för mycket o man får problem med motorgången. Det blir för stort spel med signalens tidpunkt från ett varv till nästa varv o datorn får problem att hantera det.
Brorsan hade en Passat som inte ville gå riktigt för detta.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#108 » 09:05:14, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tias BM skrev:Ska kolla det du har skrivit samt motorkoden! Men hittar inget uttag eller blink test på bilen!


Om bilen har Mono-Motronic (känns igen på att det inte finns någon vakuumdosa på fördelaren) så har den förmodligen den s k 2+2 -kontakten för diagnos. Det är två 2-poliga kontaktstycken, ett svart och ett vitt, som finns gömda någonstans. T ex under växelspaksdamasken eller bakom plastlocket bredvid askkoppen (man kan skjuta det åt sidan efter att ha tagit ut askkoppen).
Har den däremot Mono-Jetronic (då finns en vakuumdosa på fördelaren), så leta efter ensam kabel med isolerat flatstift i änden som hänger ut ur en kabelstam någonstans. På Golf II hänger den ut ur insprutningskabelstammen just där den går genom torpedväggen. Har för mig att kabeln brukar vara röd/vit. Om bilen har motorelektronikvarningslampa så behövs bara en strömbrytare från den kabeln till jord för att läsa av felkoder, saknas motorelektronikvarningslampa (vanligt på svensksålda exemplar från 90-talet) så måste man också koppla in en lysdiod i serie med 1 kohm motstånd mellan den kabeln och + på batteriet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MN

#109 » 10:57:10, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diagnosuttaget med blinkdiod finns väl bara på bilar med LH Jet 2.4? En -92 har väl Regina eller annat billigt?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

torbjorn_forsman

#110 » 17:23:02, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Diagnosuttaget med blinkdiod finns väl bara på bilar med LH Jet 2.4? En -92 har väl Regina eller annat billigt?

MN


Nej, blinkfunktionen finns i en eller annan form på många Bosch-system från 80-talet. Förutom LH 2.4 och det i denna tråd nyss nämnda Mono-Jetronic, så förekommer felkodsavläsning med blinkkoder även på många varianter av Motronic, KE-jetronic mm. Samt på många Bosch-system som har med andra funktioner än insprutning att göra (t ex tändning eller ABS).
Ser vi på andra systemleverantörer så har nog de flesta använt sig av blinkkoder någon gång på 80-talet eller tidigt 90-tal. ATE har gjort det på ABS-bromssystem, både Ford, Chrysler och GM har haft det på sina egna motorstyrsystem, det förekommer på Marelli motorstyrsystem i Citroën och Peugeot, osv osv.
Lägg märke till att tråden nu har övergått till att behandla en VW Vento.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MN

#111 » 18:01:44, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha - 740 har blivit en folka. Ja då ger jag mig... :-)

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Tias BM (trådstartaren)

#112 » 22:13:17, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Kamreren byt i dec och kollad inget fel! Ingen vacuumklocka på fördelaren! Ska leta kablar imorgon!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!

1 person gillar det här inlägget.
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

Tias BM (trådstartaren)

#113 » 22:15:13, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kollar man om det är 2+2 kontakten?
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

torbjorn_forsman

#114 » 23:30:53, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorkod ABS, då är det Mono-Motronic och därmed 2+2-kontakt.

Med 2+2 -kontakt kollar man felkoder med hjälp av en adapter från 2+2 till den vanliga 16-poliga OBD II-kontakten, en "dum" datakabel (brukar ofta kallas VAG-COM -kabel), och lämplig programvara (VAG-COM eller som den numera heter VCDS) på en PC. Äldre versioner av VAG-COM är gratis, och kablarna kan man få för en spottstyver på Ebay. Observera att det INTE fungerar med en "generisk OBD"-kabel eller "ELM 327-kabel".
Om man har någon lite mer avancerad felkodsläsare, som t ex en billig kinaklon av Autocom, så går den också att använda om man bara har adaptern mellan 2+2 och OBD-II. 2+2 -snittet är både elektriskt och programmässigt likadant som snittet som är kopplat till OBD-kontakten på VAG-bilar mellan ca 1996 och 2001 (alltså de år då VAG hade OBD-kontakt men inte stödde standardiserad OBD annat än på bilar sålda i USA, där det var lagkrav)

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tias BM (trådstartaren)

#115 » 21:18:37, 11-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Hittade en fin sladd och skarv som gick till databoxen, har även rengjort alla jordpunkter jag hittat! Just nu går bilen får se om felet återkommer! Var ett vanligt obd uttag på också men inga fel!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!

1 person gillar det här inlägget.
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

torbjorn_forsman

#116 » 23:07:18, 11-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då så! Men räkna som sagt inte med att en generisk OBD-läsare begriper sig på en VAG-bil från 90-talet, även om kontakten råkar passa i uttaget.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tias BM (trådstartaren)

#117 » 14:17:25, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Då så! Men räkna som sagt inte med att en generisk OBD-läsare begriper sig på en VAG-bil från 90-talet, även om kontakten råkar passa i uttaget.

Förstår att det nog inte är att lita på! Åkt 3 mil idag och det blir 5 imorgon!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

Tias BM (trådstartaren)

#118 » 17:45:06, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet är tillbaka!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

Tias BM (trådstartaren)

#119 » 22:51:46, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har byt motorn till tomgången nu! Se hur länge den funkar!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

Tias BM (trådstartaren)

#120 » 21:35:05, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Får återkomma när jag har den dator där jag har de nedladdade VHB tillgänglig.

Skulle vara skoj med olje fortsättningen!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se