Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Volman svarv n-18, skruv fattas! Är det allvarligt?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

kingfreddie (trådstartaren)

#1 » 23:28:19, 11-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Ska köpa en svarv imorgon , men det fattas en skruv på släden, den här nåt att göra med att låsa verktygshållaren på släden när den ska röra sig på bredden.

Har en bild på hur skruven ska se ut. Är svarven värdelös utan den? Och hur mycket tror ni en mekanisk verkstad skulle ta för att svarva till en ersättning?


Bild
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s



Trondos

#2 » 23:40:34, 11-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan jo prøve å få ned prisen litt, når du har fått hem svarven lagar du en ny skrue selv. :D
Slik jeg husker det så ble den skruen der stilt til det var minst mulig glapp mens det fortfarande gikk lett å sveive sleiden frem og tilbake. Du kan fint bruke svarven uten, så lenge krav til nøyaktighet ikke er så store. ;)
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

kingfreddie (trådstartaren)

#3 » 03:01:10, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men jag har ingen svarv erfarenhet. Köper för att lära mig. Så vill gärna ha den skruven gjord.

Dem ser ut som en vanlig m8 bult.. fast med runt huvud med skruvskåra i. Sen är där ca 1 cm eller så där det inte är några gånger på bulten, sen kommer ett nytt "skruvhuvud" eller va man ska kalla det. En utbuktning helt enkelt som är kanske 5-8mm bred och sen efter den börjar gängerna på skruven. Ungefär som jag försökt rita på bilden.

Nån som har någon idé vad en mekanisk verkstad skulle ta? Tror ni en 500 räcker om man går till en lite mindre som kan göra de svart?
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

Mattias Petterson

#4 » 06:23:38, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bara att dra i en vanlig skruv?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

kingfreddie (trådstartaren)

#5 » 08:25:41, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Är det inte bara att dra i en vanlig skruv?

Njae vet inte den här ju ett speciellt utseende .. som man satt nån brickor 1cm ner från skruvhuvudet och svetsar fast dom där.
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

torbjorn_forsman

#6 » 08:57:50, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklaste sättet att lösa problemet tillfälligt - om nu den där "halsen" på skruven verkligen har en avgörande betydelse - är väl att ta en standardskruv med rätt gänga, och svarva till en distanshylsa för att åstadkomma "halsen". Det är ju en mycket grundläggande svarvövning som gärna kan få vara det första man gör när man har fått hem en metallsvarv.

Eller också letar du på en skruv med ansats som bara kräver litegrann ombearbetning eller komplettering med brickor för att passa. Gå t ex en vända på närmaste bilskrot, många bilar har sådana skruvar i leden för nedfällbart baksäte eller i fästena för säkerhetsbälten.

Se upp för rolls royce -syndrom, det hela behöver ju inte bli perfekt på en gång. Om du studerar konstruktionen och fastställer vad syftet med "halsen" på skruven är, så kanske det visar sig att det bara är i något speciellt fall som den behövs och att det åtminstone tills vidare, och kanske om man tar hänsyn till det då svarven används, räcker med t ex en standardskruv + bricka. När du väl har fått svarven användbar och skaffat lite mer vana vid svarvning, så kan du den dagen tillverka en skruv som motsvarar originalutförande om det visar sig nödvändigt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Loke

#7 » 12:10:47, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett annat fabrikat på min svarv men jag tror att funktionen är den samma.

Är nog som följer: mellan slädens "laxspår" (sliden) och det "fasta" laxspåret ska det nog sitta en kil.
(Kallar glidytorna laxspår då jag inte kommer ihåg vad det egentligen heter.)
Skruvens andra huvud, dvs delen som är innanför rätta skruvskallen ska sitta i ett spår i nyss nämnda kil för att det ska gå att justera glappet på släden. Drar man åt skruven så kryper kilen in och tigthar åt släden, glappet försvinner men det går tungt att veva samt att grejerna slits ut i förtid. Lossar du skruven så drar du kilen utåt, dvs det blir större glapp, släden går lättare att veva in och ut men precisionen blir sämre,
det är alltså frågan om en gyllene medelväg.

Har man för stort glapp, (mindre än millimeter) så kan det bli svårt att få till en fin yta på svarvämnet,
kan bli en massa otrevligheter, inte minst om man ska svarva invändigt då trycket på svarvstålet då blir från andra hållet, det är bla därför det är ett spår i kilen som håller allt på plats. Spåret är alltså inte bara till för att man ska kunna backa ut kilen, finns där för att grejerna ska fixeras oavsett om du svarvar inv, utv osv.

Skruven måste du ha där för att kunna justera glappet, men OBS kolla att inte kilen gått sönder framför spåret till skruven, detta är vanligt då kilarna på gammelsvarvar ofta har en tendens att kärva och folk har tagit i så det smakar skit i käften för att lossa på kilen, ibland bryts det med brytspett för att rucka på grejerna, då smäller som nämnts ofta yttersta delen på kilen av, och då blir funktionen att både kunna öka och minska glappet förstört.

Om inte spåret till kilen är helt eller att skruven saknas så kan släden åka helt utan styrning då det är spåret i kilen och skruven som ska hålla allt på plats, inget bra vid svarvövningar alltså.

Kan ju även hända att någon snubbe helt enkelt tagit bort kilen, kanske för att smörja eller fixat något och även då slarvat bort skruven, sitter inte kilen där är svarven näst intill obrukbar tills en ny kil ordnats.

Är det bara skruven som fattas så kan en sån lätt tillverkas.

Fyra bilder som förklarar vad jag skriver om:

Bild
Själva skruven.

Bild
Skruv och kil.

Bild
Skruven in mot gängorna i hålet, på väg att passas in i spåret på kilen.
Gäller att kilens spår och skruven linjerar när skruven tar på gängorna, är man oförsiktig kan det lätt bli sneddraget. Obs, i det här läget ska kilen gå "lätt" att dra in och ut genom att den ännu inte börjat klämma. Lätt och lätt, i vart fall ska man inte behöva använda våld, suger ofta fast om det är välsmort.

Bild
Skruven på väg att gängas in.

Bild
Skruven på plats.

Tar inte lös kilen då det sitter shims där, men kilen är ca 3-4 dm lång.

Har din skruv någon annan funktion så bortse från det här inlägget.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

kingfreddie (trådstartaren)

#8 » 16:51:22, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:...långt givande inlägg!...
Loke

Tack för all info!

Som tur var så ordnade snubben som sålde en ny skruv till mig! Det verka som yttre delen bara var för att skruvspåret skulle komma i nivå med resten av släden. För han tillverka på så sätt att han satte en skruv som är 2 cm in men som har insex istället för skruvspår. Så jag antar den yttre delen inte hade nån funktion. Och precis som på din är det för den ska fixeras i olika spår.

Jag ställde en fråga i en annan tråd där jag undra lite om de grejer jag fick till. Tyvärr verka de flesta av de svarvstål, ganska få, jag fick vara nedslitna. Dock fick jag en toolfix 1-2 till.

De frågor jag är:

1. Är toolfix moduler nödvändiga eller bara för att göra det enklare att byta verktyg? Och är toolfix en standard storlek el man måste veta nåt visst mått om man ska köpa en toolfix 3-4?

2. Om man ska köpa lite olika svarvstål för olika jobb. Jag ska bara lära mig svarva änsålänge så lite svarvverktyg för att lära sig grundläggande svarvning.

Tråden där verktygen och maskinen visas är: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=95&t=315863
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

Loke

#9 » 22:42:46, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kingfreddie skrev:
Loke skrev:...långt givande inlägg!...
Loke

Tack för all info!


De frågor jag är:

1. Är toolfix moduler nödvändiga eller bara för att göra det enklare att byta verktyg? Och är toolfix en standard storlek el man måste veta nåt visst mått om man ska köpa en toolfix 3-4?

2. Om man ska köpa lite olika svarvstål för olika jobb. Jag ska bara lära mig svarva änsålänge så lite svarvverktyg för att lära sig grundläggande svarvning.

Tråden där verktygen och maskinen visas är: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=95&t=315863


Du har ju ett Toolfixfäste på svarven så då är det väl lika bra att du kör på såna verktygshållare eller moduler som du benämner dom. Håll ögon och öron öppna så kanske du kan komma över begagnade hållare för dom är ganska dyra.

Som lek/hobby räcker det faktiskt med en hållare till att börja med då man med lätthet kan göra en stålhållare som man i sin tur monterar i själva verktygshållaren/modulen. I detta arrangeman skruvar man i sin tur mindra stålhållare med skärplattor eller eller helt enkelt så kör man med sparstål som man slipar till själv.

För att slippa frustration så är det enklast att man även har en verktygshållare till invändig svarvning, (för att slippa vända stålhållaren i fästet) med alltså samma arrangemang som jag nämnde tidigare.

Har jag tid i morgon kväll ska jag ta några bilder på hur mitt arrangemang ser ut.

Svarvverktyg, stål och sånt kan du köpa hos "OTD tools".

För övrigt så har jag för mig att det är olika storlekar på toolfixfästet/hållare.
Senast redigerad av Loke 22:50:37, 17-06-2019, redigerad totalt 1 gång.
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

InläggDetta inlägg har raderats av Loke den 22:59:03, 17-06-2019.
Anledning: Dubbelt

PerJohansson

#11 » 08:30:29, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toolfix 1-2 har jag nytillverkade för 900:-
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

kingfreddie (trådstartaren)

#12 » 19:42:40, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Toolfix 1-2 har jag nytillverkade för 900:-

Njae en toolfix 1-2 har jag.. De jag behöver är svarvstål och övriga tillbehör som sköter själva säljandet, dvs saknar allt som sitter mellan en toolfix 1-2 och svarvämnet.

Så skulle gärna vilja hitta nån som säljer sånt till hyfsade priser. Både för invändlig och invändlig svarvning, gärna ett lager av begagnade grejer av nån som inte har nån nytta av sina svarv stål och fäste längre.

Håller ju på o försöka lära mig och känns som slöseri att köp aa massa grejjer nytt och sen förstöra det för jag inte vet vafan jag sysslar med!
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

Mattias Petterson

#13 » 19:49:16, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt mycket stål och skärplattor från Kina, duger bra att börja med ( svider inte lika mycket i plånboken när man tänker fel och vevar åt fel håll )
Kolla på tex http://www.banggood.com .
Jag gillar wnmg skär, de är hyfsat tåliga, tror 25x25blir bra till dig
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

kingfreddie (trådstartaren)

#14 » 23:08:05, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack ska du ha!, när ja mätte toolfix En så klara den att spänna fast upp till ca 35mm.. vet inte om de betyder nåt.
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: André S, F_Arrhen, P806, skyhaj och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se