Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Skada ventilhus, svetsa eller...

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

roddjer (trådstartaren)

#1 » 14:05:41, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Nån mod får väl flytta om kategorin är fel.

Stökar med lyftventilen på min Boxer:
roddjer @ [Traktorer] BM Boxer 350 -62, Cresco hydraulsystem med lastare och lite annat...

Har blivit stopp på ett sätt jag inte vet hur jag ska göra.
roddjer skrev:
AN skrev:Kan för mycket fett vid montering orsaka en sådan skada?

. :huh: . Det var som tusan om det skulle vara så.
Hade tänkt komma till den bilden senare. Va ut och kika nu och tycker mig inte se några mekaniska skador i alla fall. Tänkte spontant när jag tog isär det att där varit något arsel och slagit med något, liten hammare och mejsel för att övertala en tjurig o-ring. Men ju mer jag tänkte på det kändes det orimligt. SÅ svåra brukar o-ringar å få loss och varför bryta och knacka just där, där godset är som tunnast. . :klia:

Vidare kan konstateras att det är ett liiiiitet hål enligt det röda strecket under "vecket" och botten på spåret.

Bild


Som sagt, har svårt att tro att ska se ut så där från början. Att bara knacka tillbaka den tycker jag verkar vanskligt. Materialet blir ju inte starkare av det...
Hur skulle ni göra. . :help:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



fretchi

#2 » 16:02:00, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det läckt innan?

Om nej: Låt det vara
Om ja: Prova knacka tillbaka. Det enda den ytan gör är att tjänstgöra som stödyta för o-ringen, som sköter tätandet.

Så skulle jag resonera i alla fall.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

63an

#3 » 16:16:45, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aftonbladet eller Expressen? Annars lagt kort ligger, Bäst vore nog om någon som verkligen vet OM de ska vara hål! :idee3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

PeterA

#4 » 16:58:16, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stödet på insidan av o-ringen, tyder inte det på att det kan förekomma undertryck i den passagen?
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B

roddjer (trådstartaren)

#5 » 21:17:58, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:/.../ Bäst vore nog om någon som verkligen vet OM de ska vara hål!

Visst vore det så. Men det råder tydligen svår brist på såna som vet. Verkstadshandboken har inga så detaljerade bilder.

fretchi skrev:Har det läckt innan?/.../

Jae, det på vad du menar. Anledningen till hela ventilpaketet plockades ner och isär är att det blir rejält kladdigt under det. Mest misstänkta orsaken i nuläget är just det här området, dvs locket som ska sitta över hålet i bilden och de tre andra hålen. Se andra tråden för bilder. Sen kan jag ju inte pin-pointa just den här "flärpen" som är orsaken. 3 av 4 o-ringar har svällt tror jag samt att locket satt inte fast speciellt hårt. En skruv hade jag nog kunnat skruva ur med handkraft med en stor mejsel om det varit spår i den.
Samtliga fyra hål kommer det returolja genom. Går upp i locket och vidare till filtret.
fretchi skrev:/.../Om ja: Prova knacka tillbaka. Det enda den ytan gör är att tjänstgöra som stödyta för o-ringen, som sköter tätandet./.../

Om den går av då?
Kommer att bli en vass kant mot o-ringen. I det läget är det väl bättre att klippa bort flärpen och fila till kanterna så ringen inte riskerar skadas och kan röra sig som den ska. Fast...
PeterA skrev:Stödet på insidan av o-ringen, tyder inte det på att det kan förekomma undertryck i den passagen?

Det kanske man ska passa sig för att göra alltså...
Ska hämta bild...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#6 » 21:29:10, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Bild

Så här såg det ut när locket kom av innan rengöring. Hålen till vänster har o-ringen stöd på båda sidor. De andra till höger har endast stöd utåt.

Dragningen av hydraulslang var lite märklig och har säkert samband med att lastaren monterades. Man skulle de då kunna tänka sig att ett handhavandefel med "specialdragningen" av slang skulle kunna bygga upp ett vakum som fått den inre tunna väggen att vika sig. . :klia:
Med tanke på hur slangarna är dragna med omkastarventiler bla och intruktioner om att "traktorn MÅSTE stängas av innan omkoppling sker" tycker jag det låter som en rimlig teori...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Zukram

#7 » 09:55:41, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du tillgång till för maskinpark?

Jag skulle nog överväga att låta kanten vara intryckt som den är, men efter uppvärmning sätta en svetsloppa i "gropen" för att täta hålet som du pratade om och bygga upp litegrann. Problemet där är att undvika härdning av godset. Kanske vore det bästa att använda ngn brons. Sen sätta upp det i fräs med rundmatningsbord och fräsa ur spåret och plana ytan.

Men då måste man ha de grejorna.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Volvot24

#8 » 10:04:48, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte leta rätt på en lämplig dorn,
med kona upp till "handtaget"
Kapa dornen så den smala delen nätt o jämnt går in i centrumhålet och knacka med många små nätta slag, så rätas den pöntade väggen så fint.

Och du kan känna dig riktigt nöjd med dagen.

Startar en tråd "O-ringar".

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Zukram

#9 » 10:09:21, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde rimligen vara ganska hög kolhalt i materialet och jag skulle bedöma risken att det spricker ifall man knackar tillbaka den är rätt stor.

Så jag skulle lämnat den och fyllt på med mer material. Hålet borde i och för sig inte spela så stor roll eftersom det är på "rätt" sida o-ringen, men ... äh. Jag vet inte. Det är ju en chansning hur man än gör. Risken är väl att det blir likadant igen om man inte förstärker lite..

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

roddjer (trådstartaren)

#10 » 12:24:41, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:Vad har du tillgång till för maskinpark?/../

Ja, det är ju det här som är så typiskt. Farsan är svetsare, en riktig "smed", och trots sin ålder är han fortfarande ner till jobbet ibland och gör lite extragrejer. Där finns det till gång till många verkstadsmaskiner, bla fräs. Tyvärr är han nyopererad i sitt knä så han påminner mest om kapten Ahab i sin gångstil just nu. Semestrar på gång. Har inte den tiden att vänta så lång tid tyvärr. Ska flytta ganska snart. Boxern lär bli körbar innan dess.

Zukram skrev:Jag skulle nog överväga att låta kanten vara intryckt som den är, men efter uppvärmning sätta en svetsloppa i "gropen" för att täta hålet som du pratade om och bygga upp litegrann. /../

Precis vad farsan var inne på. Tig med rätt pinne. Råder svår brist på Tigar här nu. Kan kanske hyra en. . :klia: .Och så var det det här med fräsning...
:aaargh:

Zukram skrev:/../ bedöma risken att det spricker ifall man knackar tillbaka den är rätt stor. /../ /m

Spontant tycker jag det också. Har inte nån större materialkunskap men järn är järn och jag har bockat en del tunnplåt tidigare. Man har haft sönder grejer förut... . :vissla:

Zukram skrev:/../ Risken är väl att det blir likadant igen om man inte förstärker lite.. /m

Japp, går sen av, låser fast och skaver sönder ringen... Kanske...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Hidsmekolek

#11 » 13:43:56, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrapa all rost/skräp, särskilt dom inringade gula områdena.
Bild
Sätt ihop med nya O-ringar, med 90% säkerhet blir det tätt.

Eller svetsa, knacka, löda-greja i flera timmar, med 90% säkerhet blir det tätt....

Jag vet hur jag hade gjort, även om jag har tillgång till en välsorterad maskinpark.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

roddjer (trådstartaren)

#12 » 14:14:33, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Redan fixat.

Bild


Ska förtydliga att jag inte är så orolig för själva hålet i sig utan mera hur det kan påverka o-ringen.

Lutar nog åt att bara lägga i en ring...

Men det svider liiite för en sån viktigpetter som jag... . :cool:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Zukram

#13 » 15:40:37, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den stora frågan är egentligen varför det hänt och hur det måste täta.
Om det blir undertryck där, så kan det påverka tätheten om du lämnar det.
Om det är övertryck, så borde det hålla utan åtgärd faktiskt om ytan runt om är riktig, och det ser den ju ut att vara.

Är det på grund av felhantering det hänt, så kan det ju hålla om du ger fan i att felhantera igen :-)

Är det inte alltför djävligt att riva, så skulle jag nog också sätta ihop och se om det blir bra först. Om det INTE blir det, får du riva igen och göra "riktigt" ...

Så tänker jag nu, efter lite eftertanke :-)

Om du ändå vill knacka tillbaka, så se till att värma med gas, så metallen blir lite mjukare. Kanske inte så det blir glödgat och ta det försiktigt.

/m

2 personer gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

roddjer (trådstartaren)

#14 » 10:29:07, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Zukram skrev:/../Är det på grund av felhantering det hänt, så kan det ju hålla om du ger fan i att felhantera igen :-). /../
/m

Ja, ska dra om slang för lastarn, med omkastarventilen och annat grejs, så traktorn inte storknar när man drar i fel spak...

Får nog bli så att jag bara lägger i en ny ring och monterar ihop. Finns risk annars att man lagar sönder. Har inte tid till att ta hand om något sånt nu.
Tack för input. .:thumme:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Zukram

#15 » 13:10:50, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt oss veta hur det går :)

2 personer gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se