Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

N-18 J.Volman svarv, hjälp en nybliven svarvare få koll på läget!

32 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

kingfreddie (trådstartaren)

#1 » 22:43:38, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!

Precis köpt en metallsvarv med lite tillbehör till min verkstad, och jag har aldrig svarvat nåt i hela mitt liv. Men jag är relativt händig och plockar upp det som behövs snabbt. Men skulle behöva lite hjälp med att identifiera detaljer och förklara nån grundläggande saker.

För att börja med dubbdockan. Den ser ut såhär:

Bild
Bild

Jag tog för givet det var en vanlig morsekona.. hålet i dubbdockan mäter strax under 24mm vilket är standard för mk3 om ja inte tar fel? Men när jag tittar in i hålet så är där ju inget som fixerar den det är bara helt runt där inne med ett runt litet hål som ni ser på bilden. Jag testa iofs att sätta i en borr och borra ett hål i ett svarvstycke. Men borren var felfixerad.. den gjorde små cirklar på svarvstycket. Jag har sett att de använder nån sorts mätklocka på youtube för att få fixering rätt. Och att de spänner i de olika hålen i chucken för att få fixering rätt.

Men om jag släpper lite på en skruv på chucken så släpper svarvstycket helt. Och vilket hål du än skruvar i så slutar den på alla tre greppen på chucken. Vad är det jag missar här?
Efter att kolla runt lite så undrar jag om dubbdockan enbart är till för en spets för att hålla långa arbetsstycken? Som på en träsvarv? Tyckte bara de va så konstigt med måttet på hålet var exakt som mk3. Så antar jag rätt att om du ska borra ett hål mitt i svarvstycket så fäster du borren i verktygshållaren på släden? Är ju han så mycket mer logiskt när man tänker efter.

Sen har jag lite tillbehör som jag undrar om ni kan hjälpa mig berätta lite om.. vissa är väl lite självförklarande som chuckarna men där e ja väl mer ute efter om de e bra grejjer eller ej.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen har vi svarvstål som jag fick till skulle bli glad om nån kunde identifiera och kanske säga till vilken operation de används till, där är även en bild på en toolfix 1-2 Men den här bara 2 skruvar men 3 skruvhål, är det meningen eller fattas det? Och det här med toolfix, är det bara en bekvämlighetsgrej och kan man även fästa de olika skärstålen i hållaren på släden som toolfixen sitter på, se bild nedan.

Bild
Bild
Bild

Och till sist, vad skulle ni rekommendera mig att köpa för tillbehör i form av svarvstål etc.. Jag har inga planer på vad jag vill göra, vill bara ha en väl förberedd verkstad.

En bild på svarven i sin helhet på plats hemma efter mycket jobb!

Bild

Djupt tacksam för alla som kan hjälpa en nybörjare förstå svarvningskonsten lite bättre.

1 person gillar det här inlägget.
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s



Janson1

#2 » 23:43:26, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till svarven! 1: Jag tror konan är sliten i dubbdockan då för många grejer har snurrat runt i den och repat ytan. Den behöver nog slipas/putsas till? 2: Dom flesta trebacks-chuckar har symmetrisk förflyttning av backarna (självcentrerade) men man bör välja ett och samma draghål ändå för att få så exakt det går mellan gångerna. 3: Dubbdockans hål skall vara i centrum. Jag borrar mycket genom att mata in ett stillastående borr i axeln eller vad det är som sitter i chucken. Bild 3 och 4 är om man behöver extra stöd på svarvbiten, stöddocka tror jag dom heter. Bild 5 är egentligen samma chucktyp men med olika backar, utvändig resp invändig fattning. Jag brukar försöka använda det draghålet som sitter utanför etiketten. Bild 6 är en fyrbacks-chuck som har individuell justering per back, bra om man skall spänna fast en tex oval eller kantig bit, man måste sen mäta/centrera tills det blir rakt... Bild 7 är en sk medbringarskiva. Den används ihop med en fast dubb i spindelhålet. Sen måste man fixera en spännare som överför rotationen till arbetsstycket. Fördelen men denna lösning är att arbetsstycket kommer alltid (nästan) i centrum även om man tar loss och sätter tillbaka vilket är långt ifrån i en trebackschuck... Med toolfix så sätter man dit sina favoritstål och justerar in dom en gång för alla. Hur många lösa toolfix har du? Dom där svarvstålen ser inget vidare ut. Om man får önska så köp ett kit med svarvstålshållare och vändskär till dom. Storlek och modell vet jag inte namnen på men det fixar någon annan maskinist åt dig?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

fretchi

#3 » 23:56:19, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kingfreddie skrev:Hej alla!

Precis köpt en metallsvarv med lite tillbehör till min verkstad, och jag har aldrig svarvat nåt i hela mitt liv. Men jag är relativt händig och plockar upp det som behövs snabbt. Men skulle behöva lite hjälp med att identifiera detaljer och förklara nån grundläggande saker.

För att börja med dubbdockan. Den ser ut såhär:

Bild
Bild

Jag tog för givet det var en vanlig morsekona.. hålet i dubbdockan mäter strax under 24mm vilket är standard för mk3 om ja inte tar fel? Men när jag tittar in i hålet så är där ju inget som fixerar den det är bara helt runt där inne med ett runt litet hål som ni ser på bilden. Jag testa iofs att sätta i en borr och borra ett hål i ett svarvstycke. Men borren var felfixerad.. den gjorde små cirklar på svarvstycket. Jag har sett att de använder nån sorts mätklocka på youtube för att få fixering rätt. Och att de spänner i de olika hålen i chucken för att få fixering rätt.

Men om jag släpper lite på en skruv på chucken så släpper svarvstycket helt. Och vilket hål du än skruvar i så slutar den på alla tre greppen på chucken. Vad är det jag missar här?
Efter att kolla runt lite så undrar jag om dubbdockan enbart är till för en spets för att hålla långa arbetsstycken? Som på en träsvarv? Tyckte bara de va så konstigt med måttet på hålet var exakt som mk3. Så antar jag rätt att om du ska borra ett hål mitt i svarvstycket så fäster du borren i verktygshållaren på släden? Är ju han så mycket mer logiskt när man tänker efter.

Dubbdockans kona låser borren med klämkraft. En trebackschuck är självcentrerande, någorlunda i alla fall. Det spelar ingen roll om du justerar arbetsstycket i chucken om inte stöddockan är centrerad. Så det är den som måste justeras in mot chucken. Du borrar inte med släden.

Sen har jag lite tillbehör som jag undrar om ni kan hjälpa mig berätta lite om.. vissa är väl lite självförklarande som chuckarna men där e ja väl mer ute efter om de e bra grejjer eller ej.

Bild
Stöddocka för svarvning av långa smala arbetsstycken


Bild
Samma, fast öppen för att kunna svarva förbi stöddockan


Bild
Trebackschuckar, klämmer alla backar samtidigt, sämre precision men enkla att jobba med om man kan svarva med endast en uppspänning


Bild
Fyrbackschuck med individuellt inställbara backar. Gör att man alltid kan centrera in arbetsstycket exakt med en indikatorklocka.


Bild
Hålskiva, för att spänna/skruva upp arbetsstycken på istället för chuck.


Sen har vi svarvstål som jag fick till skulle bli glad om nån kunde identifiera och kanske säga till vilken operation de används till, där är även en bild på en toolfix 1-2 Men den här bara 2 skruvar men 3 skruvhål, är det meningen eller fattas det? Och det här med toolfix, är det bara en bekvämlighetsgrej och kan man även fästa de olika skärstålen i hållaren på släden som toolfixen sitter på, se bild nedan.

Du bör ha samtliga skruvar till toolfixen. Men korta svarvstål med litet utstick klarar sig säkert med två utan problem. Sedan har du en bom för invändig svarvning och ett gäng snabbstål till vänster som du kan slipa själv efter tycke och smak. Den längst till höger känner jag inte igen.

Bild
Bild
Bild

Och till sist, vad skulle ni rekommendera mig att köpa för tillbehör i form av svarvstål etc.. Jag har inga planer på vad jag vill göra, vill bara ha en väl förberedd verkstad.

En bild på svarven i sin helhet på plats hemma efter mycket jobb!

Bild

Djupt tacksam för alla som kan hjälpa en nybörjare förstå svarvningskonsten lite bättre.


Är ingen svarvare men har fuskat lite här och där och fått hyfsade resultat i alla fall :)
Skulle först av allt se till att köpa vändskär typ WNMG eller liknande, med hållare. Bra allroundskär tycker jag. Sedan är det bra med ett stickstål också. Det klarar man sig rätt långt på. Bommar för invändig svarvning är också bra. Snabbstål är bra att ha för att slipa till egna passande stål till de där mer "udda" jobben.

Du får säkert fler och kanske bättre tips eftersom här. Lycka till :smile:
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

kingfreddie (trådstartaren)

#4 » 05:15:27, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:
Bild
Bild

Jag tog för givet det var en vanlig morsekona.. hålet i dubbdockan mäter strax under 24mm vilket är standard för mk3 om ja inte tar fel? Men när jag tittar in i hålet så är där ju inget som fixerar den det är bara helt runt där inne med ett runt litet hål som ni ser på bilden. Jag testa iofs att sätta i en borr och borra ett hål i ett svarvstycke. Men borren var felfixerad.. den gjorde små cirklar på svarvstycket. Jag har sett att de använder nån sorts mätklocka på youtube för att få fixering rätt. Och att de spänner i de olika hålen i chucken för att få fixering rätt.

Men om jag släpper lite på en skruv på chucken så släpper svarvstycket helt. Och vilket hål du än skruvar i så slutar den på alla tre greppen på chucken. Vad är det jag missar här?
Efter att kolla runt lite så undrar jag om dubbdockan enbart är till för en spets för att hålla långa arbetsstycken? Som på en träsvarv? Tyckte bara de va så konstigt med måttet på hålet var exakt som mk3. Så antar jag rätt att om du ska borra ett hål mitt i svarvstycket så fäster du borren i verktygshållaren på släden? Är ju han så mycket mer logiskt när man tänker efter.

Dubbdockans kona låser borren med klämkraft. En trebackschuck är självcentrerande, någorlunda i alla fall. Det spelar ingen roll om du justerar arbetsstycket i chucken om inte stöddockan är centrerad. Så det är den som måste justeras in mot chucken. Du borrar inte med släden.


Tack för all info! Alltså när jag skulle testa de där med att borra med en mk3 borr så drog jag bort släden så långt fram att jag kunde lossa dubbdockan och dra den fram mot chucken. I mitt sista försök stack arbetsstycket bara ut nån mm från trebackschucken. Och borren gjorde ändå sin lilla isdans över den lilla stålaxeln jag testa borra på, typ 2mm från översta till lägsta läget på borret. För om trebackschucken är självcentrerade... Och jag hittar inget sätt som det är möjligt att centrera dubbdockan.. vad kan felet va då? Det kan ju iofs va borret ja testa med som var kasst. Eller som janson1(?) Så att konan i dubbdockan behövs slipas till o rengöras.. Jag vet inte om du får de intrycket av bilderna?

Hur långt ska arbetsstycket vara innan man behöver använda stöddockorna?
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

fretchi

#5 » 07:23:35, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Backarna centrerar mot chuckens centrum. Inte stöddockans. Tänker du efter lite kommer du komma på att om arbetsstycket är monterat ocentrerat i chucken kommer borret inte dansa runt. Däremot kommer hålet inte hamna i mitten på arbetsstycket. Alltså kan vi dra slutsatsen att dubbdockan är ur linje gentemot svarvspindeln och chucken. Eller att borret är enormt krokigt :)

Svårt säga när stöddocka ska användas. Men är arbetsstycket såpass smalt att du får vibrationer när du svarvar på mitten och/eller har svårt att hålla dimensionen mitt mellan stöden då bör man ha stöddocka.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Mattias Petterson

#6 » 10:58:39, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du använder även stöddocka om du ska bearbeta ändan på en axel om du har lite utsick
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

kingfreddie (trådstartaren)

#7 » 14:05:43, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Backarna centrerar mot chuckens centrum. Inte stöddockans. Tänker du efter lite kommer du komma på att om arbetsstycket är monterat ocentrerat i chucken kommer borret inte dansa runt. Däremot kommer hålet inte hamna i mitten på arbetsstycket. Alltså kan vi dra slutsatsen att dubbdockan är ur linje gentemot svarvspindeln och chucken. Eller att borret är enormt krokigt :)

Svårt säga när stöddocka ska användas. Men är arbetsstycket såpass smalt att du får vibrationer när du svarvar på mitten och/eller har svårt att hålla dimensionen mitt mellan stöden då bör man ha stöddocka.


Det kan mycket väl vara att borren var krokig.. för de enda jag hade att testa på var ett gammalt järnspik än nån typ.. kanske 15 mm i dia.. o enda borret jag hade som var litet nog med mk3 var rostigt som en gammal järnvägsräls. Så kan va borren som var sne.
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

kingfreddie (trådstartaren)

#8 » 14:46:42, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja hitta felet tror ja! Dubbdockan kunde flyttas i sidled som ni ser på fotot.. är lixom en skarv halvvägs.. så ja lossa några skruvar, gav den nån försiktiga slag med universallösning också jämna den till sig. Sen tog jag en garanterat rak stålaxel jag hade samt en ny borr. O genast gick de mycke bättre.. liten justering till kanske behövs men de var garanterat felet att borren gjorde En liten piruette på arbetsstycket.
Bild
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

kingfreddie (trådstartaren)

#9 » 01:23:53, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan snabb fråga.
En toolfix 3-4. Är det ett standardfäste som passar alla eller man måste ta reda på storleken på verktygsfältet på just min svarv för att hitta rätt?
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

Mattias Petterson

#10 » 18:09:23, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toolfix 3-4 ska tydligen passa halvdant på 1-2 fäste, hoppas du har ett stort fäste för toolfix 3-4 är ofta billigare än toolfix 1-2 som är löjligt dyra
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

kingfreddie (trådstartaren)

#11 » 19:29:47, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Toolfix 3-4 ska tydligen passa halvdant på 1-2 fäste, hoppas du har ett stort fäste för toolfix 3-4 är ofta billigare än toolfix 1-2 som är löjligt dyra

Alltså de kanske är jag s o m missuppfattat som den totala amatör jag är.... Jag trodde 3-4 Var bättre fäste för man kunde ha fler stål fästa samtidigt och vrida runt den bara för att byta stål... tyckte de blev dyrare ju högre siffror de blev på toolfix när ja kolla på nån sida.

Mitt fäste ser ut såhär.. har en toolfix 1-2 Men sitter ej på här:

Bild
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

Ivar Risslén

#12 » 19:37:57, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ställt svarven i vattring ?
Med det menas att svarven står i våg både längs med och tvärs för. Har man inte svarven riktigt i vattring så kan det vara svårt att få riktiga resultat för prismat har vridit sig.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mattias Petterson

#13 » 19:38:53, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är bra med snabbfästen är att man bara har ett stål på åt gången och inte 4 olika som man kan ha på roterande klämfästen = 4 st skär som pekar åt olika håll som man garanterat skär sig på imellanåt. ..
Är dessutom mycket roligare att svarva när det bara är att byta stål med ett enkelt handgrepp :thumme:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

kingfreddie (trådstartaren)

#14 » 22:23:15, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Har du ställt svarven i vattring ?
Med det menas att svarven står i våg både längs med och tvärs för. Har man inte svarven riktigt i vattring så kan det vara svårt att få riktiga resultat för prismat har vridit sig.

Nä har inte hunnit till det än. Är två fötter på dubbdocksidan men hål för fästning i golvet. Så ska gjuta fast ett par tjocka gängade järn som sticker upp. Sen borde jag kunde få de rätt genom att lägga dricker under de ben som ligger lite lågt. Och sen fästa.

Men en fråga.. räcker ankarmassa (eller ankarlim el va de heter) eller borde jag använda cement? Har använt ankargrejjen innan och de satt som sten. Gick inte att skilja från cementgolvet.
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

fretchi

#15 » 22:29:25, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ankarmassa är ju avsett för just det, så kör på :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se