Har ett annat fabrikat på min
svarv men jag tror att funktionen är den samma.
Är nog som följer: mellan slädens "laxspår" (sliden) och det "fasta" laxspåret ska det nog sitta en
kil.
(
Kallar glidytorna laxspår då jag inte kommer ihåg vad det egentligen heter.)
Skruvens andra huvud, dvs delen som är innanför rätta skruvskallen ska sitta i ett spår i nyss nämnda kil för att det ska gå att justera glappet på släden. Drar man åt skruven så kryper kilen in och tigthar åt släden, glappet försvinner men det går tungt att veva samt att grejerna slits ut i förtid. Lossar du skruven så drar du kilen utåt, dvs det blir större glapp, släden går lättare att veva in och ut men precisionen blir sämre,
det är alltså frågan om en gyllene medelväg.
Har man för stort glapp, (mindre än millimeter) så kan det bli svårt att få till en fin yta på svarvämnet,
kan bli en massa otrevligheter, inte minst om man ska svarva invändigt då trycket på svarvstålet då blir från andra hållet, det är bla därför det är ett spår i kilen som håller allt på plats. Spåret är alltså inte bara till för att man ska kunna backa ut kilen, finns där för att grejerna ska fixeras oavsett om du svarvar inv, utv osv.
Skruven måste du ha där för att kunna justera glappet, men OBS kolla att inte kilen gått sönder framför spåret till skruven, detta är vanligt då kilarna på gammelsvarvar ofta har en tendens att kärva och folk har tagit i så det smakar skit i käften för att lossa på kilen, ibland bryts det med brytspett för att rucka på grejerna, då smäller som nämnts ofta yttersta delen på kilen av, och då blir funktionen att både kunna öka och minska glappet förstört.
Om inte spåret till kilen är helt eller att skruven saknas så kan släden åka helt utan
styrning då det är spåret i kilen och skruven som ska hålla allt på plats, inget bra vid svarvövningar alltså.
Kan ju även hända att någon snubbe helt enkelt tagit bort kilen, kanske för att smörja eller fixat något och även då slarvat bort skruven, sitter inte kilen där är svarven näst intill obrukbar tills en ny kil ordnats.
Är det bara skruven som fattas så kan en sån lätt tillverkas.
Fyra bilder som förklarar vad jag skriver om:
Själva skruven.
Skruv och kil.
Skruven in mot gängorna i hålet, på väg att passas in i spåret på kilen.
Gäller att kilens spår och skruven linjerar när skruven tar på gängorna, är man oförsiktig kan det lätt bli sneddraget. Obs, i det här läget ska kilen gå "lätt" att dra in och ut genom att den ännu inte börjat
klämma. Lätt och lätt, i vart fall ska man inte behöva använda våld, suger ofta fast om det är välsmort.
Skruven på väg att gängas in.
Skruven på plats.
Tar inte lös kilen då det sitter
shims där, men kilen är ca 3-4 dm lång.
Har din
skruv någon annan funktion så bortse från det här inlägget.
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...