Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

216 inlägg • Sida 4 av 15
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

magloman

#46 » 22:01:21, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ger samma tryck som en bärbar pump till de här tingestarna. Det är nån standard där runt 700-800 bra tror jag det är.

Köpte lite dyra snabbkopplingar av en grinig svensk leverantör senare också för att få det smidigt. Men köp helst sånt utomlands samtidigt det blir flera ggr billigare. Finns dock 2-3 olika std på kopplingar.

Vill du vara seriös o få ditt o passa de dyra hålcylindrarna som är gjorda i guld köper du kopplingar från CEJN. De är väldigt fina. Finns såna som är lekande också. riktigt nice då slangarna är lite styva.

Min slang till cylindern är 2m och den känns lagom lång iaf. Har alltid pressen på en pall så lätt o flytta omkring med det i verkstan. Handtaget till cylindern gjorde jag själv av lite skrotbitar.

Den eviga frågan: räcker x antal ton?? jag vet inte heller. Efter jag forskade i det svaret så kom jag fram till att 30ton kan och bör räcka till en 6300 men inte säkert.
Större blir jävligt tunga. Slag kände jag att 50 räcker, man kan ju skruva efter dragstången undan för undan. Kör man proffessionellt, kanske man vill ha en med 10cm slag i alu.

Min köpte jag från England på ebay. Pressen kom från KNT i Lindesberg.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



vägasladden

#47 » 19:35:39, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej , lite frågor ,hittade en Magnum som stått orörd i nästan 2 år försökte få igång den ..satt in nygamla men fulladdade batterier,men den blev ostartad denhär gången märkte att det stod i handboken att den sku glödas 15 sek...vi har nära 28 grader varmt ,måste man glöda ändå..gick nog hyfsat runt men inte att den tuffat igång..ska försöka pånytt med nya batterier i veckan.. en helt ny upplevelse för min del vammasen.. De e ett dödsbo , ägaren körde hem maskinen ,ställde den under en gran .. gick några månader på sjukhus å så somna han in för evigt..Nu har änkan bestämt sej att den ska få säljas...södra finland E nog nyfiken på skapelsen,osvetsad grävaggregat frontlastaren mera åtgången..Spruckna däck säkert original osv...
vägasladden
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:36, 09-11-2015
Ort: Borgå / Nyland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 121 /D-F 120

ja-bond77

#48 » 10:19:02, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske testa lufta bränslesystemet till en början... Syntes det alls nån mörk rök i "avloppet"? :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

OLA56

#49 » 15:40:49, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall man starta en maskin, som stått en längre tid: Börja med att lufta bränslesystemet. Filter - insprutningspump - insprutare. Kommer det bränsle vid insprutarna - då borde den starta.

OLA56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

vägasladden

#50 » 16:35:41, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

lufta nog ,å kolla att allt snurra runt,,innan jag försökte starta men de var trögt..märkte att 2 st ca 80 ampers "gamla" batterier e ganska kraftlösa och nu ska jag sätta dit 2 x 125 amp.. de va 12 volts system..känns lite klent när man e van med 24..
vägasladden
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:36, 09-11-2015
Ort: Borgå / Nyland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 121 /D-F 120

crjs (trådstartaren)

#51 » 16:58:51, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte bränslefilter på min samt dränerade tanken. Tog mig 2 dagar att få igång den sen.. Nått rent jävulskt att få ur luften ur systemet.. :???: Så kan ju va det som spökar..

Där var inga spår av alger eller liknande i bränslet?
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

88ecr

#52 » 19:21:26, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade 5-6 batterin innan jag fick igång min county som hade stått nästan 3 år. När där är hyd pumpar som tar sin kraft också. Sen när du har igång den, se till att tex termostat öppnar också.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

torbjorn_forsman

#53 » 20:17:47, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det är en stor motor som ska dras igång med 12 V startmotor är det inte bara batterierna det hänger på, det är ju också viktigt att det är bra kontakt i alla kabelanslutningar och inget onödigt spänningsfall på vägen mellan batterierna och startmotorn.
Det kan löna sig att ta en titt på startmotorn också - kolla att det inte är t ex oljiga avlagringar på kol och kollektor eller brända kontakter i solenoiden som ställer till problem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

crjs (trådstartaren)

#54 » 21:47:56, 17-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick lite tid över och började på att tvätta rent delarna som plockats bort så man kan syna de lite nogrannare.. Samt så skall allt blästras och målas..
Snabbfästet kommer behöva lite extra kärlek då där fanns gott om sprickor.. Blir att slipa ur och lägga i.. Har varit en del kladdande där tidigare ser man..


Bild


Tog även tag i svängkolven som har läckt sen jag skaffa maskinen... :grin: Fick ta järnspettet och trycka med för att få ut kolven ur röret.. Ett jäkla sug där är.. Nästa gång hoppas jag stickan sitter på så man kan dra ut den med aggeregatet :grin:

Bild
Bild
Bild
Bild



Hittade ju lite nya packboxar och ledlager när jag leta bland det som följde med.. Dimensionerna är de samma men satt en extra box på de nya samt att bakersta plastringen inte ser likadan ut..
Måste skaffa nya avskrapare mm till själva kolven med, får se vart man hittar dessa.. :???:

Bild
Bild


Det som oroar mig lite är att där va rätt kraftiga märken efter de gamla tätningarna, vet inte om det har någon betydelse??

Bild
Bild




Fick tryckt ut de äldre ledlagret. Samt satt in ett nytt fint, tänkte göra så på alla ställen som plockas ner så långt lagret med ledlager räcker :mrgreen:
Tryckte isär det gamla och använde ytterbanan som hylsa till att pressa i det nya.



Bild
Bild



Väntar på att få hem pump och hålcylinder så man kan dra ut sista tappen som sitter i stickan, sen så skall den blästras med.. Måste bara komma på nått fint sätt att få ur alla äldre bussningar då de får bli nya bussningar och tappar/expander där det behövs..

11 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#55 » 18:28:06, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man ändå va och hämta nya manschetter passa jag på att byta en slang som jag sett fukta lite vid lastaren med... Tänker se till så att den är torrare än en nunna när jag är klar med att jaga alla små läckage.. :smile:

Bild
Bild


Fick monterat tillbaks svängkolven med. Stora gummiklubban kom väl till pass när den skulle tillbaks in.. :grin:


Bild

7 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#56 » 19:51:35, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare ett steg framåt. Fick dragit ur tappen som jäklades en del.. :grin:

Inhandlade mig en hålcylinder samt pump för ett tag sen, men har inte blivit att jag har tagit mig för att försöka dra ut tappen förens nu..

Kom på det att en manometer vore rätt så fint att ha med på pumpen så man ser vilket tryck man ligger på..
Bild
Bild




Första försöken gick la si så där.. Använde för klen gängstång samt lite fel tänk... :???:

Bild

Kom på det att jag hade grövre stång liggandes samt mutter. Så det blev att leta fram 309Mol pinnarna då muttern är av rostfritt och bränna dit den.
Men när den väl va på plats så gick det så fint så trots att den inte flytta på sig en mm när man slog med släggan och dorn de sista...
Mycket trevligt verktyg att ha här hemma framöver måste jag säga..


Bild
Bild


Har även börjat titta lite på vilka tappar, bussningar som skall bytas... Vet dock inte riktigt vart gränsen går eller om jag mäter helt korrekt..
Har dessvärre i nuläget ingen 3 punkts mickrometer så man kan mäta hålen mer exakt utan fick bli det vanliga digitala skjutmåttet..
Bild
Bild
Bild


Nästa steg blir att plocka ur bussningarna som skall bytas samt fortsätta mäta.. lite sugen på att skaffa mig ett mobilt arrborrverk av enklare slag och sköta allt sånt själv. Skall ju göra samma sorts jobb på lastarn...

Vart ju dock tvungen att införskaffa mig en rejäl press så jag kan få i bussningarna igen, får hoppas 100t räcker till.. :vissla:
Bild
Bild

16 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

magloman

#57 » 22:49:12, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt.

jag byggde ett handtag till min hålcylinder.
Går nog se lite här när den ligger ned på pallen:
magloman @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Maglomans 6300 "liv & leverne"
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Trigon

#58 » 10:43:50, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket trevlig och informativ tråd ifall en riktig amatör som jag skulle få för sig att försöka sig på något liknande nån gång. :buga: :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

crjs (trådstartaren)

#59 » 18:39:31, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte precis jag skulle fråga om du hade gjort det själv, eller om den va köpt sådan. Men där fick jag svaret :grin:
Fanns ju med handtag med. Tänkt att jag klara mig utan, men kan va gott att ha då den är ganska otymplig att bära..

magloman skrev:Trevligt.

jag byggde ett handtag till min hålcylinder.
Går nog se lite här när den ligger ned på pallen:
magloman @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Maglomans 6300 "liv & leverne"
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#60 » 18:41:50, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan någon annan ha någon nytta av alla galenskaper man ger sig på att göra så är det ju bara trevligt :grin: Har plockat upp mängder med bra saker från folk här, tyvärr hinner man glömma av vissa av de när man står inför nått problem.. :???:
Men det går ju alltid att fråga :grin:

Trigon skrev:Mycket trevlig och informativ tråd ifall en riktig amatör som jag skulle få för sig att försöka sig på något liknande nån gång. :buga: :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Pellec och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se