Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Helelektrisk, fyrhjulsdriven, fyrhjulsstyrd kompaktlastare/(träd)gårdstraktor.

242 inlägg • Sida 8 av 17
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

PerÖ83

#106 » 11:17:45, 25-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du helt säker på att kronhjulen sitter olika när du har pinjongen åt samma håll??? Och skulle de nu vara så som du säger, är de bara fördel med hög pinjong på en framaxel :thumme: (blir tåligare så)
De är många som gör den tankevurpan när dom ska bygga 4wd med 2 bakaxlar, att en axel går åt fel håll.
För på en 4wd bil med "riktiga" axlar sitter kronhjulet på vänster sida bak och höger fram. på mina suzuki är diffarna lika fram och bak.
Men på subaru som har en transaxel fram, sitter kronhjulen på vänster sida fram och bak.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45



Kornman (trådstartaren)

#107 » 21:27:08, 25-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Hmm, hur kan det vara så? "Alla" motorer snurrar ju åt samma håll vilket betyder att alla bakaxlar måste ha pinjongen på samma sida om kronhjulet.

Precis vad jag också trodde. Därför hade jag inte en tanke på att kolla, där jag stod på bilskroten.

PerÖ83 skrev:Är du helt säker på att kronhjulen sitter olika när du har pinjongen åt samma håll??? Och skulle de nu vara så som du säger, är de bara fördel med hög pinjong på en framaxel :thumme: (blir tåligare så)
Men på subaru som har en transaxel fram, sitter kronhjulen på vänster sida fram och bak.


Ja, jag är ganska säker på att kronhjulen sitter olika. Kolla bilden. Rotationsrikningarna på hjulaxlarna är olika när jag vrider pinjongerna åt samma håll.
När jag upptäckte det hela trodde jag, som du också nämner, att skrothandlaren hade fel när han sa att det var en Audi-diff, och att jag istället fått en Subaru-diff (motor bak, diff på framaxel). Men det är Audi-ringar, och ”GERMANY”, ingjutna i huset.
Som du skriver så är det egentligen en fördel att pinjongen hamnar högt.
Men jag har problem med en skitsak. Att täta luftnippeln. Gummipluggar funkar inget bra, det kommer någon droppe då och då. För stort hål att gänga M8, för lite gods för att borra upp för M10. Att svetsa det tunna röret blir nog bara hål. Röret har en grov krage så det går inte att klämma ihop. Loctite på en svarvad stång skulle kanske funka?
Bild
Man måste hålla på!
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

magloman

#108 » 22:27:08, 25-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske dra i nån grov trä eller plåtskruv med tätningsmassa på?

Kan ju gänga i den först sen ta ur den o klippa av den
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

PerÖ83

#109 » 22:53:42, 25-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha då har dkv löst problemet med omvänd rotation i bakaxeln. Både subaru och audi har samma layout på drivlinan på sina 4wd, frontmonterad rakställd motor, transaxel låda fram, kardan, bakaxel. Subaru har en extra axel längst bak i lådan för att vända rotationen "rätt" åt bakaxeln.


Om de sitter ett rör där bör de bara vara i pressat? Dra ur röret och gänga i huset.
Är de diffspärr i den klumpen också? vissa har de.
Senast redigerad av PerÖ83 22:56:15, 25-04-2019, redigerad totalt 1 gång.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Stridis2

#110 » 22:54:52, 25-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slipa hyfsat plant och rent. Avfetta. Limma på en plan plåt med Araldite, värm med varmluftspistol tills limmet blir klart och flyter som vatten (kanske 50 grader på metallen). Låt svalna så är det klart.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

MagnusGoransson

#111 » 23:28:00, 25-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande!!

Lägg båda diffarna på "rätt ställe", dvs med medbringarna mot varann och testa sedan att vrida medbringarna åt höger. Då skall utgående axel på båda snurra åt samma håll, dvs båda vill framåt eller båda vill bakåt.

Jag gjorde bort mig fullständigt när jag byggde min maskin vilket gjorde att jag fick bygga om bakaxeln eftersom jag hade vänt framaxeln åt fel håll eftersom jag trodde att den ena axeln (identiska axlar) var tvungen att ligga upp-å-ner. Nu är båda upp-å-ner istället. Dumt som sjutton. :-)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Kornman (trådstartaren)

#112 » 19:25:28, 27-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:Är de diffspärr i den klumpen också? vissa har de.

Nej, ingen av diffarna har spärr. Dock tycker jag att båda är oväntat sega att dra runt. Det går nog åt en hästkraft att bara dra runt diffarna. Möjligtvis är det seg olja som gör det trögt (det känns så). Med de låga varv och små belastningar jag kommer att utsätta dom för kanske jag kan hälla i tunnare olja?

MagnusGoransson skrev:Spännande!!

Lägg båda diffarna på "rätt ställe", dvs med medbringarna mot varann och testa sedan att vrida medbringarna åt höger. Då skall utgående axel på båda snurra åt samma håll, dvs båda vill framåt eller båda vill bakåt.

Jag gjorde bort mig fullständigt när jag byggde min maskin vilket gjorde att jag fick bygga om bakaxeln eftersom jag hade vänt framaxeln åt fel håll eftersom jag trodde att den ena axeln (identiska axlar) var tvungen att ligga upp-å-ner. Nu är båda upp-å-ner istället. Dumt som sjutton. :-)

Ja, det är verkligen lätt att slå en tankevurpa i detta. Dock har jag gjort som du föreslår, och båda driver åt samma håll om jag vänder ena upp och ner.
Man måste hålla på!

1 person gillar det här inlägget.
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

InläggDetta inlägg har raderats av volvojohan den 09:25:11, 29-04-2019.
Anledning: osäker

1 person gillar det här inlägget.

volvojohan

#114 » 09:33:16, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försöker hitta någon bra illustration på hur Audi växellådan funkar men jag hittar inget.

Men dom får utgående axel på växellådan att snurra motsols vilket gör att pinjongen måste sitta på höger sida för att det ska gå framåt.
volvojohan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:52, 19-08-2010
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: volvo bm 800 med en sesam 500 grävare

PerÖ83

#115 » 17:00:35, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Audi. Har aldrig skruvat i en sån låda, så de var lite roligt att se hur en sådan är uppbyggd :grin:
Bild

Subaru. Dom har jag skruvat med en del :vissla:
Bild
:back_to:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

volvojohan

#116 » 06:14:56, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där Audi lådan på bilden är av väldigt nytt slag, rent historiskt sett så har dom inte haft den där axeln på sidan av allting till framhjulsdrivningen.

Bild
Originalets URL: https://www.awdwiki.com/images/audi-quattro-I_xx.jpg

1 person gillar det här inlägget.
volvojohan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:52, 19-08-2010
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: volvo bm 800 med en sesam 500 grävare

Foton

#117 » 06:59:54, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insatsgänga?
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

Kornman (trådstartaren)

#118 » 14:14:28, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länge sedan en uppdatering, men något har det blivit byggt på traktorn.
Dessutom kom det ett annat projekt emellan.
Bild

Men ramen har fått lastarfäste, och är här rensad för helsvetsning.
Bild

Av detta ska det bli lastararmar.
Det är tänkt att bli manuellt teleskop på den. Men risken är stor att jag inte får det helt parallellt, och att det träter i utskjutet. I så fall svetsar jag ihop teleskopet.......
Bild


Truckmotorn och Polo-växellådan är ju inte direkt gjorda för att passa ihop. Så att få ihop axlarna var en utmaning för mej.
Elmotorn har en konisk axel med krysskil, och ingående axeln på Pololådan har förstås splines. Ingendera klarar jag av att svarva/fräsa invändigt i en koppling.
För att lösa det hela på motorsidan så använde jag det drev som redan satt monterat på motoraxeln. Jag svarvade ner det till 40mm, vilket var en pärs för både mej och svarven. Drevet var stenhårt, och hela svarven vibrerade så att minTorshälla höll på att vandra ut genom dörren. Digitalsiffrorna hoppade och var oläsliga, släde och toppslid vandrade hit och dit av sej själva, och det var 120dB i verkstan.
Men till slut hade jag en slät 40mm "axelstump" för en koppling. Det konstiga är att plattan/skäret höll för denna omilda behandling.
Bild
Bild

På växellådssidan var det inte lika dramatiskt. Jag köpte en passande lamell och sågade ut lamellcentrum. Jag svarvade en axel med samma diameter som splines:en invändigt och satte tre svetspunkter så att jag kunde sätta den i svarven och svarva ner till 27mm.
Bild
Bild


Utrymmet mellan adapterplattan och växellådan ( i själva"kopplingshuset") är väldigt begränsat, och en klokoppling med dessa axeldiametrar fick inte alls plats. Alla möjliga kopplingar söktes, och till slut hittade jag en "Single disc coupling" på Ebay.
Bild
Den byggde 68mm i axiell led och utrymmet jag hade var 71mm.... Man kunde beställa den med vilka in-/ut-axeldiametrar man ville mellan 20 och 40mm, så mina 27-40 funkade bra.
Bild
Det hela linjerar skapligt, och jag får hoppas att kopplingen klarar motorns momentet utan att slira på de släta "axlarna".

Den luftnippel som jag hade problem att få tätt, när jag vände diffen uppochner, visade sej vara att det läckte mellan röret och godset. Mina pluggar var nog täta, men det var ingen tätning mellan det istuckna röret och själva diffhuset.
Jag gjorde som PerÖ83 föreslog, drog ur röret och gängade i huset. Hydraultätning i gängorna och det blev helt tätt.
Man måste hålla på!

10 personer gillar det här inlägget.
Kornman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:40, 02-09-2016
Ort: Sala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 306lsa
Bandgrävare Airman 1,3t

magloman

#119 » 18:21:41, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fina bilder :thumme:

Ska du svarva ner mer drev så är ett tips att skrota ner det mesta med vinkelslipen först. Du kan ju ha det sittandes i svarven med lämpligt varvtal sen bara slipa ner det. Sen köra finliret med svarvstål.

Gjorde en liknande operation till drivningen till mitt stockbord för några år sen. Tog kugghjulet som den beg. hydraulmotorn hade haft o svarva ner den. Sen svetsare jag dit ett kugghjul. Då sa svarvkillen att jag skulle skrota så mkt jag kunde med vinkelslipen först. Det gjorde jag fast utan svarv. Då behövde han inte svarva så mkt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

atlashjul

#120 » 19:39:14, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Tanken är god att slipa i svarven,, Men slipdammet är nog egentligen skit för gejdrarna på svarven, blir slippasta, om du inte har ett bra utsug som tar bort det mesta..Det va min tanke om det.. Har gjort det själv någon gång ändå :vissla: :back_to:
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Holma, HVA59 och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se