Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Reperation av SL351

81 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

valleman (trådstartaren)

#61 » 22:30:43, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker använda en servopump från en volvo 740 lite modifierad, borrade upp strypningen till 4,5 mm . Remskivan på pumpen var ca 150 mm och tänkte att 1113 motorn ju har lägre varvtal än volvo 740 motorn så jag använde en avdragare och plockade bort orginalremskivan, hade en trespårs aluminiumremskiva som jag inte vet vad den kommer från, brotchade upp hålet så det blev 2 tiondelar mindre än axelen på pumpen.
Svarvade bort det ena remspåret så den passade på pumpen,det fanns 2 låsskruvar i remskivan så jag slipade lite plant på pumpaxelen där skruvarna skulle hamna och pressade på remskivan med en skruv i mitten på axelen,det yttre spåret är nu ca 100 mm istället ,kan även använda det inre spåret men tror inte det behövs.
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
valleman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:31, 20-10-2014
Ort: Ystad
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo sl 351



valleman (trådstartaren)

#62 » 23:21:15, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

orginalfästet till den gamla servopumpen satt på ramen och inte på motorn så jag kapade bort hela fästet kapade till ett nytt av lite plåtbitar och fästet till volvopumpen,fixade även en spännskruv till pumpen,monterar pumpen likadant som den gamla på balken ,kan då använda den gamla servoremmen som jag bytat för inte så länge sedan.
Håller här på att rikta in pumpen innan fastsvetsning
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
valleman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:31, 20-10-2014
Ort: Ystad
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo sl 351

valleman (trådstartaren)

#63 » 23:49:07, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruvade av den gamla rattstången med ratt och styrsnäcka och tog bort styrstaget som gick bak till hjälpservot. Rattstången jag fick tag i på skroten var justerbar i höjd men blev lite för kort ändå så jag fick sätta orbitrol ventilen lite högre än jag tänkt från början men det gör inget det blir bara lättare att skruva dit slangarna.
Får bygga en liten låda över orbitrolventilen sen när allt är klart.
När skrotaren plockade av allt hade dom bara skurit av fästena till orbitrolen så jag kunde skruva av dom och kapa till dom och anpassa dom till en 5 mm plåt som jag svetsat fast där den tidigare styrsnäckan satt fast,skall bygga ett fäste till till andra sidan men det måste vara skruvat så jag kan ta av orbitrolen om det behövs.
Det blev lite mätande och torrkörning innan jag blev helt nöjd med placeringen,har dom gamla slangarna på för att prova så allt går fritt från pedaler och dylikt.
Jag skruvade fast ett 3 tums avloppsrör i högra ubalken som jag drar alla 4 slangarna i.


Bild

5 personer gillar det här inlägget.
valleman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:31, 20-10-2014
Ort: Ystad
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo sl 351

valleman (trådstartaren)

#64 » 23:51:11, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försökte rotera bilden men det sket tydligen sig, hoppas det syns ändå,tar lite bättre bilder imorgon
valleman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:31, 20-10-2014
Ort: Ystad
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo sl 351

Jac

#65 » 10:19:24, 21-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryck ctrl F5 för att uppdatera sidan efter att du har tryckt på det gula pilarna.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

valleman (trådstartaren)

#66 » 18:40:38, 21-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar så mycket
valleman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:31, 20-10-2014
Ort: Ystad
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo sl 351

valleman (trådstartaren)

#67 » 00:52:13, 22-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag trodde jag skulle kunna använda servobehållaren från volvon men den blev för liten,så jag skruvade bort servobehållaren som satt direkt ovanpå servopumpen,svetsade på ett fäste och ett nytt retur rör och svetsade igen hålen i botten,alltid svårt att svetsa med migen så det blir tätt så jag tog med den till jobbet och hårdlödade den så den skulle bli tät,fyllade den med sprit och pluggade slangarna för att se så den verkligen är tät innan jag målar den.
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
valleman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:31, 20-10-2014
Ort: Ystad
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo sl 351

SK Racing

#68 » 08:05:51, 22-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid lika trevligt o titta på hemslöjd :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

valleman (trådstartaren)

#69 » 22:58:20, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det dags för hydraulkolven,kapade av styrstaget(eller vad det heter) från hjälpservot,,,,någon tidigare ägare hade svetsat samman så det ej gick att skruva av,på den nya kolven satt det en gängad bit på kolvstången som jag kapade och svetsade samman med det gamla styrstaget så nu har jag viss justermån med gängorna.
I andra ändan behövde jag något ledat,en kompis hade krökte en tryckstång till sin traktor så jag fick den friska ändan som jag svetsade fast på kolven,
var nere på Söderberg och Haak och fick tag i en passande tapp som jag svetsade fast på fästet under traktorn.
Bild
Bild
valleman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:31, 20-10-2014
Ort: Ystad
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo sl 351

valleman (trådstartaren)

#70 » 23:06:09, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passade på att grundmåla också när jag ändå var i farten.Det blev penselmålning.
Körde ner till färghandelen med locket till servobehållaren för att dom skulle kunna se vad det var för kulör,,,,,,men Volvo bm gul fans med i deras listor så det var inga problem.
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
valleman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:31, 20-10-2014
Ort: Ystad
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo sl 351

valleman (trådstartaren)

#71 » 00:18:37, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick gjort lite ikväll iallafall,har målat klart den nya servobehållaren och skruvat upp den på sidobalken rakt ovanför servopumpen och monterat hydraulkolven med det nya fästet(lite dåliga bilder men jag är en dålig fotograf och telefonen är gammal)
Hann även med att montera alla nya hydraulslangar,dom jag fick med från trucken var rent för korta.
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
valleman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:31, 20-10-2014
Ort: Ystad
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo sl 351

valleman (trådstartaren)

#72 » 23:23:30, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ikväll tillverkat det andra fästet till orbitrolen som skall sitta skruvat där den gamla styrsnäckan satt,byggde allt i 5 mm järn.
Det gamla golvet var tvådelat vid pedalerna,har kapat till det och håller på med nya fäste till det,sen måste jag få tag i någon som kan bocka till dom nya golvbitarna för dom gamla är för rostiga att använda men går bra att använda som mall.
Även den stora golvplåten skulle behöva bytas men det får bli en annan gång.
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
valleman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:31, 20-10-2014
Ort: Ystad
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo sl 351

valleman (trådstartaren)

#73 » 22:49:12, 20-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit dåligt med uppdateringar,men nu har lite blivit gjort iallafall,främre delen av golvet bestod av 2 plåtar ,en framför pedalerna och en bakom.
Tog dom gamla upprostade plåtarna och kapade dom så det blev 4 påtar istället,2 på var sida om orbitrolen. Åkte till en smed som skar ut nya plåtar och bockade dom efter dom gamla,jag har inte så jag kan bocka 4 mm plåt.
Kunde använda några gamla fäst hål men fick svetsa dit några vinkeljärn,skar ut urtagen för pedalerna och borrade hålen sen blev det lite grundfärg
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
valleman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:31, 20-10-2014
Ort: Ystad
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo sl 351

valleman (trådstartaren)

#74 » 21:50:07, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit dåligt med uppdateringar sista tiden men har haft fullt upp med husrenorvering och voljärbygge till mina papegojor,men lite har blivit gjort iallafall.
Dom nya golvplåtarna har fått sin gula färg och blivit provmonterade,allt under plåtarna har också blivit grundat och svartmålat.
Rattstången jag fick tag i var justerbar i höjd men det känns onödigt så jag plockade av den och skall steloperera den och sen måla upp den också.
Skall bygga en liten plåtlåda i tunnplåt som döljer själva orbitrolventilen och som man skall kunna ta av med några skruvar.
Kom precis på att jag totalt glömt den lilla spaken som låser handbromsen,den satt på rattstången innan men får nog tänka ut en annan lösning,vet inte hur handbromsen funkar på andra maskiner men här trycker man ner bromsen och låser den med den lilla spaken som är kopplad till ett litet spärrsegment under golvet.
Även resten av golvet behöver bytas men det får bli längre fram
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
valleman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:31, 20-10-2014
Ort: Ystad
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo sl 351

valleman (trådstartaren)

#75 » 21:54:54, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr inte hunnit med så mycket sista tiden men lite har blivit gjort iallafall,har målat upp orbitrolfästet och skruvat dit dom nya golvplåtarna( usch vad resten av golvet ser ut nu men det får bli fixat senare?
Har börjat på att klippa till och bocka en liten låda som skall sitta runt själva orbitrolen och som rattstången går igenom,köpte ett ark 0,9 plåt på biltema och bockar i min hemgjorda plåtbock( vill ha en lite bättre men ekonomin har aldrig tillåtit det)
Detta projekt har tagit rent för lång tid så det är tur att man har väldigt gott om plats inomhus.
Har även hunnit köra en del med lastaren mellan varven för att se att allt funkar,och det funkar långt över förväntan, den är så lättstyrd så man kan styra med ett finger och lagom många rattvarv.
Första provkörningen var ca en timme och efter det kände jag mig lite skinnflådd i högerhanden,,,,kom då på att rattknoppen rostat fast och snurrade inte alls så det fick fixas till.
Ville ha locket till servobehållaren helt tät för att inte få in skit så jag tänkte fixa en liten ventil i locket med ett litet filter i.


Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
valleman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:31, 20-10-2014
Ort: Ystad
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo sl 351


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se