Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Diverse bilder från mina projekt och äventyr

1099 inlägg • Sida 26 av 74
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

Kotten (trådstartaren)

#376 » 20:58:05, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det! Har varit inom hydroscand ett par gånger och fixat ett par O-ringar till fodertätningar på olivern. Ska testa att sätta tillbaks ett foder för att se om de passar bra, sedan ringer jag dem och beställer 12st värmebeständiga specialringar i rätt storlek. Verkar inte bli så blodigt dyrt och man får det till och med hemskickat inom någon dag :thumme: Har ni några tips för att sätta tillbaka foderna? Har hört att man ska rengöra noga, frysa foderna och använda något smörjmedel - men hur pressar man ner dem? Egengjord press som den jag fick upp dem med? :klia: Tar helst inte bort hela motorn för att få i blocket i en verkstadspress. Förslag och hjälp uppskattas som vanligt! :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



atlashjul

#377 » 21:18:10, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte på den där, men i vanliga fall, räcker det med ändträ och en liten slägga för att få i fodren sista biten, när oringar är smorda och i läge..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Ove.G

#378 » 22:04:08, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du har gjort rent på anläggningsytorna kan du prova att sätta i foder utan oring och mäta foderhöjden, om den är rätt så kan du smörja oringen med flytande tvål och montera.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Kotten (trådstartaren)

#379 » 06:24:25, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Det ser ut att gå då :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#380 » 20:28:39, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har testat att montera tillbaka ett foder med ett par o-ringar från hydroscand för att ta reda på storlek; det gick ganska lätt att få i och väldigt lätt att få ur vilket inte känns riktigt bra. :???: Visserligen hade foderna rostat fast innan, men det borde väl gå lite jobbigare om ringarna tätar som fodertätningar ska jämfört med platta utslitna? De gamla var ju helt platta, så de här står iallafall ut mer och tätar förhoppningsvis bättre. En annan sak var att de hade en del skador och den ena var helt av när vi fick upp fodret igen! :aaargh: Det ville jag inte för nu äventyrar detta allt... Hade det bara passat bra och inte gått sönder så hade jag beställt 12st nya i värmebeständigt material, men nu måste jag överväga om jag vågar chansa. Förhoppningsvis blir det bra men jag kan inte komma på något sätt att veta utan att testa :???: Pengarna är inte stora, men typ 3 dagars arbete står på spel. Får se om jag beställer imorgon eller om jag testar fler storlekar i risk att det drar ut på tiden. Troligen beställer jag nya, plus ett par extra, och satsar mycket på rengöring för att minimera riskerna att de går sönder.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

atlashjul

#381 » 22:42:02, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du oljebeständiga ringar skulle jag bruka någon typ av fett vid montering,, (men rostkratrar o vassa kanter är ju alltid en risk för oringar oavsett) eller att de kärvar och vrider sig = nyper, pga för hög friktion.. därav viktigt med något bra smörjmedel

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Kotten (trådstartaren)

#382 » 22:43:59, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips! Ja det blir rengöring, sparsam slipning och lite honing så hoppas vi att inga ringar tar skada vid montering :smile: Men tar några extra, om man trots oddsen skulle märka vilken som går sönder :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#383 » 09:38:57, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när man är vid havet och tar det lugnt är det perfekt att lägga upp allt som hänt i veckan här! :grin:

Bild
Bockade ju till den helt galet sneda länken till handbromsen på stora Deutzen, sen gick den helt fritt genom hålet istället för att nypa halvvägs :cool: dock var ju det inte bra eftersom nypandet tydligen var det som höll handbromsen i... Testade en grej som skulle hålla den uppe men efter en havtimmes fixande konstaterade jag att den var kass och den åkte i skrothögen.

Bild
För rakt nu :ohnej:
Bild
Slutade med att jag böjde tillbaka den och bara justerade bromsen så den faktiskt tar, så nu har jag iallafall parkeringsbroms! :hurra:

Bild
I väntan på motorfix så började Olivern läcka den fulaste olja jag sett :huh: Får ta reda var det kommer från och byta olja i växellåda, axlar och växlar om motorn blir bra sen.

Bild
Motorn en hel del renare efter stålborste och svag honing :thumme: förhoppningsvis kommer det minska risken för att fodertätningarna går sönder.

Bild
Tyvärr märkte jag att sprickorna är ganska omfattande mellan cylindrarna! :uupps: Får se om jag gör något emot det, det fungerade ju trots allt bra innan men nu när det är rengjort kanske lite slipning och kemisk metall inte skadar. Såklart först när foderna är i så det inte slår sig eller blir snett.

Bild
14st nya fodertätningar! :hurra: Ringde hydroscand onsdag morgon och morgonen efter låg de i lådan! Behöver egentligen bara 12 men ett par extra är nog bra. 74,5x3,0 i värmebeständig EPDM ska det vara. vi håller tummarna att motorn kommer ihop denna veckan, att inga ringar skadas och att motorn fungerar perfekt efteråt utan vatten i oljan :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#384 » 20:45:37, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite blästring och småfix idag :thumme:
Bild
Bild
Bild
Kunde återanvända ca 50% av sanden, kan nog få upp den andelen lite men oavsett är det väldigt bra! :grin: Gamla Deutzens fälgar är nu blästrade och redo för grundfärg :thumme:

Bild'
Jag och farsan började montera tillbaks foderna i olivern, rikligt med fett användes! Dock är det ett jobbigt moment, mycket saker man ska tänka på och inte så mycket marginaler att göra fel på :svettas: Sen satte vi 2ans foder lite för snett så vi fick ta upp det igen, då såg vi att o-ringarna var helt skrot... Det såg ut som att de gick i bra utan att ta skada på väg ner, så förhoppningsvis om universum vill så är går de först sönder när man tar upp dem; men sån tur vet jag inte om man har :sad: De 2 reservringarna jag beställde är också använda, så nu finns inga marginaler för fel. När foderna är i ska vi hälla i vatten i motorn och se om det läcker igenom, om det gör det har fodertätningarna gått sönder och vi är tillbaka på ruta ett igen. Vi håller tummarna för det bästa!

Bild
Här under har man spenderat många timmar nu :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#385 » 21:09:55, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer de två senaste dagarnas händelser sammanfattade!

Igår kom det ett läskigt brev på posten :uupps:
Bild
Fakturan från specialringarna jag köpte via hydroscand. De såldes av teknikprodukter och kostade där typ 150kr/st, sen ska hydroscand ha lite extra och ja vem vet vad det kostar... :???:
Bild
... 40kr/st? Det var fanemej billigt! Det ska firas! :grin: Oavsett om detta fixar olivern eller inte så var det iallafall inte ett försök som ruinerade mig.



Bild
Sedn började grovsmidet :grin: :cool: Det är nog en av de roligaste sakerna jag vet!

Bild
Någon som redan vet vad det handlar om? :smile:

Bild
Typiskt att varje gång man handskas med krokar så ska de sätta sig i något ömtåligt och svåråtkomligt, här ett spridarrör på min Deutz V12a :ohnej: Iallafall, det är vad som skulle fixas nu! Kanske inte få igång den redan, men den måste ju stå någon annan stans än på flaket :smile:

Bild
Här är den på väg! :grin: Byggde något lyftok eller vad det heter så att inget på motorn skulle klämmas samt för att kunna lyfta den bra med grävaren. Det tog väldigt lång tid både att bygga och använda, men när man är själv hemma tar man det försiktigt med 1000kg motorn.

Bild
Där vill jag ha den, ungefär :smile: Brandbomben startade inte så fick flytta denna nyinköpta vagnen för hand. Den väger ganska mycket dock, så man orkade bara flytta ett par decimeter åt gången - och den skulle iallafall några meter innan den skulle knycklas in under den hängande motorn :mrgreen: I den förra bilden syns mina hjälpmedel, två pallbockar :mrgreen:

Bild
Det kommer se fränt ut :smile: Men hur ska motorn sitta fast? Tidigare verkar den ha suttit med en stor balk på var sida som sen stod på motorfästen, så så fick det bli! Nu var bara detta jobbigt dock, eftersom startmotorn, mm förbindrar alla lätta monteringssätt. Då får man tänka :cool:

Bild
Sen började dagens grovsmide :smile: Plasma är så smidigt!

Bild
Här var det lite längre kommit! Jag svetsade dock insidorna utan något som höll isär plattorna, så mitt 60mm gap blev kanske 55. Nu krävs hammare för att få på den på vagnens 60mm balk :mrgreen: Det är iallafall okej nu efter lite uppvärmning med svets och bändning, men 8-10 x 100mm plattjärn sitter fast ganska bra när det är svetsat! Ja ja, min svetsning är iallafall stark :vissla: Sen under balken ska det sitta två M10 bultar som spänner ihop och låser fast allt.

Bild
Här var det ett litet hopp med bilder men här är ett färdigt motorfäste! :smile: 8-10mm tjocklek på allt och den är stor som, ja jämför själva med centistocken och mitt ben :vissla: Stor!

Bild
Anledningen till formen är att motorns två längsgående balkar ska stå på dessa klykor, detta är dock ett par decimeter in från vagnens balkar och några decimeter upp. Jag ville också göra det så kompakt som möjligt, fler balkar hade inte fått plats och hade varit ivägen när man fixar med motorn, så det blev en sån här rejält förstärkt historia :smile: Ska såklart ha något som förhindrar motorn att hoppa ur klykorna sen, man vill ju inte tappa motorn vid körning av vagnen. :uupps:

Bild
Sen fick den lite gul färg. Tänkte att det skulle passa eftersom motorn var gul men när man jämför de båda så blir det nog en blek motor på en ketchup-och-senap-vagn :vissla: Det är iallafall starkt!



Bild
Sen kom farsan hem tidigt så vi satte i de sista foderna i Olivern. Vi har varit så noggranna vi har kunnat, förhoppningsvis är inga ringar sönder så allt jobb är för jäves :???: Vi har fyllt motorn med vatten för att se om det droppar genom, men det krävs nog tryck för det. Ser vi dropp vet vi iallafall att det inte är bra, men förhoppningsvis om alla planeter står i en fin rad så har de här ringarna faktiskt tätat och inget vatten kommer in i oljan när motorn är ihop sen. En kolv är i, de 5 andra kommer förhoppningsvis imorgon! Nu behöver jag många som hoppas och ber för denna traktor! 4 dagars arbete kan bli ogjort :???:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

ja-bond77

#386 » 07:13:29, 28-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök få klykhållarna nära tvärbalkarna så inte rambalkarna trycks isär med tiden.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Kotten (trådstartaren)

#387 » 08:37:35, 28-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Will do :thummar:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#388 » 10:01:15, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Fick flytta lite saker för att komma ut med stordeutzen :vissla: krävs lite organisering snart, men projekten ska bli klara först. Men först skulle vagnar hämtas!

Bild
Ojdå, det var lågt tryck! :uupps: som tur är så var jag nära kompressor. Har haft pyspunka i ett halvår trots ny slang förra vintern, inga synliga skador och max 150h körning.

Bild
En vagn framme! :grin: Militärens drivvagn 834, 3tons. Har stått i skogen i drygt 15 år men ramen är förvånansvärt fin :thumme: Hade dock stått på sock så lastbilshjulen var kantiga :vissla: När ena bromsen äntligen lossnat efter mycket knycklande så gick vagnen vaggandes de dryga 150m till ägarens kompressor :mrgreen:

Bild
Bild
Bild
Bild
Det blev ett fint ekipage! När brädorna är bytta och målade blir det riktigt fina vagnar med fjädring, broms och drift :smile: Någon som vet hur snabbt det går i 3ans växel på vagnen? Vissa säger att det ska skjuta på i 50-60 km/h men jag undrar om inte driften var mer för dåliga underlag? :klia:

Bild
Deutzen har passerat 10500h :smile: att hämta vagnarna hade tagit mycket längre tid än jag trodde men med full gas den dryga timmen hemåt skulle jag iallafall kunna äta vid 3 :thumme: sen tyckte jag helt plötsligt att traktorn inte riktigt svängde.. Starkt skuttande följde och jag nödbromsade

Bild
Fan också :ohnej: Vänster fram har väl fått värre pys, tappat trycket och däcket krängt av :sad: Märkte efteråt att slangen gått upp i "sömmen". såklart hände allt detta på en smal väg också. Fick gå in till bonden som bodde där och han hjälpte mig jättemycket! :grin: Fick hjälp in till sidan så jag inte var ivägen, sen ringde jag farsan som tur nog var hemma.

Bild
Han kom ut, vi fick av hjulet och jag hade ringt runt så jag visste om ett ställe några mil bort med 11.00-16 slang hemma. Har också en kompis som bodde nära där jag var, eftersom han har lite däck och slang hemma ringde jag honom också och han sade sig vara 95% säker att han hade 11.00-16 slang hemma :grin: kom dit och fick vänta en stund på honom, sedan ska vi kolla på slang och han säger: "11.00? Sade du inte 7.50?" :ohnej: Det räcker tydligen inte med att upprepa 3 gånger :huh: Han är en smått galen bonde, så han insisterade på att 7.50-16 gick lika bra bara man pumpade några kilo extra :mrgreen: Själv kör han 4kg i alla sina traktordäck, fram som bak! :uupps: Ja ja, det var nödsituation så petade i den nya slangen och pumpade tills det såg bra ut.

Bild
Åkte tillbaks och skruvade på hjulet, sen gick det bra att köra hem :smile: Var nog hemma vid 17-18 och hade inte ätit sen kvällen före, då var det skönt att duscha och få god mat lagad :eat:

Ska försöka hitta något extrahjul så man har hemma om sånt här händer. Ska man våga köra med extrapumpad 7.50 slang i 11.00 däck? Kanske bäst att byta?
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Stridis2

#389 » 11:11:12, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag såg vagnarna trodde jag först du varit utanför Skånes Värsjö och handlat, men resten av historien stämmer inte med den teorin... :klia:
Om jag förstått saken rätt så är det LIVAB som har utvecklat de vagnarna och sålt till militären. De användes innan man fick drivhjulsberoende kraftuttag. Utväxlingen anpassades för respektive traktormodell man skulle ha vagnen till. Körde du i trean på traktorn skulle du ha trean i på vagnen också. Och, ja, drivningen var avsedd för drift vid dåliga markförhållanden.
De vagnarna är ju kult. En av de produkter som till slut har lett fram till Volvos dumprar och gjort att Volvo har haft 50% av världsmarknaden på midjestyrda dumprar (tror de är nere i runt 40% nu).

Det där med punktering är en av mina skräckscenarion när jag är ute med stora maskiner. Har haft några på jobbiga platser, men det brukar ordna sig. Tror jag har berättat om en gång jag skulle hämta takpannor med traktor och vagn fem, sex mil hemifrån. Fick handlasta alla pannor i pall och köra ut på vagnen. Där fick jag lasta över på nästa pall eftersom lastaren inte orkade lyfta en pall med två lav pannor. Efter ett tag så visar det sig att säljaren har bluffat mig. Hälften av pannorna var kass (men det var så pass billigt att jag blev inte lurad, men det var inte ett sådant fynd jag hoppats på, plus en massa jobb att få bort dåliga pannor). I vilket fall som, trött, hungrig och sliten kom jag en mil hemifrån när ena däcket på vagnen exploderade. Fick ställa vagnen i en kurva och köra hem med traktorn. Hämta domkraft, pallningsmaterial och verktyg. Tillbaks och ta av hjulet. In till lokala däckskrängaren. Då visade det sig att andra hjulet var ett 400-15,5 medan detta var ett 16" hjul. Han försökte kränga på en 400-däck, men det gick inte.
Det var här någonstans min hjärna helt kopplade bort. Kollade Blocket efter begagnade hjul, men de fanns bara ganska långt hemifrån. Fick köra fyra mil (enkel väg) till en annan däckskrängare som hade nya kompletta hjul till salu. Iväg till vagnen och montera nya hjulet. Hem igen, ställa bilen, ta traktorn och köra och hämta vagnen.
Allt kom hem samma dag, men det blev en herrans massa jobb och många mil extra körning. Det dumma i kråksången var att jag kunde lånat ett reservhjul från skogsvagnen för att sedan i lugn och ro fixa vagnshjulet. :ohnej:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Kotten (trådstartaren)

#390 » 19:38:06, 01-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är sådana historier som får en att komma ihåg: det kunde varit värre! :mrgreen: Jodå det är var du tänker. Jobbiga, hemskt skyltade (eller ska man säga oskyltade?) vägarbeten gjorde resan betydligt längre på mindre vägar än det behövt ta. Hos honom fanns en massa annat roligt att se :smile: Inte för att jag har något intresse för det militära, men vagnar däremot :vissla: Då vet jag lite mer av dem! Det känns häftigt att ha något livab hemma :smile: Lite mer smörjning och tid sen blir det nya brädor och färg så blir den ena iallafall i finfint skick :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se