Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Min Piper PA-24 Singel Comanche

300 inlägg • Sida 15 av 20
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#211 » 21:26:22, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang clipsen så va dom ganska lätta att få på plats, så länge armarna räckte till. I vårat fall så gick det lätt men jag kan tänka mig större tankar... Jag tror säcktankar tillhör mest det förflutna, jag vet ingen ny flygmaskin som har säcktankar i dag. Den "nya" PA-28 serien fick metalltankar från början. Men det verkar som säcktankar är på väg tillbaka inom helikopteriet, Robinson som tillverkar helikoptrar har pga att få bättre haveriutgång installerat säcktankar i befintliga aluminiumtankar för att just undvika bränsleläckage vid så hårda landningar att strukturen ger vika. Att ha tank i tank kostar både vikt och mängd men dom har ändå valt denna lösning.

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1 (trådstartaren)

#212 » 21:56:54, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu anser jag att denna flygmaskin är så pass klar att nu finns det inte så mycket mer att skriva... Två instrument är fortfarande dåliga och skall bytas. Dels turn&bank indikatorn och dels så saknar varvräknaren fungerande timräknare. Vi har väl funderingar på att byta dessa, sen så blir de mest flyga!

8 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Skru'are

#213 » 00:21:22, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och då finns det mycket att berätta om! Äventyr i det blå..."Så upp och pröva dina vingar..."

3 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Janson1 (trådstartaren)

#214 » 08:20:47, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får nog tänka på saken...

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kimmen

#215 » 09:45:23, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kommer förbi Vallentuna flygfält kan du väl hojta till
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

magirus

#216 » 10:21:44, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

..å Hallviken :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Janson1 (trådstartaren)

#217 » 20:51:08, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK jag lovar att hojta till... Men ett äventyr kan jag väl bjuda på. I dag hade jag "arbetsdag" att reparera två plan på Torsby flygplats i Värmland. Först åkte vi (Yocun) och jag till Näsinge flygfält i Strömstad och hämtade upp ägaren till dom två planen som skulle rep/servas. Sen bar det vidare till Torsby där vi först fixade ena planet (fixat transpondern, radion, propelleromställningen, fixat lite givarfel och konstaterat fel i klaffsystemet, temporärt fixat plus lite allmän service). Det andra planet, en sjö-Cessna på flottörer har stått still i ca 10 år och behöver en allmän genomgång av motor, skrov, jag gjorde en korrosionskontroll på motorn i dag (man tar av x antal cylindrar och tittar på cylindrarna och framför allt kamaxel och lyftare, dom var ok) och jag kollade av lite andra grejer i farten. Sen i slutet av eftermiddagen bar det hemåt igen, Torsby- Öresten på 1 timma 7 minuter, det ger en fart på lite under 300 km/h.
Jag är ganska nöjd med min arbetsdag...
Edit: räknade på farten och det blev nästan 300 istället för 280 km/h, det ser betydligt bättre ut dessutom!!!

10 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ove.G

#218 » 21:02:41, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häftigt,
När du gör korrisionskontroll, behöver du inte öppna vevaxel håligheten och inspektera.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Janson1 (trådstartaren)

#219 » 21:31:30, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror lite på vilken motor det gäller. Om det är en Lycoming med fast propeller så skall vevaxeln öppnas i propellerändan, om den är korrosionsbehandlad enligt en servicebullentin xxx då slipper man det. Om samma motor har konstantspeedpropeller så slipper man det också. Så det är lite olika på olika märken/modeller. Denna motor som jag kollade i dag är en gammal Continental O-470 H och den har ingen vevaxelkontroll mer än allmänt på utsidan. (konstantspeedpropellervevaxel).

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#220 » 23:09:19, 29-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med bränsleåtgång kontra sträcka är en het potatis inom flyget. Jag tror vi kom helt bang on i torsdags när vi flög från Torsby till Öresten. Vi steg tills ingastrycket blev 23 tum kvicksilverpelare vilket sammanfallde vid ca 6300 fot över backen, där har denna kärra den mest optimala farten kontra förbrukning. Stiger vi mer så drar den mindre men går långsammare, sjunker vi så drar den mer och går tyngre i luften pga luftens densitet (luft väger) vilket ger lägre hastighet. Det här med lufttryck kanske kräver sin förklaring? På jordytan (havsnivå) så är medellufttrycket 1013,25 hpa och medeltemperaturen är + 15 grader. 1013,25 hpa (hektopascal) är samma som 29,92 tum kvicksilverpelare (760 mm kvicksilverpelare på svenska, någon kanske har sett en sådan barometer?) När man startar med ett flygplan så stämmer motorn effekt bara vid havsnivå (0 fot höjd) och + 15 grader Celsius. Är det kallare/högre lufttryck så blir motorn starkare, är det varmare/lägre lufttryck så blir motorn svagare (detta gäller motorer utan turbo/kompressor) Så när vi startar så är motorn på 250 hkr (+ - temp/tryck) och när vi når 6300 fot denna 25 gradiga dag så har lufttrycket sjunkit till 23 tum kvicksilverpelare och effekten har sjunkit till ca 75 % (ca 188 hkr) samtidigt som ett lägre lufttryck ger en tunnare luft så går flygplanet lättare i denna tunnare luft vilket ger snabbare fart. Det finns givetvis ett lufttryck/temperatur som ger mest fart för soppan och det verkar vara 6300 fot denna 25 gradiga dag, är det kallare så är det lite högre höjd och vice versa.. Sen så använder vi inte hpa som mätvärde utan tum kvicksilverpelare så vårat ingastrycksinstrument är graderat i tum kvicksilverpelare och det mäter undertrycket som blir mellan förgasaren och insugsventilerna, låg effekt ger lågt värde (högt vacuum/undertryck) och hög effekt ger högt värde (lågt vacuum/undertryck). När motorn är avstängd så visar instrumentet ca 29-30 tum (det aktuella lufttrycket) JA ja, summan av detta är att det är mer ekonomiskt att flyga med denna kärra än tex min Cessna, både i tid/pengar och total förbrukning...
Jag hoppas detta blir förståligt, annars fråga!

12 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#221 » 20:49:04, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länge sen sist... På torsdag skall vi ha en kombinerad teknik och informationskväll på klubben för dom medlemmar som vill flyga in sig på Comanche´n. Jag har väl tänkt mig först visa upp kärran i hangaren sedan lite ekonomi, timpriser helt enkelt. Sedan en liten kurs om dess olika system om hur dom fungerar och dess styrkor och fallgropar. Hur en constant speed propeller fungerar, infällbart landställ och dess nödfällning vid händelse av fel. autopiloten, bränslesystemet med dess fyra bränsletankar, vacuumsystemet med dess nödvacuumsystem, Navigationssystemet GNS 430 från Garmin och HSI-systemet. (Horizontal Situations Indicator) ett slavgyrosystem som ger all information om viket håll man skall flyga åt och även glidbana när man skall landa. Sedan så går vi igenom vikt och balans, start och landningsprestanda, bränsleförbrukning vid olika flyglägen (stig, planflykt, sjunk och landning) Stig och landningsprofil, när man måste börja sjunka för att vara på lagom höjd vid tänkt flygplats, prestandaberäkningar helt enkelt. Jag får väl försöka leta upp flyghandboken så jag är lite påläst i alla fall...

6 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kimmen

#222 » 21:40:46, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

kostar det att använda ett flygfält för besök, eller byter ni fälten mellan varandra
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1 (trådstartaren)

#223 » 22:13:23, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent generellt så är det gratis att landa på dom olika klubbarnas fält förutom några få undantag. Om man skall landa på tex Landvetter så kostar det 250 kr plus moms plus en handlingsavgift på jag gissar ett par hundra kronor om man avser att stanna och parkera. Säve tar nu ca 300 kr?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#224 » 21:39:34, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ett visst intresse, det kom 10-12 st som var intresserade av att flyga in sig och sen hyra den. Första ut i morgon och ev nummer två på fredag. Nu så har motorn slutat dra olja, den har nu gått 4 timmar utan att det egentligen syns någon förändring på stickan. Så i morgon kommer jag att byta olja från inkörningsolja till den vanliga flygmotoroljan. Det är väl lite svårt med bilder vid inflygningar? Jag har väl lite bildtorka just nu... Är det något speciellt som jag skall försöka fånga på kort?

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kimmen

#225 » 21:52:44, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Det var ett visst intresse, det kom 10-12 st som var intresserade av att flyga in sig och sen hyra den. Första ut i morgon och ev nummer två på fredag. Nu så har motorn slutat dra olja, den har nu gått 4 timmar utan att det egentligen syns någon förändring på stickan. Så i morgon kommer jag att byta olja från inkörningsolja till den vanliga flygmotoroljan. Det är väl lite svårt med bilder vid inflygningar? Jag har väl lite bildtorka just nu... Är det något speciellt som jag skall försöka fånga på kort?


Skulle va roligt om man fick höra ljudet vid start på banan :grin:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se