Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Hjälp mig felsöka liten dieselmotor

17 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

VolvoConny (trådstartaren)

#1 » 08:04:58, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Hjälper en vän att felsöka en liten dieselmotor som sitter på en minidumper, men är inte helt hundra på just det här med dieselmotorer. Motorn är en yanmar L100N 10 hk encylindrig grej med sån där intern kamaxel i vevhuset och pinnar för ventilerna. Tänkte höra vad experterna har att säga om saken innnan jag börjar montera loss den och öppna upp.

Symptomen är att den har varit svårtstartad länge, och nu startar den inte alls. Batteriet är fulladdat och drar runt motorn som den ska när man försöker starta. När komp-spaken är i så är motorn svår att dra runt, som den ska, och när den inte är i så snurrar den lättare, så kompen verkar okej. Sprutar man i en skvätt startgas och försöker starta så händer ändå ingenting.

Började felsöka bränslesystemet och det visade sig att matarpumpen var trasig. Man ser tydligt att det saknas en bit av impellern, och när man kopplar i den i 12V så knackar den bara och går inte runt. Eftersom tanken sitter ovanför insprutningspumpen så testade jag att koppla bränsleslangen rakt in i den (det borde väl funka?), och skruva upp högtrycksröret ett halvt varv för att se ifall det tryckts ut bränsle när jag startar, men det gör det inte. Skruvade till slut av högtrycksröret helt och testade starta och det kommer inte ut något bränsle alls. Biten av impellern från matarpumpen hittades aldrig, så är det en vettig gissning att den har har hamnat i insprutningspumpen?

Och hur går allt ihop med att den inte ens hostar när man drar i startgas? Min första gissning var att det interna drevet mellan vevaxeln och kamaxeln/pumpaxeln hade skadats, men då skulle väl inte motorn ha kompression alls?

Hjälp uppskattas!
VolvoConny
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:54:33, 11-06-2019
Ort: Sala
Sverige



agvg

#2 » 08:24:56, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan vel lett plukke ned innsprøytnings pumpa og sjekke for skader og fremmedelementer, er det elektrisk stopper på den?

Sent fra min Nokia 7.1 via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

mathiast

#3 » 17:43:55, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ihopkletat pumpelement pga stått med miljödiesel i?
Luktar det linolja i tanken så har du nog det problemet
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#4 » 19:35:28, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att ta av ventilkåpan och kolla att vipparmarna rör sig som de ska, att det finns rimligt spel på båda ventilerna och att inte ventiltiderna verkar ha förskjutit sig alltför mycket.

Bara för att det "känns" som rejäl kompression i en dieselmotor, så betyder det inte att kompressionen är tillräckligt bra för att den ska gå att starta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

VolvoConny (trådstartaren)

#5 » 07:14:00, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen! Har lite att göra nu då.

torbjorn_forsman skrev:Börja med att ta av ventilkåpan och kolla att vipparmarna rör sig som de ska, att det finns rimligt spel på båda ventilerna och att inte ventiltiderna verkar ha förskjutit sig alltför mycket.

Bara för att det "känns" som rejäl kompression i en dieselmotor, så betyder det inte att kompressionen är tillräckligt bra för att den ska gå att starta.


Yes, för göra det.

mathiast skrev:Ihopkletat pumpelement pga stått med miljödiesel i?
Luktar det linolja i tanken så har du nog det problemet


Vanlig diesel från pumpen enligt användaren.

agvg skrev:Du kan vel lett plukke ned innsprøytnings pumpa og sjekke for skader og fremmedelementer, er det elektrisk stopper på den?

Sent fra min Nokia 7.1 via Tapatalk


Ja, får ta och göra det. Ja det är elektrisk stopp på den, hur så?
VolvoConny
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:54:33, 11-06-2019
Ort: Sala
Sverige

Janson1

#6 » 07:53:04, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skall inte vara något problem att lyfta pumphuset rakt ut efter det att dom två muttrarna är lossade (M8?) Förmodligen så är antingen pumpelementet fastbeckat eller elventilen fastbeckad alt. avbrott i spolen, börja med att mäta spolen så den är hel. Undvik startgas.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

VolvoConny (trådstartaren)

#7 » 18:18:39, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla! Tack för hjälpen. Fick tummen ur här i helgen och gick ut och skruvade lite. Ventilinställningarna var kassa (5mm nästan) så dom fixade jag. Det förklarar ju varför motorn varit svårstartad innan. Fick byta pump också, och nu startar den direkt och går starkt och fint.

Och nu min nästa fråga. Det känns på lukten på avgaserna att den bränner rätt mycket olja, och det kommer avgaser ur oljestickshålet. Kolvringarna helt klart, men vet inte hur jag har tid att fixa det. Det jag undrar är vilka risker det finns om man använder maskinen i det skicket? Finns det risk för skada? Är det något speciellt jag bör tänka på när jag byter dom sen? Som det ser ut på ritningen så kommer hela cylindern loss från vevhusblocket, räcker det att jag lossar på cylindern och byter dom på plats på maskinen?
VolvoConny
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:54:33, 11-06-2019
Ort: Sala
Sverige

Janson1

#8 » 18:47:23, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På din förklaring så låter det som motorn antingen ordentligt misshandlad eller tvärslut. Är det verkligen lönt att reparera denna motor mer?
Förmodligen är det inte svårt att byta ringar men om det hjälper är en annan sak...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

VolvoConny (trådstartaren)

#9 » 19:02:48, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:På din förklaring så låter det som motorn antingen ordentligt misshandlad eller tvärslut. Är det verkligen lönt att reparera denna motor mer?
Förmodligen är det inte svårt att byta ringar men om det hjälper är en annan sak...



Jag resonerar att det är lönt. Om jobbet tar tre timmar för mig, och ringarna kostar 200kr, och motorn går ens 100 timmar till, så är det ju värt. Ny motor kostar 12000 plus frakt. :???:

Annars så går den hur fint som helst.
VolvoConny
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:54:33, 11-06-2019
Ort: Sala
Sverige

torbjorn_forsman

#10 » 19:08:15, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har riktig tur så kan det ju vara frågan om fastbeckade kolvringar och/eller igensatt vevhusventilation.
I och med att det är en encylindrig motor så finns det troligen en backventil eller nån slags slidventil styrd av kamaxeln i vevhusventilationen, utöver sedvanliga oljeavskiljare, flamskydd mm. I varje fall en hel del saker som kan behöva hållas efter och rengöras.
Om kolvringarna har beckat fast, så är det stor chans att de släpper av sig själva om du byter olja (häll då i en olja med bra sotlösande egenskaper, t ex någon billig syntetolja för bilmotorer) och sedan kör motorn med belastning några timmar i sträck. Det är viktigt att oljetemperaturen hålls hög under körningen, för att den nya oljans sotlösande förmåga ska komma till sin rätt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

VolvoConny (trådstartaren)

#11 » 19:45:39, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om du har riktig tur så kan det ju vara frågan om fastbeckade kolvringar och/eller igensatt vevhusventilation.
I och med att det är en encylindrig motor så finns det troligen en backventil eller nån slags slidventil styrd av kamaxeln i vevhusventilationen, utöver sedvanliga oljeavskiljare, flamskydd mm. I varje fall en hel del saker som kan behöva hållas efter och rengöras.
Om kolvringarna har beckat fast, så är det stor chans att de släpper av sig själva om du byter olja (häll då i en olja med bra sotlösande egenskaper, t ex någon billig syntetolja för bilmotorer) och sedan kör motorn med belastning några timmar i sträck. Det är viktigt att oljetemperaturen hålls hög under körningen, för att den nya oljans sotlösande förmåga ska komma till sin rätt.


Tack för tipsen! Bytte olja när jag fixade allt annat så får hoppas att det blir som du säger . Ska hålla koll på hur det utvecklas.

Ang. backventil så vet jag inte hur det är på den här motorn. Kollar i ritningen i verkstadsmanualen och där nämns ingenting. Ventilationen går upp i luftfilterkåpan bara om jag har förstått det rätt, och det verkar inte vara stopp där nånstans med tanke på oljeklägget.
VolvoConny
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:54:33, 11-06-2019
Ort: Sala
Sverige

Janson1

#12 » 20:21:00, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak man ska tänka på är om vevhusventilationen går upp i insuget så kan (när dom är slitna, eller dålig funktion) det följa med olja upp och sen börjar motorn rusa på den oljan. Så kolla ventilationen noga. Det finns kinesiska kopior ganska billigt som är i princip lika om du behöver en ny motor.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mathiast

#13 » 20:40:42, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att den värmenypigt,repat en sådan och då spricker ringlanden på kolven sönder
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

agvg

#14 » 21:12:53, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du oljevakt på den? Slik at den stopper hvis det blir for lite olje?

Sent fra min Nokia 7.1 via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

VolvoConny (trådstartaren)

#15 » 00:05:40, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:En sak man ska tänka på är om vevhusventilationen går upp i insuget så kan (när dom är slitna, eller dålig funktion) det följa med olja upp och sen börjar motorn rusa på den oljan. Så kolla ventilationen noga. Det finns kinesiska kopior ganska billigt som är i princip lika om du behöver en ny motor.


Priserna är lockande, men vågar man köpa kinesiskt? Nu är ju inte maskinen motorn sitter på nån kassakossa direkt men man vill ju kunna lita på den när det gäller.
VolvoConny
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:54:33, 11-06-2019
Ort: Sala
Sverige


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se