Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

AC-rör

82 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera bil-teman här

frippis

#31 » 09:44:46, 08-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev: Men då det mer och mer blir återvinning av kylmediat så vill man ju inte och ska inte mixa det heller. (om det ens går)


Fast den återvunna gasen pumpas väl ändå tillbaka till kundens egna bil. Annars skulle ju olika oljetyper också blandas. Och jag skulle inte vilja betala fullt gaspris för nån gas som gått 20 år i nån annans bil.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135



Stefan1972

#32 » 12:27:13, 08-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

frippis skrev:
Stefan1972 skrev: Men då det mer och mer blir återvinning av kylmediat så vill man ju inte och ska inte mixa det heller. (om det ens går)


Fast den återvunna gasen pumpas väl ändå tillbaka till kundens egna bil. Annars skulle ju olika oljetyper också blandas. Och jag skulle inte vilja betala fullt gaspris för nån gas som gått 20 år i nån annans bil.


nä moderna aggregat återvinner gas också och oljan separeras bort. Den återvunna gasen kan återföras eller användas i annat fordon. Nu vet jag inte hur betalningen av media går till men i praktiken så kan det alltså vara så att du betalar för det som fylls på. Är det tomt så tar de 100% betalt. Återvinner de 25% så betalar du 75% osv. De flesta har väl ändå fortfarande fasta priser många ggr så det ev överskottet kommer väl de tillgodo.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#33 » 19:04:21, 08-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
QV_ skrev:Kompisen köpte en sniffer och den kände av en läckande schradventil som inte gjorde några bubblor med såpblandning.

Har också varit sugen på en sniffer. Köpte han någon dyr, eller fungerar de lite billigare också bra? Det ska inte till så stort läckage förrän en sniffer känner av läckaget eller?


Ha gav c:a 3000. Har ingen koll på om det är dyrt eller billigt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

meken49 (trådstartaren)

#34 » 21:53:58, 09-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så där ja, nu är systemet fyllt med "piratgas" från USA. Det gav effekt direkt, + 0.2 grader vid ventilationsgallret :uupps: . Då systemet inte var tätt vid tidigare provtryckning med kvävgas, blåste jag även i "Stop Leak" som enligt uppgift ska täta små läckor. Jag håller tummarna :vissla: .

3 personer gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

frippis

#35 » 09:22:01, 10-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att höra att den hoppade igång. 0.2 grader är lite väl lågt då kylpaketet antagligen håller lägre temperatur och det finns risk för frysning av kondensen som bildas. (Tänk utedelen på en luftvärmepump) det är i sig inte så farligt men kan vara förvirrande om man inte vet vad det beror på.

Kortare sträckor brukar inte vara något problem (typ upp till 30 min). Men kör man långfärder så kan paketet bli helt ihopklampat och det kan tillochmed komma in snöflingor i bilen. När hela paketet är ihopfryset så kommer ingen ventilationsluft in alls genom spjällen (och du blir således utan kyla). För att sedan funka när bilen fått vila någon timme. Om du får sådana problem så får du helt enkelt vila acn genom att manuellt slå av kompressorn på ac knappen några minuter om du hör att kupefläkten får jobba hårdare för att göra en "manuell avfrostning", så länge luft passerar genom paketet så tinar det ju snabbt av den varma uteluften.

Ironiskt nog så kan den för höga kylan bero på för lite köldmedium. Men det är alltid bättre med för lite än för mycket köldmedium, särskild när du inte har mätare för högtrycksporten. Så kör vidare som det är och se hur det funkar. Och köp gärna ett manometerställ om du får intresse för ac system. Kostar typ 500 på ebay/wish. Och det finns många ac filmer på youtube om du vill fördjupa dig. Samt att haynes har en ac handbok (finns på deras officiella hemsida).

1 person gillar det här inlägget.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

meken49 (trådstartaren)

#36 » 20:14:47, 10-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var kanske lite väl kall luft som kom ut, men det ändrade sig så nu är det lite lämpligare 5-6 grader. Fick lite problem. Jag fyllde först i Stop Leak för att täta den lilla läcka som finns för att sedan göra som filmen visade fylla på gasen med motorn igång. Tyvärr läckte det ut en del flytande gas genom kranen som är av plast. Firman verkar inte fatta vad jag menar, utan tror det är gummitätningen mot påfyllningsflaskan som inte tätar. Har försökt förklara för honom att det rinner efter den upp o nervända kranen. Förmodligen är det materialet som drar ihop sig. Får se om han skickar mig en ny slang :vissla: . Schraderventilen (heter den så?) vid lågtrycksporten verkar inte hålla riktigt tätt. Provade med lite saliv och sakta kom en liten bubbla upp. Det "salivprovet" gjordes innan fyllningen började. Kan det vara gummitätningen som är felande? Borde ju vara det. Jag trodde att ett vanligt verktyg till bildäcksventilen skulle passa, men den var för kort. Om jag byter denna ventil blåser ju trycket ut. Hinner man byta den innan?
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

johan.eriksson

#37 » 21:07:39, 10-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och där har du orsaken till att man läcksöker ett system innan man fyller...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

frippis

#38 » 09:13:40, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en sortimentask med ventiler av olika storlek som också har verktyg. Tillexempel denna https://www.ebay.com/itm/R12-R134A-AC-S ... 02121a3645

Du kan nog glömma att byta ventilen med gasen kvar om du inte använder ett sådant här specialverktyg https://www.ebay.com/itm/R134-R12-A-C-A ... 09a23745c0

Gasen har högt tryck, och ventilen kommer flyga all världens väg när du skruvar ur den.
Samt att när du släpper gasen så fort så kommer det följa med olja också.
Kör tills gasen läckt ut och byt ventilen sen, men byt snabbt så inte luft kommer in. För läckstoppen reagerar på fukten i luften och stelnar. Läckstoppen är inte en gas utan en vätska, så den kommer finnas kvar där inne. Har du tur så kommer den täta ventilen efter ett tag. Teorin är ju att om det läcker någon stans så kommer för eller senare en droppe vätska att följa med och reagera med fukten i luften och stelna där.

Har du bråttom finns de flesta verktyg och ventiler hos envirosafe också, men till helt andra priser.

1 person gillar det här inlägget.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

meken49 (trådstartaren)

#39 » 18:38:57, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den nya påfyllningsslangen kom idag från Gävle. Det lönar sig att klaga :coffee:

1 person gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

meken49 (trådstartaren)

#40 » 18:45:31, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

frippis skrev:Köp en sortimentask med ventiler av olika storlek som också har verktyg. Tillexempel denna https://www.ebay.com/itm/R12-R134A-AC-S ... 02121a3645

Du kan nog glömma att byta ventilen med gasen kvar om du inte använder ett sådant här specialverktyg https://www.ebay.com/itm/R134-R12-A-C-A ... 09a23745c0

Gasen har högt tryck, och ventilen kommer flyga all världens väg när du skruvar ur den.
Samt att när du släpper gasen så fort så kommer det följa med olja också.
Kör tills gasen läckt ut och byt ventilen sen, men byt snabbt så inte luft kommer in. För läckstoppen reagerar på fukten i luften och stelnar. Läckstoppen är inte en gas utan en vätska, så den kommer finnas kvar där inne. Har du tur så kommer den täta ventilen efter ett tag. Teorin är ju att om det läcker någon stans så kommer för eller senare en droppe vätska att följa med och reagera med fukten i luften och stelna där.

Har du bråttom finns de flesta verktyg och ventiler hos envirosafe också, men till helt andra priser.


Hur är det tänkt att man ska byta nålen med detta verktyg ? :???: Nålen sitter ju mellan detta verktyg och gasen.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

johan.eriksson

#41 » 19:24:47, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att träna på att byta nålventil på ett hjul med trycket kvar i däcket, pumpa till ca 4-5bar innan.
Och då ska helst inte däcket vara större än ett mc däck. Ungefär då får du en upplevelse av vad det innebär.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

meken49 (trådstartaren)

#42 » 21:10:18, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:
frippis skrev:Köp en sortimentask med ventiler av olika storlek som också har verktyg. Tillexempel denna https://www.ebay.com/itm/R12-R134A-AC-S ... 02121a3645

Du kan nog glömma att byta ventilen med gasen kvar om du inte använder ett sådant här specialverktyg https://www.ebay.com/itm/R134-R12-A-C-A ... 09a23745c0

Gasen har högt tryck, och ventilen kommer flyga all världens väg när du skruvar ur den.
Samt att när du släpper gasen så fort så kommer det följa med olja också.
Kör tills gasen läckt ut och byt ventilen sen, men byt snabbt så inte luft kommer in. För läckstoppen reagerar på fukten i luften och stelnar. Läckstoppen är inte en gas utan en vätska, så den kommer finnas kvar där inne. Har du tur så kommer den täta ventilen efter ett tag. Teorin är ju att om det läcker någon stans så kommer för eller senare en droppe vätska att följa med och reagera med fukten i luften och stelna där.

Har du bråttom finns de flesta verktyg och ventiler hos envirosafe också, men till helt andra priser.


Hur är det tänkt att man ska byta nålen med detta verktyg ? :???: Nålen sitter ju mellan detta verktyg och gasen.


Nu tror jag att jag fattar :idee: . Nålverktyget sitter tydligen inne i denna grej. Fungerar kanske så att när nålen gängats ut förbi stoppkranen, så stänger man den. Vice versa när nya nålen ska monteras. Smart !! :smile:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

AN

#43 » 21:29:50, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Börja med att träna på att byta nålventil på ett hjul med trycket kvar i däcket, pumpa till ca 4-5bar innan.
Och då ska helst inte däcket vara större än ett mc däck. Ungefär då får du en upplevelse av vad det innebär.


Är verktyget svåranvänt?
Varför träna på ett litet hjul? :klia:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

QV_

#44 » 21:36:35, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Därför att R134 med olja är otrevligt att få på sig.
Man vill inte klanta sig
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

AN

#45 » 21:57:45, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det är väl ändå svårt att få verktygets snabbkoppling att fästa på ventilen på ett mc däck?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: andrs72 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se