Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vindkraftverkens lönsamhet

499 inlägg • Sida 12 av 34
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Bygert

#166 » 14:37:45, 10-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Havet är en buffrad lösning med ett enormt kalköverskott. Tror ni mig inte kan ni ju kontakta Svertiges främste forskare på området professor em. Gösta Walin i Göteborg.
gosta.walin@marine.gu.se


Nåt ligger det i det även om jag inte skulle uttrycka det så. Nå, men om vi köper det där, är inte det all anledning till ännu större oro nu när vi kan se att det faktiskt börjar hända mätbara saker?

Mats i Myrhult skrev:Jämförelser med försök, laborationer och liknande, där förutsättningarna inte är lika, är, som det brukar heta; prov utan värde.


Ok, säg så här då, du kommer till läkaren som säger att här har vi en ny medicin som kanske hjälper. Tyvärr dog alla råttorna i försöket men där är ju inte alla förutsättningar samma som för en människokropp så det är prov utan värde. Tar du medicinen? I så fall är du konsekvent i hur du tänker och resonerar. Annars är det nåt som glappar.

För övrigt, såg nu en siffra på hur mycket oljebolagen lägger på lobbying för att förhindra åtgärder på klimatområdet. 200 miljoner dollar om året. Självklart hittar de nån forskare som är villig att prostituera sig när de kan strössla med såna pengar. Tänk om de la de pengarna på att utveckla hållbara system i stället, då kunde vi komma nånstans.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160



Mats i Myrhult

#167 » 21:08:02, 10-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Käre Bygert!
Din uppfattning om världen står inför ett paradigmskifte!

På fråga A svarar jag att det finns inge anledning till oro. Kom ihåg Herakleitos och Panta Rhei

På fråga B svarar jag med en fråga. Varför skulle jag ta medicin som inte är testad på människor?

På påstående C svarar jag att du bör läsa Jacob Nordangårds bok, Rockefeller - en klimatsmart historia. Där får du bland annat lära dig att oljemagnaterna rockefeller är de som håller den så kallade miljörörelsen som kräver stopp för fossila bränslen under armarna, ekonomiskt alltså.
För övrigt är det väl självklart att företag, oavsett bransch, frågar efter kunskap som kan ge dem en fördel i deras business.
Men 200 miljoner dollar om året, det är ju blaha blaha. De meningslösa klimatåtgärderna, skatterna, certifikaten, de vansinniga ingreppen i en mängd marknadsmekanismer kostar minst 1000 miljarder dollar per år. Pengar som vi konsumenter och skattebetalare i slutänden får betala dels kontant, dels med sämre livskvalitet.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

tronde

#168 » 19:14:29, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vindmøller begynner å bli nokså store nå.
https://www.tu.no/artikler/107-meter-he ... ken/469653
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torlin

#169 » 19:58:04, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, ännu en tråd som översvämmas av MiM:s konspirationsteorier.
Ids inte ens kommentera större delen, men när man så totalt missförstår (och därmed baktalar) Joseph Fourier måste jag i alla fall reagera.

Mats i Myrhult skrev:Fourier, som först beskrev värmetransport i gaser, 1824 avfärdade växthuseffekten som omöjlig, eftersom det skulle förutsätta solidifiering av luftlager. Något som vi vet aldrig inträffar i naturen.


Joseph Fourier var en av de stora inom fysiken/matematiken som i början av 1800 talet la grunden till den teoretiska beskrivningen av värmeöverföring och vågutbredning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Fourier
Han räknade på värmeutbytet mellan jorden och solen och såg att temperaturen i beräkningarna blev betydligt lägre än jordens verkliga temperatur.
För att förklara skillnaden la han fram några olika teorier bland annat att atmosfären skulle verka som ett isolerande skikt som förhindrade en del av jordens värmeutstrålning.
I slutänden trodde han dock mer på att skillnaden berodde på strålning från rymden som han bortsett ifrån, men med den tidens mätteknik kunde han inte vare sig bevisa eller avfärda någon av teorierna.
Senare har man dock genom experiment kunnat visa att skillnaden till allra största delen beror på atmosfärens inverkan, den så kallade växthuseffekten:
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xthuseffekten
Observera att termen växthuseffekt inte har något med mänsklig klimatpåverkan att göra, det handlar bara om att atmosfären förhindrar en del av värmeutstrålningen från jorden.
Genom mätningar har man kunnat se att vissa gaser (tex koldioxid, metan och vattenånga) absorberar mer IR strålning än andra, och därmed bidrar mer till växthuseffekten.
Utifrån detta kan man med datorsimuleringar se hur en ökad koldioxidhalt ger en ökad temperatur pga förändringen i strålningsutbytet.
Detta är knappast något kontroversiellt ens bland den minoritet av klimatforskare som förnekar uppvärmningen.
De brukar istället hävda att det finns sekundära effekter som bromsar/hindrar uppvärmningen.
Tyvärr pekar många mätningar nu istället på att de sekundära effekterna åt andra hållet kan dominera.

Men när jag läser detta förstår jag att inga rationella argument kommer att bita:
Mats i Myrhult skrev:Jämförelser med försök, laborationer och liknande, där förutsättningarna inte är lika, är, som det brukar heta; prov utan värde.

Här förkastar du i en mening alla vetenskapliga teorier som finns.
Ett försök, laboration, simuleringsmodell eller liknande kan aldrig ha exakt samma förutsättningar som det verkliga fallet,
man måste ju skala ner antalet variabler för att få svar inom rimlig tid. (annars skulle vi vara tvungna att bygga en exakt replika av jorden och vänta 100 år..)
Trots det kan man ofta med relativt enkla modeller få en bra bild av det verkliga systemet förutsatt att man tänker på felkällor, parametervariationer mm.
Jag har sysslat en del med termomekaniska simuleringar (för att efterlikna svetsning, varmformning mm) som utgår från samma grundläggande ekvationer
och använder liknande numeriska metoder som klimatsimuleringarna.
Inte ens i dessa i jämförelse begränsade problem får man exakt överensstämmelse med den verkliga processen,
det finns alltid alltid en del obekanta faktorer i rand och begynnelsevillkor, process och materialparametrar mm.
Trots det får man många användbara och pålitliga resultat tex vad händer om jag ökar värmetillförseln (=ökar svetsströmmen) eller dylikt.
Så jag tvekar inte en sekund på att dessa simuleringar ger en korrekt bild av hur en ökad koldioxidhalt påverkar klimatet.
Och när sedan dessa simuleringar överensstämmer med de klimat/koldioxid variationer man ser i jodens forntid (som Bygert nämnde) har man nog rätt torrt på fötterna

Till slut har jag lite svårt att förstå varför man så hårdnackat vill klamra sig fast vid kol och olja.
Även om man bortser från uppvärmningen har fossila bränslen en mängd negativa effekter både på miljö och människors hälsa + att det är en ändlig resurs.
Och om utvecklingen av av sol och vind fortsätter kommer kolkraften nog rätt snart att vara historia då den inte längre är lönsam.
Oljan kan ta lite längre att ersätta (framför allt för fordon/transporter), det skulle behövas en större satsning på biobränslen.
Tyvärr har biobränslen motarbetats av starka krafter i EU, samt att elbilar varit den stora trenden, vilket också avspeglats i var forskningspengarna hamnat.
Visst kan elbilar fungera bra för ett visst segment (lokala transporter), men att elektrifiering skulle vara lösningen överallt är nog långt borta.
Såg t.o.m att en (moderat) politiker häromveckan dillade om elflyg :screwy:
(och det har inget att göra med parti, det finns trendkänsliga och tekniskt okunniga politiker av alla färger)

Svävade ut en del nu, men för att återgå till trådens ursprungsfråga, beror inte den bristande driftsäkerheten hos vissa (tidiga?) vindkraftverk på att det i början fanns en hel del "guldgrävare" inom branschen?
Drygt 100 ton och 1500 hk

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

Mats i Myrhult

#170 » 21:34:32, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Torlin
Att dra till med att kalla motståndarens resonemang för konspirationsteori är som de flesta vet oseriöst och visar på brist både på argument och respekt för sin motståndare. Jag skulle kunna kalla Torlins svar för en konspirationsteori, men jag avstår.

Jag håller just nu på att översätta Fouriers originaltext från franska till svenska. Det finns vad jag vet ingen sådan tidigare. Jag är nästan klar med det, så jag är väl bekant med vad han skrev. Han funderade över tre källor till värmen på jordytan; värme från jordens inre, Solen, samt universums bakgrundsstrålning.
Atmosfären, skriver han, jämnar ut värmen. Så han noterar att atmosfären har en effekt. Men han kallar det inte för växthuseffekt. Han skriver uttryckligen att atmosfärens verkan inte liknar växthusets glastak och väggar. För det skulle atmosfärens gas(er) vid någon höjd nödvändigtvis solidifieras för att förhindra konvektion, som han ansåg vara det viktigaste sätt som värmen transporteras i atmosfären.

Fysiker är idag ense om att växthuseffekt är ett olämpligt uttryck för atmosfärens inverkan på jordytans temperatur. De flesta föredrar idag atmosfärseffekt. Hans Jelbring föreslår Atmosfärens Temperatureffekt.

Annie Scott Dill Maunder var 1907 först med att beskriva jord-solsambandet, alltså sambandet mellan solfläckar och Jordens klimatvariationer. 1914 beskrev Otto Pettersson, som anställde Svante Arrhenius vid Stockholms Högskola, samma sak som Maunder. Andra har gjort det senare.
Maunder har fått ge namn till Maunder minimum, vilket är den lilla istiden cirka 1645-175, när exempelvis Karl X Gustaf 1658 kunde tåga över Stora Bält och anfalla dansken i ryggen för att vinna Skåne, samt när Karl XII 1709 när nog frös ihjäl den svenska armén för att slutligen förlora i slaget vid Poltava.

Det finns ingen fysiker som med hedern i behåll säger att koldioxid absorberar ir-strålning. Den molekylen kan inte behålla en exiterad elektron. Den faller ögonblickligen tillbaka och värmen skickas vidare. Ingen värme absorberas/lagras därmed . Det är också vad seriösa experiment visat. Experiment som visar något annat är felaktigt uförda.
Det är därför jag kan säga att experiment eller jämförelser där de verksamma krafterna inte är desamma eller likvärdiga, exempelvis skalenligt, är prov utan värde.

Inga klimatalarmistisk teorier stämmer med vad historisk och paleogeologisk forskning visat! Sådana påståenden finns från alarmisthåll, med de är falska.

Kol och olja har lyft mänskligheten ur fattigdom och despoti. Låt oss inte kasta bort det för en religiös villfarelse om arvssynd eller liknande. Det väntar inget helvete eller ens en liten värmekatastrof om vi fotsätter använda kol och olja.
Professor em. Gösta Pettersson, biokemist vid Lunds Universitet räknar dessa kolhaltiga ämnen som förnyelsebara och anser att vi gör världen en tjänst om vi kan höja CO2-halten i atmosfären. Både ryska och svenska forskare har visat att olja nybildas i Jordens inre. Allt kol som finns på Jorden är ursprungligt och en mycket stor del fanns i atmosfären som CO2, nu är det mesta fastlagt som karbonater och kalker, oåtkomligt för livet. Pettersson anser att det är det stora hotet mot livet på Jorden. Långt innan Solen expanderar och blir en röd jätte som slukar Jorden.

Det jag inte förstår om alarmister är varför de inte kan lyssna och lära av bättre kunskap än Greta & co.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Osaka

#171 » 21:43:38, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett allt så kommer rimligen det mesta kol, olja och gas att förbrännas, bara att alternativen gör att det dröjer ett par hundra år extra innan det sinar.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#172 » 23:08:09, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osaka skrev:Oavsett allt så kommer rimligen det mesta kol, olja och gas att förbrännas, bara att alternativen gör att det dröjer ett par hundra år extra innan det sinar.

Alternativen har idag inte den volymen.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Alexn72

#173 » 23:19:48, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alternativen har inte vad...

Om inte minnet sviker mig så ger solen på en timme den energi vi gör av med på ett år.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Mats i Myrhult

#174 » 07:51:38, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte tanka biobränsle till dina fordon i den volym som idag tillhandahålls av olja. Det måste väl ändå stå fullständigt klart?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Alexn72

#175 » 07:56:56, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Du kan inte tanka biobränsle till dina fordon i den volym som idag tillhandahålls av olja. Det måste väl ändå stå fullständigt klart?

Mina fordon kan tankas och tankas av solen eftersom jag har solceller på taket, direkt eller indirekt.
Min häcksax, trimmer, motorsåg, gräsklippare är alla från husqvarna och eldrivna.



Men du kan vara lugn där står en volvo 850 och en mc också( som jag säkert har använt 5 gånger i år)
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

torbjorn_forsman

#176 » 08:38:40, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Du kan inte tanka biobränsle till dina fordon i den volym som idag tillhandahålls av olja. Det måste väl ändå stå fullständigt klart?


Det är inga problem alls, om man inte låser fast sig vid att stirra sig blind på bara ett enda biobränsle utan väljer bränsle/drivmedel för olika tillämpningar efter vad som passar bäst just där. Kom ihåg att biobränslen inte nödvändigtvis måste vara just i flytande form vid NTP! I en del fall kanske någon kolväteblandning framställd genom hydrering eller FT passar bäst, i andra fall någon förestrad vegetabilisk olja, ibland någon form av alkoholer (metanol, etanol, isopropanol), ibland ved eller träkol, ibland kan det vara bättre att tillföra energin på helt annat sätt än via kemisk lagring (t ex el levererad via kontaktledning eller direkt levererad värmeenergi)
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mats i Myrhult

#177 » 09:00:49, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alex och Torbjörn, läs mig rätt!
Det finns i världen idag inte alternativa bränslen tillgängliga för att ersätta oljan i hela världen. För det är på global nivå vi måste resonera om vi ska adressera ett globalt klimat.
Kommer det att finnas möjlighet att producera alternativa bränslen för att ersätta oljan? Dels för dagens oljeförbrukning/behov, dels när utvecklingsländerna ökat sin standard och närmat sig vår?
Mycket tveksamt vill jag påstå, åtminstone om det ska göras utan att konkurrera med matbehovet om jordbruksmarken.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Holger

#178 » 09:59:23, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade i juni en liten elkris här i Tyskland (för lite el i nätet).
Om jag nu tänker på att man ville ha en miljon elbilar på vägarna tills förra året så hade vi nog behövt två-tre nya kärnkraftverk.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Alexn72

#179 » 10:23:29, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hävdar att det enda som behövs är minimalt med styrning.
På elbilar behövs en meny( synkning mot nätet) på eller av. När förbrukningen är hög så pausar elbilarna eller går ner i effekt.

Slarvigt sagt så behöver man installera 2kw solceller för varje 1000mil man kör per år för att kompensera.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Mats i Myrhult

#180 » 11:24:43, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:Jag hävdar att det enda som behövs är minimalt med styrning.
På elbilar behövs en meny( synkning mot nätet) på eller av. När förbrukningen är hög så pausar elbilarna eller går ner i effekt.

Slarvigt sagt så behöver man installera 2kw solceller för varje 1000mil man kör per år för att kompensera.

Sol och vind är "energy on chance", när världen frågar efter "energy on demand"! I klarspråk alltså. :vissla:
Senast redigerad av Mats i Myrhult 11:29:54, 12-07-2019, redigerad totalt 1 gång.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: DennisCA och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se