Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

Kohler 20 hk V twin

67 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

SvampenT15 (trådstartaren)

#1 » 14:20:50, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

För ett år sedan satte jag ihop en Kohler 20 hk V twin motor. Den har startat lätt och varit stark i år har den gått ca 2 timmar Vid sista körningen så gick den bra i ca 30 min sen stannade den och går sedan inte att få igång. Startmotor snurrar och bensin kommer fram men ingen start. Plockar ur motor kollar komp det är då ca 4 kg skall vara minst 11 kg det ligger lika i båda cyl. Tar isär motorn och kollar kamaxel och att alla lägen är rätt. Tar även ur de hydrauliska lyftarna plockar isär dom allt verkar ok sätter ihop och provstartar . Japp motor startar och går i 30 sekunder. Den går sedan inte att få igång igen. Det verkar på något sätt vara lyftarna som spökar. Det finns ju inga justeringar på vipporna så det är ju de hydrauliska lyftarna som skall sköta detta. Verkar som det blir för mycket olja i lyftarna . Mycket tacksam för förslag om vad som kan vara fel
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.



dc_lindberg

#2 » 17:34:01, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.autorepmek.com är ett hett tips att -ringa- :thumme:

Så som du beskriver det, för det är knapphändigt, så låter det som en hallgivare pajat eller är på G att sticka, alternativt CDI-boxen.

Det du beskriver är att när en elektronisk krets når en kritisk värmegräns -dör- motorn... o sedan är det lögn i H att få igång den.
Hade det varit en tändspole så hade det räckt med att den svalnat.

Hydrauliska lyftare är väl sådan där "enkla" saker som antingen fungerar de, eller så gör de det inte ?

Kompet du nämner låter som de-komp funktion som du inte lyckats/kan deaktivera vid komp prov. (jmf B&S - finns ett par trådar med/om det på Maskinisten).

Det du beskriver är -exakt- det som händer på BMW R80-100 1981-95 med den semi-elektroniska ITU (tändgivaren) och på samtliga BMW som har CDI-box (ytterst ovanligt fenomen gällande CDI-boxer. "standard" gällander ITUn). Då är det -alltid- hallgivaren som fått "koko".
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

SvampenT15 (trådstartaren)

#3 » 17:50:00, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nix det är inget av det du beskriver. Lyftarna är helt mekaniska och påverkas bara av olje tryck. Vilket an någon orsak bli för högt. Då lyfter den vipparmen och öppnar men verkar inte stänga helt igen. Lyftarna ser helt ok ut. Men jag har inte mekat med sådana förut
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

dc_lindberg

#4 » 19:13:32, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm...
Ta nu hela den där historien från början, igen.
Beskriv varje steg du gör och vilket svar motorn ger dig.
För den beskrivning du gett ger det svar jag gav dig, å då svarar du att det inte är det utan att lyftarna gör att ventilerna står öppna; "ventilerna står på".
Det saknas en hel del i din beskrivning... Istället för gissningsleken där vi i bollplanket ställer frågor så är det mycket bättre att du redogör steg för steg vad som händer => då blir det enklare att se vad det kan röra sig om.

Det du nu har beskrivit är att hydraultrycket byggs upp i systemet men att återflödet är hämmat/blockerat.
Var någonstans i oljetrycksystemet sitter ventillyftarna?
Finns det övertrycksventil för dem, efter dem, eller inte alls?

30 sekunder, sedan dör motorn å går inte att starta igen, och ändock får jag intrycket att du får igång motorn igen å den går då åter bara 30 sek.
...det saknas en hel del i -den- beskrivningen...

Ta det hela från början "Tabula rasa" (en ren griffeltavla utan text / dra ett sträck över det sagda och skrivna / börja om från början).
:skriva:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

SvampenT15 (trådstartaren)

#5 » 08:54:33, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha då fick man sig en läxa. Jo så här är det: Motorn sattes ihop för ca ett år sen och då gick den bra lätt startad och stark. I år har den gått några få timmar men vid sista körningen stannade den och gick sedan inte att starta. Den här motorn sitter i en Toro 120 så det är trångt att komma åt. Så därför lyfter jag ur motorn. Tar ett komp prov det visar 4 kg på båda cylindrarna och det skall vara minst 11 kg.
Bara för att övertyga mig själv öppnar jag motorn och kollar att kamaxel är hel och sitter rätt vilket det gör. Passar då på att kolla de hydrauliska lyftarna som skall tömmas på olja enligt manualen. Jag tömmer dom och plockar isär dom allt verkar ok. Sätter ihop allt och monterar motorn. Den startar och går i 30 sek ungefär.sen startar den inte igen. Jag har sedan lyckats plocka upp lyftarna med motorn monterad och tömt dom igen och samma resultat. Det är därför jag tror det är lyftarna som spökar. Ang lyftarna så på mitten finns ett hål på ca 1,5 mm har inte mätt det där oljan ska inn innanför finns en fjäder och en kolv ovanpå kolven ligger en bricka med fyra hål i och ovanpå den ytterligare en liten kolv som trycker på stötstången ovanför den kolven sitter det en låsning som håller ihop allt. Kolv rör sig ca fem mm . Det finns ett hål i den övre kolven för att släppa ut olja under stötstången. Någon reduserings ventil har jag inte hittat men om det finnsen så skulle det ju kunna vara en orsak om den inte öppnar och trycket blir för högt. Jag skall kolla det. Tack DC

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

dc_lindberg

#6 » 09:36:25, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.
Du förklarar ungefär på det sättet jag en gång i tiden också uttryckte mig. (...o säkert gör än idag...)

Nu summerar jag:
- förra säsongen gick motorn bra.
- stått orörd över vintern.
- startades i år. Gick några få timmar. Sista passet dog den, och går åter inte att starta.

#
- motorn dör när de hydrauliska lyftarana jobbat i ca 30 sek.
Se'n är motorn -död-.
- OM du tömmer lyftarna för hand, då går motorn åter att starta.
#

Det du säger är att du isolerat problemet till att lyftarna fylls med olja.
Ventilerna ställs på. Står på. Motorn kan inte bygga upp tryck.
Du har kontrollerat för att gnista fås. (?)

Kvarstår en oklarhet.
De 4kg komp. När är de mätta. Före eller efter du tömt lyftarna?

Finner nu din motors problem synnerligen intressant!
Vet att man hade allsköns problem med hydrauliska lyftare på 80-talet (i vart fall enligt massmedia och motorpressen). Satte mig aldrig in i vad det var som var problemen dock.

Skrev sökning på google:
- kohler hydraulic lifter problem
Ooops.... ökänt problem...

Kanske hjälper med grundförståelse för Kohlers lyftare?




Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

SvampenT15 (trådstartaren)

#7 » 16:39:41, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå gnista finns . Komp prov innan lyftare tömdes. Letar efter reduserings ventil eller liknande. Skall öppna motor igen snart.
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

dc_lindberg

#8 » 18:18:47, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sid 65:
I = säkerhets"ventil" "övertrycksventil"
E + F => själva övertrycksmekanismen. Fjädrarna åldras, blir svagare, kan gå sönder => då får man för lågt tryck.
...men H gör mig fundersam på om det är tvärt om i Kohlern; att övertrycksventilen istället är en "undertrycksventil", dvs begränsar mängden olja som pumpen kan arbeta med (H = oljesugrör = går ned i sumpen)... ?


Sid 64:
U + V = oljetryckregulator/övertrycksventil.

Oljetrycksmord vevstake.
Gissar då att det är lika som på Avataren; att fullt oljetryck råder fram till vevstakslagret och att oljan "läcker" från vevaxeln till toppen.
Då skall alltså de hydrauliska lyftarna vara "lågtryckssystem"; dvs efter lyftaran skall det vara fri passage åter till oljetråget/sumpen?

Hur ser det ut kring lyftarna, dvs hur ser toppen ut?


Nu har jag -aldrig- tidigare ens funderat kring hur hydrauliska lyftare fungerar...
Tack för "snabb kursen" :shake_hands:
Tar det här ex.,






Sid 62 i bifogad pdf.

Du har läst sid 17-18 - feldiagnostabellerna ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

SvampenT15 (trådstartaren)

#9 » 18:43:34, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja alltså den yttre kolven dvs lyftaren har en midja med ett hål som går in till en inre kolv med en fjäder under den kolven är öppen uppåt till en bricka med 4 hål i på brickan ligger en kort kolv med hål som mynnar under stötstången och rinner ner i tråget igen. Min tro är att det är alldeles för högt tryck i lyftaren. Eftersom motor startar varje gång vi tömt dom. Sen tar det väl ca 30 sek att fylla dom och motor stannar. Jag kan vidare säga att motorn var redan öppnad när jag fick den. Kam axel var av så den byttes och även oljepump då kuggarna på den var skadade. Det kan ju vara så att det fanns någon liten plastbit eller liknande från kuggarna som vart kvar och som sitter i någon kanal. Motorn skall snart öppnas för kontroll.

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

dc_lindberg

#10 » 20:06:17, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har du sten koll på läget!

Nu har du presenterat klart och tydligt att problemet -måste- ha med avflödet -efter- lyftarna att göra.
Finns det överhuvudtaget ens en möjlighet att felet skulle kunna sitta i själva lyftarna?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

SvampenT15 (trådstartaren)

#11 » 20:29:31, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae Jag tror att flödet och trycket är för högt och att av flödet är för litet i förhållandet. I lyftarna finns inga synbara förändringar(fel) Felet uppstod plötsligt och består. Så om det är så att trycket och flödet skall begränsas före lyftarna så tror jag att reduseringen felar???
Vem vet? Men kanske menar du som jag vi förklarar bara olika. Jag kommer att visa bilder på lyftarna isär plockade så snart jag kan. Och pumpen. Det kan ta någon dag att fixa. ( det är fler som vill ha uppmärksamhet i familjen)

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

dc_lindberg

#12 » 20:34:35, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...såg en sak jag inte tänkt på.
Vevhusventilationen.
Ja, långsökt förklaring, men kan du utesluta den som orsak?


Hittade lite med guidning:

Märkligt att Kohler själv inte har med en ritning över hur smörjsystemet är uppbyggt.
Du har endera, kvittar vilket, du har fullt tryck fram till lyftarna. De töms uppåt/ut in i ventilkåporna. Oljan smörjer vipparmar och ventilskaft.

Nu vet du var i systemet som mot trycket byggs upp.

HUR dräneras topparna?
OM du har stopp/begränsning av ventilationen av topparna och dränering av topparna så får du snabbt upp ett mottryck som hindrar oljan från att lämna lyftarna.
Jag noterar -många- varningar och propåer om montering av topplockspackningen!!!
Det är precis samma "problem" med BMWn (avataren); men omvänt. Det är -lätt- hänt att man blockar oljekanalen ut till toppen på BMWn, å då skär ventilmekanismen... På Kohlern tycks det vara tvärt om att man kan få en ansamling av oljan i ventilkåpan - å då dör motorn.
Har jag tolkat princip skissen rätt gällande Kohler motorn?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

SvampenT15 (trådstartaren)

#13 » 21:18:17, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nix . Oljan som kommer från lyftaren kan obehindrat rinna ner i tråget . Det finns bara olja som stänker upp i ventil kåporna. Det finns alltså inget övertryck efter lyftarna. Avståndet mellan lyftarna och vipparmen är ca 13 cm uppskattar jag dvs längden på stötstången. Ang vev hus komp så är den obefintlig och skulle det finnas så går den in i förgasaren via en slang. Bensin pumpen drivs av ett undertryck från vev huset
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

dc_lindberg

#14 » 21:43:01, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...dåligt bollplank... inte lyckats knuffa problemet mot en lösning än...
Mitt enda försvar - har ingen erfarenhet av Kohler (detta är verkligen en snabbkurs!)

Roat mig med den här gynnaren en stund:



...då tar jag väl ett nytt försök att göra ett tillägg då... fått problem med datorn, anslutning, nätet... ngt gör som din motor... dummar sig!...

Jag har beslutat mig för följande slutsats:
- Det är inget fel på lyftarna. Inte heller smörjsystemet. osv etc
Felet är:
- ventilspelet upphör inom 30sek.

Kolla:
- säten
- ventiler
- vipparmslagring
- vipparmar
- vipparmsjustering

Du har ju uteslutit stötstänger och kammar.

"been there - done that" - kört BMW boxer (avataren) i närmare 50 000 mil => man råkar ut för ett o annat... o haft bra, och andra... mekar... o så den där i spegeln...
Vanligt fel på BMW 2-ventilare luftkyld. Säten kryper. Lagring vipparmar. Härdning vipparmar, stötstänger, lyftare. Sätena gjorda för -bly bensin- så de slits snabbt ned med skräpbensin... spec 95...

Jag lät mig "luras" av din beskrivning och fokusering (+ min okunskap gällande motor och lyftare). Du har -hela tiden- beskrivit samma sak!
Felet är -mekaniskt- !
Felet är kopplat till att ventilspelet ändras, från att vara till att -inte- vara- .
Enda möjligheten är ngt med metall som ger upp/efter. Lyftarna fungerar ju precis exakt som de skall.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

SvampenT15 (trådstartaren)

#15 » 14:33:31, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Så här ser lyftarna ut ett litet hål på sidan som oljan kommer in i och på toppen ett hål som oljan kommer ut ur. En bild visar hur långt ner i motorn som lyftarna sitter man kan ana dom nere i mörkret. Följande har hänt oljepump och reduserings ventil har plockats isär och inspekterats inga synliga fel fjäder och kolv rör sig ok. Vid komp prov denna gång så vart trycket 7 kg på båda dvs 3 kg mer än förra gången. Även denna gång startar motor och går en liten stund???? Väntar man sen 30 min kan den göra samma sak igen. Väntar nu på nya topp packningar bara för att övertyga mig om att ventiler är som dom ska. Jag tror inte felet ligger där men vill kolla.
Om man summerar
Den får bensin eftersom den startar
Den har gnista av samma orsak
Den har tillräckligt mycket komp för att starta men sen ??
Vad är det jag missar!! i mina kontroller.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se