Har problem med regleringen av laddtrycket på en VW Crafter. Det är en 2012, men 2.0 TDI med 163 hk, dvs med dubbelturbon.
Får alltså felmeddelande P0299, turbo underboost, och limp mode.
Båda vakuumställdonen verkar hela. Jag har filmat när jag startar och vid start drar de till sig "armen" i båda fallen. Vid varvning stillastående så rör den sig inte, men det kan nog vara korrekt.
Har ett laddtryck på ca 100 kPa på tomgång.
Jag får blinkande motorlampa och blinkande glödstiftslampa om jag försöker gasa på låga varv, eller vid pådrag i uppförsbacke.
Limp mode därefter.
Jag kan dock vara mycket lätt på gasen och framförallt i medlut eller på plan mark ta mig upp över 3000 rpm, och då börja det ladda mer. Jag har fått ca 250 kPa i det läget, kanske mer. Det känns också att det kommer en rejäl turboknuff. Om jag ligger på höga varv så får jag inget "larm" eller felkod trots hårdare gasfot.
Jag har kollat vakuumslangar, och hittade först ett plaströr mellan luftfilter och ll-kylare som hoppat loss, och trodde det var felet, men det blev ingen skillnad, det var väl på sugsidan och gav i så fall t o m mindre motstånd än luftfiltret.
På åtminstone ena turbon kan jag röra på den arm som vakuumklockan reglerar. Det går lätt, och det känns inte ihopkoksat.
Tyvärr har jag inte klart för mig precis hur man styr mellan de två aggregaten. Ibland är det ju ett spjäll som styr avgaserna olika vid olika varv, men jag tror inte det i det här fallet? Det verkar vara VNT-aggregat i båda fallen, även om reglerarmen sitter lite annorlunda än vad de brukar göra.