Vet att strands har så på pelarborren jag har. De fettade enligt bruksanvisningen in alla lager från fabrik och ska sedan smörjas med maskinolja genom oljenippel. Har själv kört mest med demanders 160 skruvstycken samt ett gäng som liknade Diesella GT med nedåtdragande backar i CNC sammanhang. Fungerar enligt mig bra. Det som är bra med Diesella GT och liknande modeller är att de sväljer stora bitar.
Projektet fortsätter utan paus, spenderade resten av dagen att koka maskindelar i lut. Fasiken vad effektivt det är på att ta bort skit. Ultraljudstvätten skäms. Har en hög smådelar som jag inte fotat också.
Originalets URL: https://i.imgur.com/7XpBhfi.jpg
Efter lutbadet (eller flera upprepade bad med skrubbningar) och högtryckstvätt så fick dom en sista högtryckstvätt och blåstes av med kompressorn. Sen WD40 på ett papper och gnid på de känsliga ytorna med pappret. Imorgon maskerar jag, har mycket annat på gång då också så tvivelaktigt det blir målat imorgon. Hoppas på söndagen.
Idag fick jag bordets komponenter och några andra delar målade. Spenderade en dag att rengöra, en dag att maskera och 30 minuter åt att måla, sen blir att vänta en dag innan jag kan ta bort tejpen men runt 3 veckor innan färgen är helt härdad så man måste vara varsam med delarna tillsvidare.
Och den horisontala funktionen, man behöver inte plocka bort det vertikala huvudet som man gör på en FP1a eller FP2a utan den extra långa bommen som denna har.
Ett Hilma 125 bör vara hydrauliskt och således kunna ge upp till 5ton i klämmkraft. Att ett litet Precisionsskruvstycke skulle hålla bättre låter onekligen intressant. Som ovan säger är Gerardi eller kopiorna som heter GT väldigt bra. Extrem pulldownfunktion och jag slapp Helt att klubba ner ämnena pga backresning. Jag bytte sedan ut mina mot Kurt då jag tyckte Kurt passar bättre på en cnc.
Ja det var en som sade hans Hilma släppte där hans 70mm precisionsskruvstycke höll, för Hilma skruvstryckets backar reste sig då han klämde fast en del på toppen av backarna. Men precisionsskruvstycket så drar neråt på en vinkel så det motverkar det. Jag köpte ett 90mm skruvstycka förra veckan från england och hoppas få det levererat idag. Runt 150 euro levererat.
Nu är ju inte allting helt bra längre i Deckelvärlden. Märker jag saknar hastigheter då jag provar med motorn igång.
Efter jag suttit och pillat med kontrollerna i en dag utan att komma nån vart så får jag helt enkelt plocka av sidokåpan, igen... Som tur är går det lätt och snabbt denna gång, 5-10 minuter...
Originalets URL: https://i.imgur.com/H2chAqWh.jpg
Kåpan är borta och man kan se locket till växellådan med kontrollerna. Locket innehåller en mekanism likt en mekanisk klocka som flyttar på de här "gafflarna" i växellådan. Jag tog bilder för att notera vilken hastighet jag hade och hur alla spakar är positionerade, jag hade den i lägsta hastigheten. Det är viktigt att man får timingen rätt för att växellådan ska fungera. JAg undrar om det är något med med just timingen som är orsaken.
Originalets URL: https://i.imgur.com/dWZy5LLh.jpg
Originalets URL: https://i.imgur.com/brpbD4Fh.jpg
Originalets URL: https://i.imgur.com/Ol7lqIbh.jpg
Originalets URL: https://i.imgur.com/Uke5Wohh.jpg
Ser inget fel på växlarna, lådan ser ut att vara i bra skick. Som tur är.
Och jag hittade denna video som förklarar hur en FP3 växellåda funkar, ser nästan identisk ut till min FP2a.
Så om jag förstår detta rätt, klockmekanismen i kontrollådan flyttar på de här spakarna i en viss logik då man väljer hasitigheter. Det finns två kluster med 3 kugghjul vardera som rör på sig, detta ger då nio kombinationer av växling, spaken i mitten så flyttar det stora kugghjulet för att växla mellan höga och låga hastigheter. Eftersom allting ser korrekt ut i lådan så tror jag det är något fel på timingen som gör den tappar två hastigheter (800 och 1600 varv).
I den lägre farten tappar man bara en hastighet (200) men jag tror det är en illusion för det är exakt samma konfiguration av växlarna i lägre som högre register så 800 varv och dess motsvarighet 100 varv bör inte funka. Men i 100 rpm rör spindeln på sig då jag testade... JAg tror att i 100 varv så är det så lätt att rotera att friktion i växellådan som överför rotation allena. Men jag tippar att det skulle börja slira om det stötte på motstånd.
Jag tror jag hittade felet just nu, jag fick igenom olika växelkombinationer och märkte att detta hjul, inte är låst till skaftet, det ska vara det. Det är fritt att snurra. Så här har vi felet och varför endast vissa hastigheter är påverkade. Timingen var alltså inte felet. Frågan är bara hur ska detta hjul låsas till skaftet, vad har gått fel, och kan jag fixa det utan att plocka isär växellådan...
Jag sökte igenom mina dokument och hittade några matnyttiga bilder i ersättningsdelsbroschyrerna. Detta för en modernare FP2 modell men ändå ser det likt ut min, ser ut som den hålls fast med två stycken 4x4x70 mm "nycklar".
Originalets URL: https://i.imgur.com/yDlnmqR.png
I en annan broschyr fann jag denna: Originalets URL: https://i.imgur.com/EP5M3NZ.png
Så det verkar som nycklarna ifråga inte längre gör kontakt med det tredje kugghjulet... Men hur och varför. Ingenting känns sönder eller något då jag snurrar på kugghjulet så ingenting tror jag är sönder.
Det är nog tyvärr så att dom 2 kilarna som låser kugghjulet har blivit avklippta av för hög belastning. Det är nog bara att plocka isär växellådan och byta ut kilarna,förhoppningsvis är axeln så hård att kilspåren inte blivit skadade.