Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Bm 641 motor oljetemp varm ???

66 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

LeifAndersson

#16 » 21:55:00, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då lär den automatiska kallstarten vara urkopplad också. Går mätaren ned till rött fält ska det ryka ordentligt när varvtalet ökar, kallstarten är också styrd av oljetrycket. Och ja rött fält är lågt oljetryck och inget annat. Ryker den inte vid kallstart eller med lågt oljetryck har någon mixtrat med insprutningspumpen så att det låga oljetrycket inte ska bli så uppenbart. Mätaren verkar att visa rätt när alla värden ser ut att vara är normala enligt din beskrivning innan motorn blir genomvarm. Startar den bra med kall motor eller krävs det motorvärmare även om det inte är speciellt kallt?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Magnus2807 (trådstartaren)

#17 » 22:04:49, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har alltid varit väldigt lätt startad o bra oavs om det varit 30+ elller -15 .Den ryker till lite svart vid max gas i kanske 1-2 sec vid start för sen övergå i typ vad jag skulle kalla normal rök .. Detta fenomenet har kommit nu de sista drift timmarna . Vi använde den till o köra runt en korg när vi plockade ner ett tak för någon vecka sen o då blev oljetrycket lågt (maskinen hade varit igång i ca 6 timmar nonstopp) . Det är efter det som detta uppkommit
Magnus2807
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:38:18, 01-10-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo bm 641

LeifAndersson

#18 » 22:15:57, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men fortfarande är allt normalt tills motorn körts riktigt varm? Har du kollat så det inte blivit mycket motorolja? Tänker på om olja blivit utspädd med diesel när den gått på tomgång mycket. Man ska inte lämna de motorerna mer än kortare stunder på tomgång när de kan skadas av det. Ska de gå på tomgång får man höja varvet så att de förbränner riktigt. Annars späder de lätt motoroljan i bästa fall och sotskär om det vill sig ändå sämre.
Hur som så borde du få någon som har koll på de maskinerna att titta på den så det blir klarlagt vad som händer och när. Annars blir det bara gissningar som inte egentligen leder någon vart. Men har du bara lågt oljetryck på tomgång med varm motor så är det ingen katastrof i sig, men någon borde konstatera vad som egentligen händer.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Magnus2807 (trådstartaren)

#19 » 22:29:27, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag har inte kört några längre stunder sen vi plockade ned taket men ja den har beter sig normalt (förutom att trycket försvunnit vid tomgång) och jag hade igång den igår i kanske 15 min då var där inga prob alls med oljetrycket .. Men ja jag har nog insett att detta är för möed för en dålig snickare o lösa :p . Ska ha hit en vän till familjen på lördag som snackade något om oljan osv med , hur som så kommer jag uppdatera iaf någon är intresserad :)

3 personer gillar det här inlägget.
Magnus2807
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:38:18, 01-10-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo bm 641

magirus

#20 » 22:49:10, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart att de finns intresse för hur det fortlöper! :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Claes Folkesson

#21 » 23:10:26, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en BM 810 som betedde sig liknande och plötsligt var trycket på det röda. Monterade en gammal mekanisk oljetrycksmätare och hade 2 kg oljetryck på tomgång.
Så låt nån som vet vad dom gör mäta trycket innan du river isär motorn.
Skulle jag göra iallafall men alla gör ju som dom vill! :-)

2 personer gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

LeifAndersson

#22 » 07:11:39, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märkligt om kallstarten inte går in med det värdet på mätaren, men å andra sidan tycks den ju inte göra det vid start heller. Om du nästa gång inte koncentrerar dig på oljetrycksmätarens utslag när du höjer varvet på motorn, utan tittar på avgaserna så får du en hint om oljetrycket verkligen är lågt.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Magnus2807 (trådstartaren)

#23 » 10:40:28, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja som sagt den ryker till men slutar starx igen o är normal .. Har förstått det som att det kan vara allt från en fjäder i oljepumpen till någon vipparm till o skrota motorn . En teori var det med dieseln i olja eftersom den stått länge på tomgång . I vilket fall som så var rekommendationen att inte använda den mer innan felsökning
Magnus2807
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:38:18, 01-10-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo bm 641

fretchi

#24 » 11:26:16, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt olja och mät trycket, så får vi se hur du kan gå vidare sedan.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Ivar Risslén

#25 » 11:29:48, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och kosta på ett nytt oljefilter samtidigt.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

LeifAndersson

#26 » 13:26:58, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så den "puffar till" rök efter den gått på tomgång med lågt oljetryck och motorvarvet höjs? Precis som vid start av motorn?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Magnus2807 (trådstartaren)

#27 » 16:37:32, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är väl det närmaste man skulle kunna säga . Fast den plöddrar inte eller hur man ska säga. Prata med en herre idag som ska komma i helgen och han var rätt inne på diesel i oljan med tanke på att den stått på tomgång länge och det uppkommit efter det . ”Olja blir som diskvatten” som han uttryckte det . Har dock ingen aning om så skulle vara fallet vad man gör ? Ska man bara byta skiten eller tyder det på andra problem ..?
Magnus2807
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:38:18, 01-10-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo bm 641

Magnus2807 (trådstartaren)

#28 » 16:39:49, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inte olja i vattnet och försvinner inte direkt vatten .. Fyllt på 5 liter på 5 år o det är väl rätt okej för en 40 år gammal maskin .. Mest som sido note
Magnus2807
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:38:18, 01-10-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo bm 641

Magnus2807 (trådstartaren)

#29 » 16:43:08, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns säkert saker jag missat att lägga märket till men där finns inga missljud i maskinen i heller
Magnus2807
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:38:18, 01-10-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo bm 641

LeifAndersson

#30 » 17:08:14, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ryker den till när varvtalet ökar och oljetrycket stiger efter lågt utslag på mätaren så hoppar man över kontroll av själva mätaren på de maskinerna. Då går man direkt på att försöka spåra orsaken till tryckfallet, det är därför jag tjatar om avgasröken hela tiden. Avgasröken är till stor hjälp vid felsökning på de motorerna. :thumme:

Tillägg; Under alla förhållanden så finns det inte någon anledning att sväva ut i teorierna om felorsaker. Det räcker bra att inrikta sig på oljetrycket. Det finns bara två gångbara teorier, endera är det mätarfel eller lågt oljetryck! Övriga mekaniska funktioner kan man lämna därhän i det här läget. Avgasröken är bara ett hjälpmedel att hålla koll på oljetrycket på den motorn vid felsökning.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se