Det där är en av de udda 91'or som inte har LH 2.4 insprutning + EZ116K tändsystem, utan ett kombinerat system som sköter både insprutning och tändning. Det heter Regina och är tillverkat av Bendix (blev senare Siemens).
Slutsteget för tändsystemet sitter i "hållaren" för tändspolen. Jag har inte mycket erfarenhet av det systemet, men ett vanligt fel lär vara ärg på kontaktblecken mellan
tändspole och slutsteg.
Vanliga fel på alla 740 är glapp i tändningslåset och dåliga lödningar på kretskortet i dubbelrelät för insprutningen som sitter i elcentralen. På bilar som har gått så långt som detta exemplar, så får man vara beredd på att isoleringen har blivit spröd på kablar i motorrummet och ställer till med slumpvisa interna kortslutningar i kabelstammar. Framför allt kabelstammen på vänster sida av motorn, som utsätts för mycket
värme och kanske också
olja och bensinångor. Det kan löna sig att ta ut kabelstammen och skära upp skyddsslangen för att se hur det står till inne i den.
En sak man måste se upp med på Volvo 400-serie och Renault R5, R19 m fl med Bendix motorstyrsystem, som kanske också gäller för en 740 med Regina, är att det går att förväxla kontakterna till tomgångsventilen och gasspjällströmbrytaren. Och om man kopplar fel, går styrenheten oönhörligen sönder.