Att en
hydraulisk lyftare börjar ticka brukar bero på att backventilen i den inte tätar. Och om du nu har hällt i ny
olja som har börjat lösa upp gammalt sot och avlagringar, så kan det tänkas att någon
backventil har börjat läcka mer än vanligt, tillfälligt under upplösningsprocessen.
Det är också så att en förutsättning för att en otät hydraulisk lyftare ska börja ticka, är att motorn har råkat stanna i ett sådant läge att just den ventilen stod öppen och lyftaren belastades med ventilfjäderns kraft medan motorn stod stilla.
Jag föreslår ett oljebyte till - lämpligen till en syntetolja som löser sot bra. Och sedan, direkt efter oljebytet, några timmars sammanhängande landsvägskörning med normalt driftvarvtal på motorn och genomvarm olja. Det duger inte med korta körningar på 10 minuter nu och en halvtimme då, inte heller flera timmars tomgång eller krypkörning i samband med cruising.
Om den nya oljan är tydligt
svart efter en sådan "renkörning", så är det ett tecken på att den har gjort nytta.
Det är också bra att passa på att rengöra vevhusventilationen och se till att den fungerar som den ska (slangar rätt kopplade osv) innan renkörningen. Jag gissar att det sitter en s k PCV-ventil med en fjäderbelastad plastkägla i på höger
ventilkåpa, samt en oljeavskiljare/flamskydd som är fylld med något stålullsliknande på vänster ventilkåpa. Båda dessa mår bra av att få ligga länge i ultraljudstvätt.
När det var en epidemi med ventillyftarkrångel på VAG-bilar omkring 1990 (på den tiden var ju oljor med riktigt bra sotlösande egenskaper så dyra att de sällan användes i vardagsbilar), så var en vanlig "ful-lösning" på problemet att plocka loss alla
ventillyftare och sätta tillbaks dem i en annan ordning, med hopp om att den läckande lyftaren skulle komma på en plats där den inte brukar bli stående i hoptryckt läge när motorn har stannat.