Scania bonden skrev:Bilen ger enligt mej ett gott helhetsintryck. Visst är det lite nött och slitet, men den verkar ha klarat sig undan klåpare, det är på det stora hela rakt och riktigt alltihop, v-lådan drar och växlar bra, inga stora glapp i
styrning ell fjädring. En sak som dock definitivt står på listan i vinter är en förgasaröversyn, kinkig att få igång kall, känns nästan som att bränslet rinner tillbaka till tank? Och sen bluddrar den, hostar till och sätter i halsen vid kraftig acceleration, smyger man ner pedalen drar hon dock jämt o fint, eller om man bara tomgasar, alltså står still o varvar, sen blir det
svart och lite geggigt på golvet där avgasröret slutar när man kallstartar.
Beträffande kallstartproblemen så kan det nog vara inre
läckage i bränslepumpen eller kanske någon gammal dålig
slang mellan pump och tank så att den har tendens att suga
luft. Ett felsökningstips: Sätt ett T-stycke på slangen mellan pump och
förgasare, koppla in en manometer och kolla att trycket stiger till rätt värde nästan omedelbart när man börjar köra startmotorn. Bränsletrycket brukar vara storleksordning 0,2 bar (20 kPa) i höjd med förgasaren.
Låter som en accpump som inte riktigt vill vara med, kanske gammalt stelt membran eller en otät
backventil. En del förgasare, som är byggda så att bränslet till tomgångssystemet först måste passera genom huvudmunstyckena, kan bli sådär om man har ställt in onödigt fet tomgångsblandning. Vad som händer då är att motorn suger i sig mer
bränsle än det var tänkt på tomgång, bränslenivån runt emulsionsrören ligger lägre än vad den som utvecklade förgasaren hade väntat sig, och vid plötsligt gaspådrag räcker inte tillskottet från accpumpen till.
Kolla också att bränslestrålen från accpumpens
spridare verkligen går rakt ner i insugningsröret via öppningen vid gasspjället. Om det har fastnat skräp i spridaren eller röret är böjt så att strålen t ex träffar förgasarhalsen eller gasspjället och sedan rinner/droppar ner, så brukar det inte bli bra.
Det kan också vara bra att se till att ev luftförvärmning fungerar som den ska. Förmodligen är insugningsröret också förvärmt av kylvatten (s k hot spot rakt under förgasaren, som ska se till att ev stora bränsledroppar blir ordentligt förångade). Om den förvärmningen inte fungerar (någon igensvälld slang, tjocka pannstensavlagringar etc) så kan det också bli accelerationsproblem.
Avlagringar i kylsystemet är vanligt på bilar som har privatimporterats som begagnade från USA till Sverige, pga skillnader i vattenkemi (i USA är det vanligt med surt och frätande kranvatten men sällsynt med hårt vatten), som amerikansk respektive europeisk glykol av äldre slag är anpassad för. Har man en bil med amerikansk glykol av äldre sort (alltså inte "longlife") och blandar med vilken slags glykol som helst som är gångbar i den här delen av världen, så brukar det bli problem med pannsten, igensättningar mm.
Så räkna med att göra en grundlig kylarrensning och spolning, gärna köra ett tag med bara rent vatten i kylsystemet för att kolla att det inte blir grumligt, och sen göra en slutgiltig fyllning med en känd sorts glykol.