Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Byta lager i pannfläkt

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

JD400 (trådstartaren)

#1 » 22:59:47, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Är det nån som framgångsrikt bytt lager i en sån här pannfläkt nån gång som kan beskriva hur? Hade bara isär den som hastigast ikväll men den verkar sitta ihop med presspassning?

Bild

Bild

Bild
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



Fuskmek

#2 » 05:38:50, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har försökt byta på andra fläktar av samma typ av motor. På sista bilden sitter det ett lock av tunn aluminium i centrum som ska bort. Under detta är det en låsring. Men på de jag försökt byta har axel varit skadad då lagret roterat på den och svarvat bort material. Axel sitter fast i statordelen och går såvitt jag vet inte att lossa och få någon ordning på då den sitter djupt nere. Väldigt lätt att skada så det blir obalans i fläkthjulet också.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

JD400 (trådstartaren)

#3 » 17:27:24, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, du har rätt, satt en låsring bakom locket. Men detta var ju allt annat än servicevänligt gjort. Verkar som jag också har lite skador på axeln men där skadan är ligger det en massa brickor som verkar vara tunna kopparbrickor. Så jag vet inte om det har så stor betydelse? Lagren sitter på andra ställen.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se