Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Köping BF1

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

skogsgurra (trådstartaren)

#1 » 00:01:37, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!
Jag har just lyckats bli medlem i den här fantastiska gruppen. Det var iofs inte såå komplicerat. Men jag är lite datarädd. Trots att jag jobbat större delen av mitt liv med embedded control, motorstyrningar och annat som på nåt sätt är datorliknande. Men i de aktiviteterna slipper man alla påbyggda lager av operativsystem - så det är där jag känner mig hemma.

Och vad gör en sån konstig typ på den här siten? Känner jag att många undrar.

Jo, jag har blivit med en gammal Köping BF1. Den stod överhöljd med halm, damm och troligen lite hästskit i ett stall inte långt från Ställdalen (söder om Ludvika) där jag bor sedan några år. Rostig var den också. Säljaren trodde att det var en svarv - eller en fräsmaskin. Kanske ett arborverk av det mindre slaget. Tung var den iaf. Och till den hörde ett stativ som var minst lika tungt. Plus en massa grejer som jag identifierat som spännhylsor och ungefär femtio fräsar av olika slag. Så det är nog en fräsmaskin. Egentligen.

Loppiset, som det var, skulle snart stänga och jag köpte den. Utan att tänka så mycket på transporten och hur jag skulle få den på plats i garaget. Men det löste sig mycket smidigt. En god granne med grävare lyfte in och ställde på plats. Ännu en granne dök upp och assisterade. Så nu står den där. Stadigt.

Det enda jag egentligen var på jakt efter var en liten svarv som jag kunde använda att modifiera bultskallar (max ca M10) med. Och nu var jag alltså innehavare av en Köping - bara det var ju lite kul. Hustrun började gnola på den gamla låten "Mekanisk verkstad finns i Köping - Men i mitt hjärta finns blott du". Hur hon nu kunde komma på just den låten.

Jag har en mängd misslyckanden bakom mig nu. Lite har jag ändå lärt mig:
1. Spänn fast allt. Hårt.
2. Allt ska inte skäras med högsta varvtal.
3. Vissa material exploderar på det mest grandiosa och spektakulära sätt. Plexiglas är ett sådant. Där hjälpte det med "Javatten" dvs Yes och vatten. Tips från en elkollega som tycker att han nog skulle ha ägnat sig åt mekanik istället. Och jag börjar förstå att det kanske jag skulle ha gjort också. För länge sedan.
4. Försök inte spänna fast ett arbetsstycke på 2 - 3 mm och fräsa det. Utböjning är inte att leka med. Det behövs stöd.

Jag kommer att ha massor med frågor vad det lider. Stay tuned!

Jo. En sak som jag är riktigt nöjd med är spindelmotorn. Det är en trehastighetsmotor med urgammal isolering (maskinen byggdes 1940) och där fuskade jag till det genom att koppla bort allt vad Dahlander och polomkoppling heter. I stället satte jag en frekvensare på huvudlindningen. "Går inte! Lindningarna, isolationen, lagren!" invänder många. Men jag råkade ha en NFO Sinus på 1,5 kW liggande och den ger renare sinus än nätet. Inga problem med nånting, faktiskt. Och eftersom den ger bra moment ner till nästan stillestånd så kan jag inte vara annat än nöjd. Mycket nöjd.

Attans va det här blev långt! Men nu vet ni i allafall vad jag är för typ. Och att jag kommer att ha en massa konstiga frågor om sånt som maskinister tar för givet.
Kanske jag kan hjälpa till också? Jag har jobbat med alla typer av drivsystem - från Ward-Leonard via transduktorlikriktare och tyristorer till de första primitiva frekvensarna till de senaste med SiC och permanentmagnetmotorer (för elbilar etc). Så, om du mot förmodan har en drift som beter sig undeligt, eller inte alls, så ska jag ta tag i det. Kanske inte på plats. Men via Maskinisten.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

5 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



Mattias Petterson

#2 » 00:08:12, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen, men var är bilderna på underverket?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

skogsgurra (trådstartaren)

#3 » 00:48:40, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer. Måste fatta hur man lägger in bilder först.
Kan man bara droppa dem i skrivytan eller måste man gå via URL eller img?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

PeterR

#4 » 06:13:17, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul och välkommen!
Du kan nog hitta en del bekant i Jansson1 trådar om motorstyrning.

Bilduppladdning: How-To: Ny bilduppladdning samt bildrotering
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

skogsgurra (trådstartaren)

#5 » 09:09:13, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för hjälp. Nu ska vi se om det funkar...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

4 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra (trådstartaren)

#6 » 09:19:08, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Small på första!" som kidsen säger när de får igång moppen på första försöket.
Det måste ha varit en kanoninstruktion. Min datorrädsla fick sig just en knäck. Men bilderna kom lite i oordning. Och bildtexterna försvann. Men det är baggisar som inte bekymrar mig så värst.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Mattias Petterson

#7 » 09:23:08, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul, fick du med något vertikalhuvud?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

skogsgurra (trådstartaren)

#8 » 09:36:11, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, inte vad jag vet. Det är ett sånt där som gör att verktyget kan jobba vertikalt? Gissar jag. Finns det såna till den här maskinen? Eller ska jag bygga ett ;)
Jo, kammen växer.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra (trådstartaren)

#9 » 10:45:11, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Long time no milling. Men lite spån har det ändå fallit från den gamla Köping spakfräsen. Och sliderna löper styvt, stadigt och lätt som gamle verkmästare Wassén på C.E.J. brukade uttrycka det.

Elinkopplingen är numera fullt laglig, med Ölflex, metallförskruvningar och allt sådant.

Den gamla original kopplingslådan är något modifierad (hål för passande förskruvning fräst - i BF1, vad annars?) och eftersom det inte fanns någon jordskruv i plinten misspryds spakfräsen numera av en kort extern gul/grön anslutning. Stålborste har införskaffats och med en burk köpinggrön färg kommer den snart att vara hemmets främsta prydnad.

Men ett skruvstycke med graderad matning i Y vore maffe. Så jag letade på nätet och hittade: "Detta skruvstäd kan användas för att säkra arbetsstycken för precisionsmässigt metallarbete. Tack vare den utomordentliga klämkraften, kommer skruvstycket inte att vika under borrning eller fräsning"

Med rörelse 160x110 kändes det som ett perfekt komplement. "Precisionsmässigt metallarbete" - jag tror att det var den beskrivningen som väckte min heta åtrå. Och med ett pris på drygt 500 SEK var det ju inte mycket att snacka om. Så jag beställde två.

Det var lite (rätt mycket kan man nog säga) strul med leveransen men till slut hade jag de två guldklimparna. Nu skulle det fräsas med precision. Och sedan skulle jag njuta av resultatet tillsammans med en kall pilsner (jodå, det finns riktigt smaklig nollprocentig pilsner numera). Mätningen bekymrade mig inte. Efter min tid på C.E.J. har jag en hel del bra grejer. Från hundradelsklockor till differentialtransformatorer med den nästan löjliga upplösningen 0,01 um. En mikrokator, planskiva, höjdritsmått och mycket annat har samlats på hyllorna under åren. Det var ju egentligen bara det där "stabila skruvstädet för precisionsmässigt metallarbete" som jag saknade.

Så här såg det ut i produktbladet:

Bild

Och så här i verkligheten:


Bild

Bild

Bild

Med de ytorna och det utförandet var det, som sagt, inte mycket att hoppas på. Det är nästan så man ser rester av åsnespillning i gjutsanden och de gjutna vevarna för ledskruvarna var så illa utförda att jag skruvade bort dem och ersatte med remskiva för att kunna ta upp linjäritet med hjälp av en långslagig linjärgivare och en motor med lågt och konstant varvtal.

Det visade sig vara en dålig idé. Halva varvet gick skruven lätt och andra halvan gick det så trögt att remskivan släppte från axeln.

Jag kollade istället glappet mot hundradelsklockan. Det var totalt 1,6 mm! Med vinkelslip på backarna plus en skruv som sticker ut en halv millimeter på en av backarna är nog detta ett svårslaget bottenrekord. Trögt, sladdrigt och glappt skulle Wassén ha sagt.

Jag har sparat båda missfostren i muséet. I avdelningen "Kinesiskt Barnarbete".

Leverantören tyckte att det var tråkigt att grejerna "inte passade". Ja, det håller jag med om. Men allt strul med att skicka tillbaka dem orkade jag inte med och det kan nog bli samlarobjekt av dem. Eller åtminstone bra mobbingobjekt - jag tror inte att gjutjärnsklumparna tar illa upp om de utsätts för elaka omdömen.

Efterlysning: Ett bra skruvstycke skulle jag fortfarande behöva. Jag har ett par som jag kan lämna i utbyte - kanske de "passar" någon som har högaförväntningar på tröga, sladdriga och glappa skruvstycken? Du blir inte besviken. Varken på tröghet, sladdrighet eller glap. Det lovar jag.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

3 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

X-IL

#10 » 11:07:44, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken liten söt spakfräs! Känns lite fusk med grävare att flytta den dock :) Du skulle ha frågat här innan du köpte de där koordinatskruvstyckena, tror många gått på den niten eller känt på ett sånt och sen avstått. Koordinatbord är nog aldrig både billiga OCH bra.
Nu vet jag inte hur BF1:an är beskaffad, men det kan vara så att du "enkelt" kan konvertera till skruvmatning, att de använt samma gjuten för både skruv och spakmatade bord. Bort med spak och dit med lämplig mutter under bordet.

EDIT: Kollade just en bild på en BF1 på Gnosjö Maskin, ser ut som att du kan montera bort kuggstången och spaken, sen montera en gavel på bordet med skruvlagring och sen en mutter Y-släden. Kolla om det inte finns monteringshål när du drar loss bordet, då är det "bara" att köpa trapetsskruv och mutter på Wiberger och sen fräsa fram en gavel och ett mutterfäste :)

2 personer gillar det här inlägget.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra (trådstartaren)

#11 » 09:52:35, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åh fan! Det skulle ju vara ett riktigt lyft.
Men, å andra sidan, det är ju bekvämt med spakarna.
Så jag har fixat så att anslagen i Y och Z är lättare att ställa in. De var fastrostade och muttrarna rundpolerade.
Fasta stopp är väldigt bra för en amatör som inte ens är säker på hur verktyget kommer att röra sig, det har blivit några tråkiga utflykter in i material som jag ville ha kvar.
Men det låter som jag måste testa. Men kolla först så jag inte river nåt som funkar utan att få nåt bättre.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra (trådstartaren)

#12 » 20:44:20, 10-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter här och funderar. Skulle gärna ha ett riktigt bra maskinskruvstycke i stället för de där sänkena från Ragges Mek. Och det gör inget om de har en graderad vridfunktion. Så man kan jobba lite på sniskan. Ja, inte så att man ska vara lite på sniskan när man jobbar. Men så att man kan fräsa lite sneda hål och spår.

På baksidan sitter ett par T-spår som inte rör sig när man spakar och vevar (sitter fast i gjutgodset) och där skulle det vara skoj att kunna sätta upp en borrtillsats. Gärna grov och stabil.

Kan nog betala en del för såna grejer. Men var hittar man dem? Eller är det nån som har något bra liggande och skräpar? Helst inom en radie på 15 - 20 mil från Ställdalen? Det blir väl från norska gränsen till stockholmsområdet och från Jämtland till Småland.

Helst inte Ragges mög. Dom verkar inte ha en aning om vad dom sysslar med. Och det räcker med en novis i Ställdalen. Noviser i båda ändarna kan bara sluta illa.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra (trådstartaren)

#13 » 16:25:18, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"A small step for Mankind - but a giant leap for me"

Det skulle nog Buzz Aldrin ha sagt om han hade gjort vad jag nyss gjorde, nämligen hänga på den utmärkta Bosch PBD 40 på den gamla spakfräsen.

Bortsett från att jag kanske inte helt litar på de 3D-skrivna överfallen i PLA (letar efter en hyfsad plåtbit som jag kan lägga längst ut så jag slipper dragpåkänning i plasten) så är jag stolt, förvånad och rätt så kaxig.

Bilder:


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Plåtbiten är en 6 mm stålplatta som låg och skräpade. Bultarna är en 8 mm gängad stång som jag lyckades sticka av (utan stickstål) i BF1. Ritsat, körnat, förborrat, färdigborrat, gängat. Jomän. Ska det va så ska det va.

De svarta överfallen är utskrivna i PLA på en Makerbot så att de passar 46 mm pelaren och med bultavstånd 55.

Det är förvånansvärt stadigt. Faktiskt stadigare än original aluminiumborrbordet. Och bättre blir det om jag bara hittar det där 3 mm plattjärnet som jag VET att jag har liggande nånstans. :screwy:

Extra plus: Nu har jag fått ledigt utrymme på den andra arbetsbänken där Boschen stod tidigare. Alla borde ha en Köping BF1. Den har gått från "Va fan är det?" till en riktigt användbar grunka. Och så spar den utrymme också. Det är det inte nyförvärv brukar göra.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

3 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

X-IL

#14 » 11:16:08, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul liten påbyggnad!

1 person gillar det här inlägget.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra (trådstartaren)

#15 » 15:48:00, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man nu har kommit över en liten maskin. Och så småningom lurat ut vad det är för något. Och pysslat med den, upptäckt att mer är mindre (fick ju plats över när den kom i huset), och börjat tycka riktigt bra om den.

Då är det kanske dags att se till att garaget kan stängas så att jag inte blir av med den?

Så jag åkte till brägårn och fick med mig en 95x95 på 3,6 meter. Tryckimpregnerad och tung som ett pensionsbesked. Det var med viss möda som jag lyckades få in den i Nissan NV400. Nästan. Men så långt att det behövdes röd trasa i änden stack den inte ut. Bara så pass att jag höll på att backa sönder garagedörren när jag kom hem. Telefonen hade ringt och jag hade glömt att jag hade lite längre bil än vanligt. Tur att motorn är relaivt svag. Annars kunde det ha blivit mera jobb än jag tänkt mig.

Men nu är den kapad (med fogsvans, svettigt) och monterad i lagom höjd så att de obefintliga hålen i golv och överkant (de där där man ska skjuta in reglar) inte längre behövs. En 12 mm gängad stång som jag fräste passande fyrkant i änden på och ett hål för saxpinne tvärsigenom så går det inte att komma in den vägen längre. Så nu gäller det att ha koll på nyckeln innan man smäller igen andra dörrn.

Och då erbjöd ju den där grova bjälken en oväntad fördel: Det gick att smälla dit en lite bredare skiva så att den lilla kontursågen och den lilla lilla bänkslipen kunde flytta dit också. Ställ för alla spännhylsor och verktyg som följde med fick också plats. Lite frigolit satte stopp för draget och jag hoppas slippa skotta snö inomhus i vinter.

Så nu har jag fått riktigt gott om plats sedan spakfräsen kom i huset. More is Less - kan man kanske säga?

Bilder: (Lägg märke att Turbodiesels bilder pryder delar av masoniten)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag vet inte om en sån här tunnisverkstad platsar här på Maskinisten. Varken travers eller arbetsbänkar i stål har jag. Och inget städ. Skulle väl ha letat på motsvarande urmakarsite. Men där hade dom väl också skrattat åt det hela. För grovt för urmakare och för klent för riktiga maskinister. Aldrig får man vara riktigt glad.

Men det skiter jag i. Är ganska glad ändå.

Tråkigt bara att stålborsten fortfarande är i skick som ny. Och inte har jag hittat nån köpingsgrön färg heller. Kanske skulle lura hit Magirus? Han verkar ju kunna få vilket skrot som helst att lysa.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

4 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: zsvart och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se