RoXa skrev:Vi kör en new holland 8050 sedan år 2003 och den både älskas och hatas här på gården. Dess fördelar är att den har ett långt tröskverk med retur och körnare som borgar för god urtröskning. Till sin uppbyggnad är den i princip helt mekanisk och det är inte mycket elektronik utöver startmotor och några enkla elkretsar för stoppindikering i skakarna och körnaren. Motorn är en ford 6:a på ca 140 hk och går som en dröm. I skrivande stund har den gått ca 2450 h. Den är på 15 fot och i år har vi avverkat 6.3 ton vete per timme i snitt och den drar ca 12 liter diesel per timma.
Under åren har den krånglat en del, med jobbiga missöden i fält. Dock så är det nog så att det mesta är på grund av snålhet, då det mest har varit remmar som gått av samt lager som skurit för att de varit utslitna samt andra slitdelar.
Har lagt en del "inför skörd"-timmar på den de senaste åren och börjat komma ikapp med underhållet vilket har lett till 2 säsonger utan minsta fel. Är inne på tredje nu men en hel del areal återstår innan man kan ropa hej!
Att få tag på delar är mycket enkelt. Har inte någonsin behövt vänta mer än till nästkommande vardag kl 07.00 på reservdelar, men de kostar ju så klart en slant. Utslaget på trösktimmarna så är det ändå bra ekonomi i den gamla 80-talaren! Väldigt prisvärd maskin.
Det enda som saknas i mina ögon är hydrostatisk drivning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster