Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Bondedagbok !

14932 inlägg • Sida 472 av 996
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Göran Ekman

#7066 » 19:05:21, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I kanten av våran residens stad gick det Lexion med band såg ut och vara någon storlek större en våran finska torpar tröska. Såg ut att vara oljeväxter som i mina ögon inte var fullkomligt rena på ogräs.
Skickar med en mysbild från min del av världen där vi inte kommer att tröska någonting den här veckan .

Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

11 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



e_pettersson

#7067 » 19:16:39, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var många förra hösten som nöjde sig att spruta 0.25 belkar som bevisligen inte rensar tillräckligt. Finns väldigt mycket baldersbrå på sina håll.
Jag körde 0.25 belkar + ? salsa, den har tagit bättre men inte någon supereffekt. Dugligt åt en fattig iallafall.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Alrik

#7068 » 19:59:08, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

e_pettersson skrev:Det var många förra hösten som nöjde sig att spruta 0.25 belkar som bevisligen inte rensar tillräckligt. Finns väldigt mycket baldersbrå på sina håll.
Jag körde 0.25 belkar + ? salsa, den har tagit bättre men inte någon supereffekt. Dugligt åt en fattig iallafall.


Körde 0,25 Belkar och var rent i höstas, även fram till typ 10 Juli. Nu är de mycket Hampdån där rapsen är glesare, baldersbrå finns också lite av och även lite annat.

Om de utlovade regnet inte kommer runt lunch imorgon så tänkte jag ute och prova lite Norin. Ska ju regna destomer i helgen vad de verkar.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

e_pettersson

#7069 » 20:04:30, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ju 70 mm i helgen sen någon skvätt igår så jag räknar med att det är slut på väta i himlen ovanför mig :grin: :vissla:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Alrik

#7070 » 20:13:13, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

e_pettersson skrev:Fick ju 70 mm i helgen sen någon skvätt igår så jag räknar med att det är slut på väta i himlen ovanför mig :grin: :vissla:


Är så extremt lokala regn. Pratade idag med en som bor norr om Tärnsjö som fick 55mm förra torsdagen mellan 7-17. Närmaste granne fick 7mm.

Totalt sedan sådd är vi uppe på 250+mm här hemma. 3km fågelvägen har fått 160-170mm.

hoppas att vattnet är slut här över också så man får börja tröska lite.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

e_pettersson

#7071 » 20:27:27, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

310 mm sedan vårbruk här. Normalt brukar det bli runt 70-100mm i augusti har jag för mig, alltså om det blir normalt blir det snart ett jäkla tröskväder.
Men 61 var det såhär säger gammel gubbarna, sen regnade det oavbruten till november. Och både månen vissa stjärnor står tydligen lika nu som då och göken si och så eller vad det nu är dom säger.
Det är för övrigt samma prognos varje höst, och förklaringar om att man har på tok för mycket mark som aldrig kommer gå att reda ut och att man är lika tokig som morfar som körde 160 ha med en 10 fotare :grin:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nickebonne

#7072 » 20:43:28, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gaffa är klar o upplänningarna har inte börjat. De där bondebögarna i ATL hade visst en poäng, synd att det inte bär sig...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

e_pettersson

#7073 » 20:53:00, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå jag har skavt lite, har lyckats få ihop en hög på närmare 800 ton.
Gaffa kan ju börja hjula norr över nu lär ju endå bli långsamt för han innan det är dags att så. :grin:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Scania bonden

#7074 » 21:32:34, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

2001 var väl också en riktigt tetig höst vill jag minnas. Konstant regn från 16 augusti till 20 oktober. Började med det värsta åskvädret som jag upplevt.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

bert

#7075 » 22:58:55, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

01 fick vi 160mm under två veckor i början på september så vi och flera här omkring fick inte avtröskat
Åtminstone hemma har det bara hänt två gånger på iallafall 40år att vi fått plöja ner otröskat och ena gången blev grisarna kära i ett rågvete stycke så det var inte lönt och tröska de lilla som va kvar
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Göran Ekman

#7076 » 08:27:07, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snackade med en granne , han trodde att det var så att det som ligger närmast staden ägs av residens staden där fick dom inte inte använda kemisk ogräsreglering . Kan bli så när de folkvalda har en uttalad miljöprofil. Det byggs gärna på åkermarken kring den staden.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Trigon

#7077 » 14:20:50, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi tröskar vidare på vetet idag, antagligen med lite lägre vattenhalt än igår. Ett år som år räcker inte lagringskapaciteten till på långa vägar i torken
Bild
Tur det finns gott om plats att tippa säd i maskinhallen.
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

gaffa

#7078 » 14:36:50, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att bruka allvar med renkavlen även norr om Skåne. Lägg ner växtföljder utan hälften vårsått, skippa maskinsamverkan och plöj aldrig där renkavle har konstaterats.


Ur ATL: Femton nya fynd av det svårbehandlade ogräset renkavle i Mellansverige har rapporterats till Jordbruksverket under sommaren. Under maj och juni kom många samtal till Jordbruksverkets växtskyddscentral där lantbrukare eller rådgivare ville ha hjälp med att bekräfta fynd av renkavle. Totalt har Jordbruksverket fått kännedom om sju nya ställen där man upptäckt renkavle i Västergötland och sex i Östergötland.

– Det flesta nya fall finns i trakter där man hittat renkavle tidigare, vilket visar att ogräset sprider sig, säger Leif Johansson ogräsrådgivare på Jordbruksverkets växtskyddscentral i Linköping. Mörkertal
Totalt finns renkavle på femtiotre platser i Västergötland och tjugonio i Östergötland som Jordbruksverket känner till. Men förmodligen finns ogräset på fler platser som Jordbruksverket inte fått rapporter om.

På några av de nya fyndplatserna i Östergötland och Västergötland har ogräset troligen funnits under några år och hunnit föröka sig till ”ruggar” som upptäckts i fälten. Fler fynd är också ett resultat av att odlare lärt sig känna igen renkavle.

– Om man inte vet vad man letar efter och bara har några få plantor är det väldigt lätt att missa det, säger Leif Johansson.

Två av de nya fallen som rapporterades till Jordbruksverket under sommaren fanns i Mälardalen, där antalet kända fall totalt nu är tio. I de flesta fall är renkavlen i Mälardalen begränsad till ett fält och endast en del av fältet.

– Med något undantag är renkavlen på dessa gårdar under strikt kontroll, säger Per Widén, ogräsrådgivare på Jordbruksverkets Växtskyddscentral i Uppsala.

Renkavle finns framför allt i stora delar av Skåne men också i områden på Gotland.

Halvering av skörd
Renkavle konkurrerar effektivt med höstvete och obekämpad kan det leda till en halvering av skörden. I höstsådd spannmål krävs bekämpning både vår och höst för att få bukt med ogräset vilket fördyrar odlingen. Vårsådda grödor minskar uppförökningen av fröer.

– Vi är oroliga för att renkavle ökar lokalt i Östergötland och Västergötland, säger Per Widén.

Är man inte noggrann med maskinhygien kan uppförökning och spridning mellan gårdar och även inom den egna gården gå snabbt. Skördad halm, skörderester och jordredskap kan sprida fröerna

Vissa lantbrukare som drabbats har tagit till väldigt kostsamma åtgärder för att få bukt med ogräset, som att ändra växtföljd eller träda fält under flera år.

– Man tar lärdom av kollegor i södra Sverige och övriga Europa vilket är beundransvärt, säger Per Widén.

Öppenhet är viktigt för att förhindra ytterligare spridning.

– Att försöka dölja eller skämmas om man råkar ut för det här är inte rätt tänkt, säger Per Widén.

Det finns exempel på odlare som trott sig kunna hantera ogräset själv men misslyckats, tillägger han. Mycket kunskap finns att hämta hos både rådgivare och lantbrukare i branschen om vilka åtgärder som är mest effektiva.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson

#7079 » 19:25:53, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack gaffa. Jag brukar få stå och skämmas som den lata och extensiva bondslusk jag är som aldrig höstsår mer än 50 %. Jag mår liksom jätte dåligt när jag ser åkrar som är inne på 10 året med vete.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#7080 » 20:26:38, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara 50% höstsått det tvivlar jag lite på... Höstraps räknas i dessa sammanhang som en vårgröda under förutsättning att Kerb alltid används.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bengt Erik Eriksson och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se