Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

separera bensin från olja

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

henrik lagesson (trådstartaren)

#1 » 11:09:24, 11-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hallå , jag har en alloljebrännare i verkstaden .
och jag blev erbjuden några fat olja , men det är även en liten del bensin i dom går det få ur bensinen på nått smidigt sätt ?
jag tror nämligen att oljebrännaren kommer bli lite vild om den får bensin.
jag funderade på att värma upp oljan lite lagom kan det vara nån idé isåfallhur mycket ?
henrik lagesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:20, 12-06-2009
Ort: järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: på jobbet : epiroc xc3 volvo l110 volvo ew160
hemma : bm218



taxidriver

#2 » 15:34:24, 11-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur stor del är det frågan om? Rör det sig om en 10-12 liter på ett 200 liters fat så kanske det kan gå. Men bäst är väl att prova en mindre mängd först och se hur den reagerar+ ev blanda upp den med olja du vet att det inte är bensin i. Är det tex mycke helsyntet i spilloljan så måste den ju nästan blandas upp med tex diesel för att brinna. Tänk på att vara försiktig och ha brandsläckare och sunt förnuft till hands.

Sen beror det på vad det är typ av olje eldning du har är det en tryckluftsmatad alloljebrännare eller en alloljekamin (som många felaktigt kallar för alloljebrännare) Jag har bara erfarenhet från en kroll allojekamin som fått sig nån slurk med bensinblandad olja(kanske 10%) och den har tuggat i sig det utan problem. största skillnaden var väl att det blev lite varmare i garaget.
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

henrik lagesson (trådstartaren)

#3 » 15:40:55, 11-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

det var inte så mycket bensin i men jag tar dom faten och blandar ut med olja som jag vet är bara olja då. det är en brännare som ser ut som en vanlig villaolje brännare och går på tryckluft
henrik lagesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:20, 12-06-2009
Ort: järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: på jobbet : epiroc xc3 volvo l110 volvo ew160
hemma : bm218

taxidriver

#4 » 16:00:43, 11-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju kanske vanskligare med en sådan brännare med tanke på att den förvärmer oljan. Kan ju leda till otrevliga ångor i pannrummet
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

bonnen513

#5 » 16:10:50, 11-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om bensinen är uppblandad med oljan är den väl inte bensin längre?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

henrik lagesson (trådstartaren)

#6 » 16:28:51, 11-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

taxidriver skrev:Det är ju kanske vanskligare med en sådan brännare med tanke på att den förvärmer oljan. Kan ju leda till otrevliga ångor i pannrummet

fast luftintaget sitter så att alla ångor från förvärmningstanken sugs in i elden.

nä jag vet inte hur det blir om bensinen är helt uppblandad så kanske det går bra men jag misstänker att den inte är helt uppblandad. eller att den separerar när den får stå .
det lukta inte bensin i faten nu iaf.
oljan borde lägga sig under bensinen va ?
henrik lagesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:20, 12-06-2009
Ort: järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: på jobbet : epiroc xc3 volvo l110 volvo ew160
hemma : bm218

taxidriver

#7 » 16:53:42, 11-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luktar det inte bensin så skulle jag personligen inte vara så nervös....Har inte all spillolja som är från bensinmotorer en viss bensinblandning utav oförbränt bränsle?
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

250diablo

#8 » 10:24:59, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det för dig med oljan? Har själv fat med lite bensin i.
Tänkte själv bara späda ut de fatet i en 1kubikare med resten bara olja.
Bensinen olja kan väl blanda sig tänker jag.
250diablo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:21, 05-01-2013
Ort: Vittangi
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Jcb 411 (Privat)
Volvo L70c (Jobb)

BM 4 ever

#9 » 10:40:02, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blandar sej ja, men kom ihåg att det separerar om det står stilla länge
Många är dom som tagit bensindunken som stått länge, tankat motorsågen som sedan skurit.kliat sej i huvudet och undrat varför.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

torbjorn_forsman

#10 » 10:58:20, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bensin blandar sig så väl med mineralolja att de knappast går att separera från varandra. Enda möjligheten är destillera eller köra hela blandningen genom ett oljeraffinaderi.

En möjlighet skulle kunna vara om man vet ganska väl hur mycket bensin som finns i blandningen. Tillsätt då ungefär lika mycket E85, blanda om noga och låt stå tills det har skiktat sig (kan ta flera månader). Om du då har tur, kan det bli en bensin/etanolblandning längst upp och oljan längre ner. Chansen att det skiktar sig är större om det också finns en aning saltvatten med.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

goslin

#11 » 14:02:45, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Utifall att 250diablo inte känner till detta:

https://www.naturvardsverket.se/Nyheter ... e-problem/

Mvh
/Gösta

1 person gillar det här inlägget.
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

torbjorn_forsman

#12 » 16:05:13, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, tungmetaller i spillolja har varit ett stort problem förr i tiden, men idag blir det gradvis mindre och mindre. Dels för att bilmotorer inte längre körs på blyad bensin, och dels för att motortillverkarna gick över från babbits till blyfria legeringar i glidlagren under 70- och 80-talet, och de flesta gamla motorer med blyhaltiga lagermetaller är redan bortskrotade vid det här laget. Tack vare moderna oljors bättre smörjegenskaper, så blir det ändå knappast något lagerslitage i de gamla motorer som fortfarande är i drift (annat än förstås i samband med haverier eller svårt vanskötta motorer), och därmed torde inte heller de ge något större tungmetalltillskott till sin spillolja.

De stora problemen med spilloljeförbränning idag är dels svaveldioxid, som Naturvårdsverket också mycket riktig nämner (sen är det väl en annan sak att svaveldioxiden egentligen är ett ännu större problem för pannans ägare än för omgivningen, eftersom den bidrar till att fräta sönder stålplåt och murverk i förtid) och dels, vilket är ännu värre, dioxiner som är cancerframkallande.

Dioxiner i spillolja var inget större problem förr i tiden, men numera när man har mycket längre oljebytesintervall och högre oljetemperaturer än förr, så kan det hinna bildas otrevliga mängder dioxiner medan oljan används i en bilmotor.
Svavel som bildar svaveldioxid vid förbränning hittar man knappast i en vanlig motorolja, men däremot i hypoidoljor (i synnerhet GL5).

Jag anser för min del att dioxinerna är en fullt tillräcklig anledning till att man inte ska syssla med att elda spillolja nuförtiden. Men man ska i ärlighetens namn inte flagga alltför mycket med forna dagars tungmetallproblem.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

goslin

#13 » 22:35:40, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkert har spilloljans egenskaper ändrats över tid men den klassas ju ändå fortfarande som ett farligt avfall som man inte får hantera själv t.ex. genom att bränna. Nu vet vi ju faktiskt inte om det var tanken men bara uti fall att ville jag skicka informationen.
Mvh
/Gösta
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

ac tc

#14 » 13:29:28, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska vi hålla oss till problemet med olja blandat med bensin ( det skulle lika gärna kunna var bensin och diesel eller bensin och asfalt.)
- flampunkten styrs av den lättaste fraktionen i blandningen i detta fall bensin, dvs under rätt förhållanden så har du samma brandfara som bensin ger samtidigt som du eldar vad du tror är en harmlös olja.
- ditt oljefat kan vara en brandbomb.
Sen att elda det är miljömässigt väldigt tveksamt då man inte kommer upp i dom temperaturer som behövs för att bryta ner ev miljöfarliga ämnen som bildas.
Dessutom så är spillolja en utmärkt råvara för ett raffinaderi, mkt bättre än råolja om man ser till oljetillverkning. ( det blir liksom ingen bensin, diesel eller gasol då man raffar spillolja då det inte finns i spillet.) Raffet slipper grus, vatten, arsenik, svavel, salt och all annan skit som råoljan tar med sig från marken. den går fö att kracka till drivmedel om man så vill eller göra plast av.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

vazman 67

#15 » 16:22:40, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat med en kollega som eldat flitigt med div oljeblandningar,säger att 20-25% bensin inblandat är inga problem,,för mkt bensin börjar brännaren puffa,typ brinna oroligt. . En liten skvätt bensin luktar en hel del i oljan

Kör på 75-80 graders förvärmning. Värsta sa han är att elda begad frityrolja,grisigt och osar f-n.

Han har numera bergvärme,säger sig dock sakna "pysslet" med brännaren lite grann..borde vara övergående kan jag tycka

Är en brännare i en villapanna,hur det beter sig i en "oljedropp"kamin visste han dock inget om
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se