Fett i glidpinnarna enligt biltillverkarens rekommendationer (se verkstadshandbok, antingen för aktuell bil eller för en bil av annat märke med samma sorts bromsok). Lita inte på vad gördetsjälvhandböcker eller bodknoddar i biltillbehörsbranschen rekommenderar.
Vanligtvis inget fett på baksidan av beläggen, det är en nödlösning för att slippa bromsskrik om beläggen är av olämplig kvalitet (det var vanligt att man var tvungen att ta till sådana lösningar för 30 år sedan då det var nytt med asbestfria bromsbelägg och underleverantörerna inte hade lärt sig att få fram bra kvaliteter utan asbest).
På glidytor mellan bromsbeläggens plåt och bromsoket kan det vara bra att smörja med något metallpulverhaltigt fett (eventuellt kopparpasta om man inte har något annat, annars hellre någon liknande aluminiumpulverhaltig pasta). Framför allt på gammaldags bromsok med stora anliggningsytor mellan belägg och ok.
Skrapa ren de där ytorna innan montering, och provmontera beläggen och kolla att de inte har minsta tendens att kärva i oket. Skrapa mer och fila ev av beläggens kortsidor om det behövs.