Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo bm t21

62 inlägg • Sida 3 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

VankivaAnders (trådstartaren)

#31 » 19:32:48, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej nu har jag gjort ett nytt försök. Gnista finns när den just stannat något svagare på en cylinder. Har testat med startgas utan framgång.
Har inte gjort något kompprov. Har slut på ideer. När oljetrycket närmar sig 0,8 stannar den enligt min mätare. Kan det vara något med förgasaren?
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21



magirus

#32 » 19:54:40, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är stiften blöta av bensin eller torra när den stannar?
Resultatet av den titten ger dej ju en liten hint om hur förgasaren funkar.

RInner det ner bensin från tank till förgasare när den stannat? Lossa bränsleröret lite o kolla. Skulle det vara stopp/inge soppa som rinner blir silen i tanken tätav skit. Efter en stund släpper "suget" och skiten trillar ner till botten igen o soppa kommer fram till förgasarn.

Du skriver att oljetrycket sjunker, är detta även om du har högre varvtal än tomgång strax innan stoppet? På den T25a som jag hade kärvade en ventil på 3ans cylinder, med påföljd att motorn tappade kraft o stannade.
Efter en stund när den fått kallna va allt som vanligt igen. Tog aldrig reda på varför, bara lyfte på ventilkåpan o gav ventilskaftet en liten knuff med en gummiklubba så att den släppte o gick tillbaks i sätet. Åtgärdade symptomen, inte orsaken :vissla:

Om de nu finns soppa o gnista, kan de va så att sjunkande oljetryck o kanske mye skit i kylkanalerna kan åstadkomma att motorn kärvar och därmed stannar?
Detta är endast en spekulation, ett rejält långskott :idee:
magirus
 

VankivaAnders (trådstartaren)

#33 » 06:11:57, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Magirus gör tipsen. Det med ventilen verkar intressant. Oljetrycket sjunker även på högre varvtal. Har bytt kylvatten flera gånger nu flödar det bra i båda avtappningsställena. Nästa försök blir att kolla ventilerna.

1 person gillar det här inlägget.
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21

Murre o2

#34 » 08:57:17, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

VankivaAnders skrev:Hej nu har jag gjort ett nytt försök. Gnista finns när den just stannat något svagare på en cylinder. Har testat med startgas utan framgång.
Har inte gjort något kompprov. Har slut på ideer. När oljetrycket närmar sig 0,8 stannar den enligt min mätare. Kan det vara något med förgasaren?

Hur testade du att det finns gnista? Tändställningslampa? Stift med 10mm gnistgap? Det är de två bästa sätten, allt annat säger inget om man testar med stift i atmosfärtryck och inte i motorns komp tryck.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

raggsockan

#35 » 12:54:52, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

låter nästan som de felet jag har på min t24 a
fast den dödde ve gas pådrag

ska bli intressant och se vad du finner för fel
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

perraiskogen

#36 » 13:23:20, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den inte går på startgas, så ligger ju felet på tändningssidan och inte bränslesidan.
Om den skulle tappa kompressionen när den blir varm, skulle du ju märka att den gick mycket lättare runt på starten.
perraiskogen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:44, 25-09-2012
Ort: Smedjebacken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-31 -?? Såld
JD 3130 -75 Såld
Valmet 6600 -91 Fungerar
Fiat 315 -?? Fungerar, nu med motor från en claas tröska
Valmet 6800 - 96 Fungerar, turbinkoppling.

VankivaAnders (trådstartaren)

#37 » 18:25:11, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade bara om det fanns gnista med ett uttaget stift. Tycker motorn ger samma motstånd på veven som när den är kall. Kanske dax att kolla kompressionen för att utesluta det.

1 person gillar det här inlägget.
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21

Murre o2

#38 » 18:46:17, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

VankivaAnders skrev:Jag kollade bara om det fanns gnista med ett uttaget stift. Tycker motorn ger samma motstånd på veven som när den är kall. Kanske dax att kolla kompressionen för att utesluta det.

Som sagt, gnista på urskruvat stift säger inget om vad som händer när komp trycket tillkommer. Luft isolerar och ju mer luft, ju större motstånd måste tändspänningen övervinna så 8 millimeter gnistgap i det fria motsvarar ungefär 0,6millimeter gnistgap på tändstiftet om man lägger på 5 bars tryck på stiftet. Då tar lätt strömmen en lättare väg om det finns svagheter i isoleringen någonstans innan tändstiften... Ibland kan man få motorn att starta och gå genom att minska gnistgapet till minsta möjliga vilket är användbart för felsöknings ändamål!
Senast redigerad av Murre o2 18:49:37, 13-08-2019, redigerad totalt 1 gång.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

magirus

#39 » 18:47:19, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är ju int så svårt ta ett kompprov. Oavsett är det ju bra att få se hur den mår inuti! :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

VankivaAnders (trådstartaren)

#40 » 06:15:43, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka tändkablar ska jag köpa om jag ska byta? Finna många att välja på. Ska kolla kompen och öka avståndet på ett stift till 8 mm.
Tack för dessa tips.
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21

torbjorn_forsman

#41 » 09:19:47, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt inte en tändkabel som du inte är 100 % säker att det är fel på.
För övrigt: nu när motorn stannar helt och hållet är det ju knappast frågan om ett fel på tändkabel. Om det skulle bli avbrott i en av dem, eller överslag till jord, skulle det ju bara påverka en cylinder, inte alla fyra.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qsecofr

#42 » 11:24:58, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror som många andra att det är tändrelaterat. Har du en stroboskåplampa? Häng i så fall på den och kör tills den stannar så ser du enkelt om det är utebliven gnista som gör att den stannar.

Denna funkar också, sätts mellan tändkabel och stift och blinkar i takt med gnistan.

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000017037


Tapatalked.

1 person gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

torbjorn_forsman

#43 » 13:49:08, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är en stroboskoplampa med induktiv avkänning (typ strömtång som sätts runt tändkabeln) att föredra. Den blinkar bara om det verkligen blir en gnista i tändstiftet, dvs det går ström genom tändkabeln. Anordningar med kapacitiv avkänning, glimlampor mm, blinkar så snart det finns en spänningspuls på tändkabeln även om spänningen inte räcker till för att ge gnista i tändstiftet.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#44 » 16:30:17, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

VankivaAnders skrev:Vilka tändkablar ska jag köpa om jag ska byta? Finna många att välja på. Ska kolla kompen och öka avståndet på ett stift till 8 mm.
Tack för dessa tips.

Tändkablarna ändrar inte elektriska egenskaper i större utsträckning när de blir varma, det gör tyvärr lindningarna i tändspolar och magnetapparater så byta tändkablar hjälper nog inte mycket. Du kan ju för felsökning kyla magneten med kysprej när motorn dör för se om det hjälper. https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000040315.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

VankivaAnders (trådstartaren)

#45 » 06:10:42, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I helgen ska det kollas komp och gnistan till stiften.

1 person gillar det här inlägget.
VankivaAnders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:27, 09-06-2019
Ort: Hässleholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Volvo BM T21


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: torsjöbertil och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se