Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Bilprovningen. Vad menar dom?

30 inlägg • Sida 2 av 2
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

torbjorn_forsman

#16 » 16:14:39, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fett i glidpinnarna enligt biltillverkarens rekommendationer (se verkstadshandbok, antingen för aktuell bil eller för en bil av annat märke med samma sorts bromsok). Lita inte på vad gördetsjälvhandböcker eller bodknoddar i biltillbehörsbranschen rekommenderar.

Vanligtvis inget fett på baksidan av beläggen, det är en nödlösning för att slippa bromsskrik om beläggen är av olämplig kvalitet (det var vanligt att man var tvungen att ta till sådana lösningar för 30 år sedan då det var nytt med asbestfria bromsbelägg och underleverantörerna inte hade lärt sig att få fram bra kvaliteter utan asbest).
På glidytor mellan bromsbeläggens plåt och bromsoket kan det vara bra att smörja med något metallpulverhaltigt fett (eventuellt kopparpasta om man inte har något annat, annars hellre någon liknande aluminiumpulverhaltig pasta). Framför allt på gammaldags bromsok med stora anliggningsytor mellan belägg och ok.

Skrapa ren de där ytorna innan montering, och provmontera beläggen och kolla att de inte har minsta tendens att kärva i oket. Skrapa mer och fila ev av beläggens kortsidor om det behövs.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Orsa

#17 » 16:39:13, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som dam får man kyssa många grodor innan man hittat sitt svin...

4 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

63an

#18 » 18:20:28, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Keep going"! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Landmann

#19 » 21:51:15, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som vanligt levererar du Torbjörn!
Du skulle kunna starta ett bilprogram tillsammans med Freddan, det skulle jag titta på.
"Hur långt är ett snöre?"

4 personer gillar det här inlägget.
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

rospigg

#20 » 22:09:27, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser den här filmen framför mina ögon:
Fjeddan skuttar runt i sin nymålade kuktröja, rosa hörlurar och håret kammat med en visp,
medan Torbjörn serverar kunskap och fakta i en aldrig sinande ström om det mesta som hemmamekanikern håller på med.
(jag menar absolut inget elakt med att jag presenterar "filmen från mitt huvud") :thummar:

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

skogsgurra (trådstartaren)

#21 » 22:11:52, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länk?
Vill gärna se!
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

kimmen

#22 » 22:29:20, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska aldrig använda fett av något slag på glidytan mellan kloss och ok, man ska dessutom skrapa bort färgen på kanten, alla detaljer monteras torrt och rent, utom kapslade detaljer
Varför:
Fett binder fukt och skit, när fettet/pastan är borta så sitter skiten kvar och binder fukten och klossen rostar fast

Färgen! Alla har säker sett rostbulor på sin gamla bil, dom kan bli ganska höga, rosten/oxiden utvidgar sig 16ggr har jag läst
Vad händer då när färgen sitter kvar mellan kloss och ok, jo, rosten kommer upp under färgen och klossen rostar/kilar fast, rostar säkert fortare om man dessutom lägger dit fett som binder fukten under färgen

Det här visste Volvo om och försökte förmedla till verkstäder, men motståndet var kompakt, det skulle vara fett sa "nästan" alla verkstäder

Prova nästa gång att montera klossen ren från färg och fett, låt vattnet från vägen spola bort skiten så att fukten inte binds inne
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

RD350

#23 » 06:07:12, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fettet ska aldrig hinna försvinna innan det kommer dit nytt.... Smörj upp en gång om året, lämpligen när vinterhjulen åker på. Keramikpasta på glidytorna och hjulcylinderfett till glidpinnarna. Glidytorna på oksadlarna kan man blästra och måla tunnt med grundfärg innan infettning.Det är ett kännt fenomen att bromsar rostar på nästan nya bilar innan de är uppsmorda. Däremot ska man vara försiktig med alla andra sorters fett än hjulcylinderfett mot gummidetaljer. Siliconfett går ochså bra, vilket Volvo rekomenderar.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Landmann

#24 » 08:41:44, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Jag ser den här filmen framför mina ögon:
Fjeddan skuttar runt i sin nymålade kuktröja, rosa hörlurar och håret kammat med en visp,
medan Torbjörn serverar kunskap och fakta i en aldrig sinande ström om det mesta som hemmamekanikern håller på med.
(jag menar absolut inget elakt med att jag presenterar "filmen från mitt huvud") :thummar:


Skulle vara riktigt kul och se!
Tänker någon blandning mellan roadkill och top gear. Dom åker norden runt och köper objekt hos maskinister som eg ska skrotas och fixar upp och kör hem.

Sorry offtopic
"Hur långt är ett snöre?"

1 person gillar det här inlägget.
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Simnil

#25 » 08:51:17, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:oken brukar komma senare om man ignorerar det mesta länge. Har bytt bromsar på tusentals bilar vid det här laget och är beläggen rörliga och allt annat rör sig och damasker och annat på oken är helt så är det sällan ok fastnar av sig själva. Det är ju oftast när det slutar röra sig och beläggen inte slits och oken står still det börjar rosta och kärva, Det fåniga med besiktningar är ju att de i huvudsak går på jämnheten i bromsar. Värdena i sig kan dala ganska så mycket innan nåt larmar. Tror aldrig jag ens sett en sån anmärkning att det helt enkelt är för dåliga värden utan oftast är det ju ojämnt.



Nu är det ju rätt många år sen jag la ner yrkesskruvandet, och då var det lastbilar, men som jag fick det förklarat då så kan dom anmärka på dålig bromskraft på just lastbilar eftersom dom mäter bromstrycket samtidigt som dom bromsprovar, (så dom får en siffra på bromsarnas effektivitet), medans på personbilar görs ingen jämförelse mellan "pedalkraft" och bromskraft så en personbil kan i princip vara helt utan bromsar bara det bromsar precis lika dåligt överallt. Antagligen finns det utrymme för besiktningsmannen att subjektivt döma ut katastrofala bromsar.

Hursomhelst så skulle jag lämpa av "Grodan" på Nissankiosken och säga att jag hämtar den igen när som garantirepat bromsarna! För har bromsarna tagit slut på den biten så är något fel från fabrik!!
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Göran Ekman

#26 » 09:02:20, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Man ska aldrig använda fett av något slag på glidytan mellan kloss och ok, man ska dessutom skrapa bort färgen på kanten, alla detaljer monteras torrt och rent, utom kapslade detaljer
Varför:
Fett binder fukt och skit, när fettet/pastan är borta så sitter skiten kvar och binder fukten och klossen rostar fast

Färgen! Alla har säker sett rostbulor på sin gamla bil, dom kan bli ganska höga, rosten/oxiden utvidgar sig 16ggr har jag läst
Vad händer då när färgen sitter kvar mellan kloss och ok, jo, rosten kommer upp under färgen och klossen rostar/kilar fast, rostar säkert fortare om man dessutom lägger dit fett som binder fukten under färgen

Det här visste Volvo om och försökte förmedla till verkstäder, men motståndet var kompakt, det skulle vara fett sa "nästan" alla verkstäder

Prova nästa gång att montera klossen ren från färg och fett, låt vattnet från vägen spola bort skiten så att fukten inte binds inne

Det resonemanget stämmer inte för mig , broms problemen med fast rostade låssprintar ( äldre volvo) fast rostade belägg, upphörde helt och hållet när jag började se till att beläggen inte fastnar i oken sedan ett tunt lager koppar eller aluminium pasta är väl det som jag använt de senaste 35 åren , det är säker fel , jag kan bara konstatera att det funkat på mina bilar. Ha en järn yta som är renslipad liggandes mot en annan järn yta då brukar det kunna fastna ihop ordentligt. Verkar finnas olika teorier om detta.
Om man är lite konspirationsteoretisk laggd kan man tro att biltillverkarens service rekomendationer är framtagna för att skapa mer försäljning av bromsdelar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stefan1972

#27 » 09:31:30, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Man ska aldrig använda fett av något slag på glidytan mellan kloss och ok, man ska dessutom skrapa bort färgen på kanten, alla detaljer monteras torrt och rent, utom kapslade detaljer
Varför:
Fett binder fukt och skit, när fettet/pastan är borta så sitter skiten kvar och binder fukten och klossen rostar fast

Färgen! Alla har säker sett rostbulor på sin gamla bil, dom kan bli ganska höga, rosten/oxiden utvidgar sig 16ggr har jag läst
Vad händer då när färgen sitter kvar mellan kloss och ok, jo, rosten kommer upp under färgen och klossen rostar/kilar fast, rostar säkert fortare om man dessutom lägger dit fett som binder fukten under färgen

Det här visste Volvo om och försökte förmedla till verkstäder, men motståndet var kompakt, det skulle vara fett sa "nästan" alla verkstäder

Prova nästa gång att montera klossen ren från färg och fett, låt vattnet från vägen spola bort skiten så att fukten inte binds inne


Ja det är ju så allt monteras när det är fabriksnytt men alla vet ju vad som händer ändå..........beläggen är ju fastrostade inom några år om inget görs. I teorin fungerar säkert alla teorier men i verkligheten så tror jag inte det spelar nån roll vad man gör egentligen. Det viktiga är att man tar isär och gör rent en gång om året helst , sen om man smörjer eller inte spelar nog egentligen ingen roll. Med vad kan man ju diskutera till förbannelse men själv använder jag ATE Plastilube. Det är ändå avsett för detta.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#28 » 09:36:40, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Om man är lite konspirationsteoretisk laggd kan man tro att biltillverkarens service rekomendationer är framtagna för att skapa mer försäljning av bromsdelar.
Göran i Björnarbo


Eller också är rekommendationerna bara utprovade på praktiskt taget fabriksnya delar, man rekommenderar samma sak för service som tillämpas på monteringlinan på bilfabriken. Och det kan säkert fungera bra så länge den ursprungliga tunna ytbehandlingen (t ex gulkromatering på gjutjärn eller nån slags eloxering på aluminium) finns kvar på bromsoken, men det fungerar inte efter ett antal år i praktisk drift. Man kan ju också behöva anpassa såna där rekommendationer efter klimatet i det land där bilen går.

Ett intressant fall som slog mig just nu är den Audi A3 '03 som min far hade. När den bilen var 1-2 år gammal, fastnade beläggen i bakre bromsoken så båda bakbromsarna låg an rätt kraftigt. Jag plockade isär, skrapade och filade så det blev tillräckligt spel, smorde med någonting (förmodligen kopparpasta), satte ihop. Nu när bilen är 16 år gammal och har gått ca 15000 mil, så har bakbromsarna inte rörts någon fler gång och ännu inte ställt till några nya problem. Men vid senaste besiktningen påpekades muntligt att beläggen börjar bli tunna, så jag ska nog byta dem innan dödsboet säljer bilen.

Ett annat exempel på rekommendation som säkert fungerar på bilfabriken men inte på en bil som har varit i bruk några år, är påståendet att man aldrig ska smörja hjulmuttrar. Det går säkert bra att montera även dem osmorda så länge ytbehandlingen är kvar på anliggningsyta mellan mutter och fälg, men inte när de har varit med om några hjulbyten.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#29 » 15:16:15, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn delar dina åsikter.
Ibland känns det som att de service åtgärderna som är rekommenderade inte är anpassade för den värld vi lever i . Det som förvånar mig är att de svenska generalagenterna inte tar till sig av vad personalen på golvet på verkstäderna vet. . Enkelkolvs ok är ju liksom inte något nytt som kommit de senaste åren. Sådana har det varit delvis åtminstone de senaste 50 åren.
Tror nog fortfarande att det är något medvetet handlade från biltillverkarna för att tjäna pengar, alternativt att alla som håller på med service är dumma i huvudet, vilket jag inte tror om mina medmänniskor.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

wol

#30 » 20:52:45, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har märkt att bromsarna på bilar med autumatlåda klarar sig bättre och det beror förmodligen på att man använder dom mera.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se