Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Vilka småsaker stör ni er på?

3481 inlägg • Sida 81 av 233
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Glottis

#1201 » 02:01:03, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:
Filijox skrev:Jag stör mig på följande: Någon driver ett företag som heter "korvbrödsbagarn" och säljer små, torra, snedskurna, isärfallande så kallade korvbröd. Va faan, vicket skräp, "You had one job" kan man ju säga, det enda man producerar är dåligt samtidigt som ett brödföretag (Pågen) gör korvbröd som är helt fantastiska som en sido-produkt.

Kort sagt, stör mig idag på dåliga produkter...



Skulle säga att de är nog hanteringen från att brödet kommer till butik och framåt som blir tokig.

Har kört bröd från KBB (korvbrödsbagaren) i 7-8 år och har således hunnit igenom stor del av deras sortiment. Brödet levereras fryst till brödnasaren där dom lagras i frys. Dom lastar bilarna på morgonen innan dom kör ut till butik, dvs brödet är fryst hela vägen framm till hyllan hos butiken.

Brödet som jag fått genom åren har varit bra iaf.
Håller med, kbb har tappat i kvalité. Det är rätt ofta det är snedskurna eller inte skurna i mitten, det är lätt att korvbrödet delar sig helt.

2 personer gillar det här inlägget.
Glottis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:53, 24-08-2012
Ort: Stockholm



v702

#1202 » 17:23:39, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa s k byggvaruhus. Spenderat en god del av dagen på att först kolla igenom deras värdelösa hemsidor, a fools errand. Det mesta finns listat men inget finns i verkligheten Satte mig i bilen och åkte runt till de fyra som finns häromkring, en enda hade enkelfas ytterpanel 5.4 m. Men den var vitmålad. Gemensamt för alla var att många fack var tomma lr belamrade med nån sorts osorterat, halvkvaddat sortiment som ingen lär köpa. Uppenbarligen är deras satsningar på integrerade kassa- och lagersystem bortkastade pengar. Mycket är beställningsvaror både hos de dyra och de som påstår sig vara billiga.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

4 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Toost

#1203 » 16:29:50, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elgiganten.


Beställde ett kylskåp från Elgigantens webbsida. Efter typ 2 veckor väntetid levererades det.
kånkade in och klädde av plasten. Öppnade skåpet, noterar att dörren inte sitter fast i överkant (!?) - mystiskt gångjärn där det går en sladd igenom , måste vara avbrutet.
åker till en Elgigant-butik för att titta på hur ett fungerande gångjärn ska se ut och ser då att mitt gångjärn är knäckt.
( själva axeln är tvärs av och i mitt skåp har tappen trillat ner i dörren, men hänger på sladden)
Felanmäler skåpet på platsen. De lovar ringa i veckan som kommer. Inget samtal.

Jag ringer kundservice veckan efter, den lokala butiken går INTE att ringa till, bara central kundservice. ca 25-30 min telefonkö. De har naturligtvis ingen aning om nåt alls,
de ringer butiken, därefter säger de till mig att butiken skall ringa upp och berätta status. Naturligtvis ringer de inte.

Jag ringer återigen kundservice veckan efter , åter 25-30 minuter telefonkö. De har ingen aning om nåt alls nu heller, de ringer butiken,
därefter säger de till mig att butiken skall ringa upp och berätta status. Naturligtvis ringer de inte.
däremot får jag ett SMS som säger att butiken försökt nå mig på telefon.
Detta går dock inte att svara på och det går fortfarande inte att ringa direkt till butiken. ( Varför de skickar detta SMS fattar jag fortfarande inte.)

Nytt försök med central kundservice, återigen 25-30 min telefonkö. den här gången får jag reda på att varor som köpts via webben INTE skall felanmälas i butik
utan via central kundservice.
Vidare får jag reda på att det knäckta gångjärnet är nåt som fixas av Elektrolux service och inte Elgiganten.
- öh, jaha, så det ni säger är att jag skall sätta mig i nästa telefonkö hos Elux och boka in en servicetid, stanna hemma från jobbet för att möta en tekniker
och om jag får en servicefaktura så skall jag betala den själv ?
på den frågan fick jag bara ett tvekande svar.
Elgiganten har alltså sålt ett fullpris kylskåp , som redan har kostat mig ~1.5 timme i telefontid, och de anser att jag skall lägga ytterligare tid på telefon och service plus
eventuell faktura för service och gångjärn.

Jag hade plasten kvar , tejade ihop den igen och skickade tillbaks skåpet. ( ny telefonkö...)

Det blir inget mer från Elgiganten om jag kan undvika det.

6 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

v702

#1204 » 16:59:47, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:Elgiganten.


Beställde ett kylskåp från Elgigantens webbsida. Efter typ 2 veckor väntetid levererades det.
kånkade in och klädde av plasten. Öppnade skåpet, noterar att dörren inte sitter fast i överkant (!?) - mystiskt gångjärn där det går en sladd igenom , måste vara avbrutet.
åker till en Elgigant-butik för att titta på hur ett fungerande gångjärn ska se ut och ser då att mitt gångjärn är knäckt.
( själva axeln är tvärs av och i mitt skåp har tappen trillat ner i dörren, men hänger på sladden)
Felanmäler skåpet på platsen. De lovar ringa i veckan som kommer. Inget samtal.

Jag ringer kundservice veckan efter, den lokala butiken går INTE att ringa till, bara central kundservice. ca 25-30 min telefonkö. De har naturligtvis ingen aning om nåt alls,
de ringer butiken, därefter säger de till mig att butiken skall ringa upp och berätta status. Naturligtvis ringer de inte.

Jag ringer återigen kundservice veckan efter , åter 25-30 minuter telefonkö. De har ingen aning om nåt alls nu heller, de ringer butiken,
därefter säger de till mig att butiken skall ringa upp och berätta status. Naturligtvis ringer de inte.
däremot får jag ett SMS som säger att butiken försökt nå mig på telefon.
Detta går dock inte att svara på och det går fortfarande inte att ringa direkt till butiken. ( Varför de skickar detta SMS fattar jag fortfarande inte.)

Nytt försök med central kundservice, återigen 25-30 min telefonkö. den här gången får jag reda på att varor som köpts via webben INTE skall felanmälas i butik
utan via central kundservice.
Vidare får jag reda på att det knäckta gångjärnet är nåt som fixas av Elektrolux service och inte Elgiganten.
- öh, jaha, så det ni säger är att jag skall sätta mig i nästa telefonkö hos Elux och boka in en servicetid, stanna hemma från jobbet för att möta en tekniker
och om jag får en servicefaktura så skall jag betala den själv ?
på den frågan fick jag bara ett tvekande svar.
Elgiganten har alltså sålt ett fullpris kylskåp , som redan har kostat mig ~1.5 timme i telefontid, och de anser att jag skall lägga ytterligare tid på telefon och service plus
eventuell faktura för service och gångjärn.

Jag hade plasten kvar , tejade ihop den igen och skickade tillbaks skåpet. ( ny telefonkö...)

Det blir inget mer från Elgiganten om jag kan undvika det.


Grannen som alltid framhållit elgiganten köpte en frys och har efter en rejäl långbänk dragit samma slutsats.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#1205 » 22:48:10, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en riktig småsak, men störande.
När man gjort sig till riktigt, putsat vindrutan ren och fin både in och utvändigt så den skulle duga i ett opiskt precisionsintrument. Så kör man iväg och efter hundra meter säger det smack och en stor j*vla insekt behagar sluta sina dagar mitt i synfältet! :aaargh:
Utan risk, ingen chans!

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Sparrow

#1206 » 00:43:24, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå nätbutiker. Handlar aldrig där pga deras obefintliga service. Betalar hellre nåra hundralappar extra får det hemkört o det gamla trasiga bortforslat. Iaf när det gäller vitvaror. Blir det nåt problem så svarar dom i telefonen och hjälper till med o fixa felet. Min vitvaruleverantör kom hem en påskafton kväll för många år sen o lagade tvättmaskinen . Det kan man kalla service :bira:

8 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Alrik

#1207 » 22:33:41, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Apropå nätbutiker. Handlar aldrig där pga deras obefintliga service. Betalar hellre nåra hundralappar extra får det hemkört o det gamla trasiga bortforslat. Iaf när det gäller vitvaror. Blir det nåt problem så svarar dom i telefonen och hjälper till med o fixa felet. Min vitvaruleverantör kom hem en påskafton kväll för många år sen o lagade tvättmaskinen . Det kan man kalla service :bira:


Kompressorn gick på vårat 15månaders miele kylskåp. Stog ett tillfälligt kylskåp på trappen efter ett samtal.

Japp, lokal handlare!

4 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Sparrow

#1208 » 22:53:17, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, man ska va rädd om de lokala handlarna :thummar:

6 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Toost

#1209 » 09:59:30, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är att vi förstör för oss själva, i Ludvika fanns tidigare flera olika sportaffärer. Nu finns det ingen.
jag tror att orsaken är att folk varit inne i butikerna och kikat-provat-klämt, och sen gått hem och beställt på nätet och sparat några spänn.
och resultatet är noll service, ingen att fråga , ingen som kan ge råd och tips.

2 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparrow

#1210 » 10:07:13, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som man bäddar får man ligga :cool:

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Ludde eriksson

#1211 » 11:03:24, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jojo, vill ju ha servicen, o försöker måna om den, men ska jag byta tex stötdämpare runt om på privatbilen, o får hem dom + lite servicegrejer för samma pris som en stötdämpare hos lokala nasaren, då är det svårt.
50% dyrare kunde väl räcka, men flera hundra %, då är nog gränsen nådd för de flesta.

7 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Sparrow

#1212 » 11:56:26, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är man skruvarkunnig så ser man de från en annan sida ju. Håller med om stor skillnad på bildelar fast lokaler o anställda ska oxå betalas med den "skillnaden"

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

torbjorn_forsman

#1213 » 16:24:16, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Specifikt för bildelar är ju att de flesta lokala bildelsnasare lämnar rejäl rabatt till sina verkstadskunder. Meningen är att verkstaden ska kunna ta nasarens listpris till sin slutkund och ändå kunna göra ett skäligt pålägg.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ludde eriksson

#1214 » 17:01:12, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har företagarkonto hos meca, å ändå mer regel än undantag med en nolla extra på priset över disk än på nätet, har svårt att svälja det.
Tror inte mellanskillnaden hamnar hos den lokala handlarn i tillräckligt stor utsträckning heller. :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

torbjorn_forsman

#1215 » 17:44:47, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Meca och Mekonomen kan man knappast betrakta som särskilt lokala. De är väl snarast att jämföra med franchisekedjor typ Mc Donalds nuförtiden...

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se