Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Felsöka DECA 350E batteriladdare/booster

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

skogsgurra

#16 » 06:34:18, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev det nåt laddat i natt?

Tittade tillbaka i tråden och där finns hela skylten som talar om vad som gäller:

Bild

Där står att du behöver en trög 16 A säkring om du ska ta ut full kräm eller använda boosterfunktionen. Men det går säkert att ladda med en 10 A matning också. Iaf om du inte kör alltför stora ackar. Den klarar ju upp till 440 Ah så det finns en del att ta av.

Den här skylten är bra. Den anger till och med skillnaden mellan ström som medelvärde och som effektivvärde.

"moy/arit" är aritmetiskt medelvärde och där gäller 20 A vid de kurvformer man får vid laddning.
"eff" är just det - effektivvärde alltså. Där anges 35 A och det stämmer ju bra med att ett effektivvärdesvisande instrument (vid den aktuella kurvformen) visar ungefär dubbla medelvärdet.

När laddaren används som starthjälp kommer strömmen ut att vara "bredare" dvs strömvikeln ökar och då blir kvoten mellan effektivvärde och medelvärde lägre, nästan lika med 1.

Samtidigt blir ju apparaten varm. Så det gäller att starta med högst 5 s långa perioder och sedan låta den vila i en halv minut (30 s).

Bra skylt, som sagt. Sällan man ser allt så tydligt redovisat.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

3 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



Michael.Andersson (trådstartaren)

#17 » 19:45:45, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Blev det nåt laddat i natt?

Tittade tillbaka i tråden och där finns hela skylten som talar om vad som gäller:



Har inget att ladda än :lmao:
TACK för en utförlig förklaring av typskylten.. vissa saker va ju rena grekiskan för mig :help:

Kopplade idag in laddaren på ett 16A uttag med enfas-adapter. Och nu gick det att starta laddaren på Booster-läget..! Således kräver den en lite större och trögare säkring, även helt obelastad :insomnia:

Så nu kan jag ju lägga lite tid och energi på att snygga till laddaren. Tips på var jag kan hitta en säkringshållare..? Ska visst vara för denna typ av 50A säkring:
Bild
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

torbjorn_forsman

#18 » 20:23:13, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkringshållaren på laddaren är väl egentligen bara två polskruvar (M5?) med isolerbussningar.
Men en lämplig hållare kanske går att hitta i någon skrotad dieselbil från 70-80-talet, den där typen av säkringar var ju vanlig för att säkra av glödstiften.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael.Andersson (trådstartaren)

#19 » 20:46:23, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står FUSE 2x50A på typskylten.. :klia:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

skogsgurra

#20 » 21:01:31, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det kan nog behövas två parallella 50 A på likströmssidan. Annars skulle det bli problem att köra 200 A i boostläge i fem sekunder.

Och då gäller det att BÅDA säkringarna delar strömmen ungefär lika. Annars ger sig den ena först och den andra sen. Så det är viktigt att anslutningarna till säkringarna är fullgoda och att total ledningslängd mellan matning och last är exakt lika på båda.

Det kan också vara ordnat så att säkringshållarna sitter så att matning och utgående går in på en skena MITT EMELLAN säkringarna. Det ger också hyfsad strömdelning. Men bäst brukar det funka med separata ledare till och från säkringarna. Samt att de är lika långa och har samma area.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Blommas

#21 » 21:02:55, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

torbjorn_forsman

#22 » 21:17:33, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Originalmontaget på den där laddaren är helt enkelt att båda säkringarna är lagda på varandra på samma polskruvar. Och polskruvar och muttrar är inte av något märkligt material - bara blankförzinkat stål.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

skogsgurra

#23 » 22:18:53, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fy fan va bra!
Det förklarar ju varför säkringarna ser ut som plåtbitar utan isolering. Annars skulle det inte funka att dra fast dem parvis. Och allt snack om ledningslängder och strömdelning kan man bortse från.

Skoj med den här typen av samarbete vid problemlösning. Jag ser i andra trådar att det har funkat tidigare också.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Michael.Andersson (trådstartaren)

#24 » 20:54:30, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får väl avsluta tråden då boostern är tillsnyggad med ny säkringshållare och lite nya batteriklämmor. Får se om man får användning av den nån gång i framtiden
Tack för all hjälp! :thummar:


Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

skogsgurra

#25 » 06:29:09, 12-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju nästan ut som "köpes" igen. Och 100 A säkring hittade du också istf 2x50. Måste ju vara bättre.

Jag skulle nog inte våga förvara klämmorna så där. Visst är plåten lackad och visst kommer du ihåg att ta bort dem innan du startar laddaren/boostern. Men jag känner mig själv så pass bra att den där olyckan som väntar på att hända kommer att hända. Förr eller senare.
Och då står man där med fula brännmärken i plåten och behov av ny säkring. Skulle försöka hitta annat sätt att förvara dom. Eller sätta heltäckande isolering (fram/bak och på plåtkanten).
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Michael.Andersson (trådstartaren)

#26 » 21:18:37, 12-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Ser ju nästan ut som "köpes" igen. Och 100 A säkring hittade du också istf 2x50. Måste ju vara bättre.

Jag skulle nog inte våga förvara klämmorna så där. Visst är plåten lackad och visst kommer du ihåg att ta bort dem innan du startar laddaren/boostern. Men jag känner mig själv så pass bra att den där olyckan som väntar på att hända kommer att hända. Förr eller senare.
Och då står man där med fula brännmärken i plåten och behov av ny säkring. Skulle försöka hitta annat sätt att förvara dom. Eller sätta heltäckande isolering (fram/bak och på plåtkanten).


Jag funderade på klämmorna när jag tog bilden.. men de va mest för att få ett snyggt kort :lmao: Kan ju sätta klämmorna i handtagen istället.

Stör mig lite på att jag skulle behöva en trögare säkring till uttaget som jag ska ansluta den till.. funkar ju liksom inte med första bästa enfasuttag i närheten om man behöver starthjälp till nån maskin :klia: Men man får väl dra lång skarvsladd om det blir aktuellt.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

mathiast

#27 » 05:58:32, 13-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips är att inte använda den till något med elektronik i,har bytt trasiga fordonsdatorer för rätt mycket pengar genom tiderna pga man kört med en sådan i stället för att köpa ett friskt batteri.

2 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se