Som gammal obefaren och oerfaren kockelev ombord i S/S Irene Transmarin, Helsingborg och M/S Lagnö rederi Rex (och spex), Stockhlm åren 1955 och 1956 kan jag inte låta bli att hänga med på sjöresor ibland.
TMV (Tekniska Muséets Vänner) ordnade en tur i helgen där Ejderns räddare (man var på väg att sänka henne ute vid Landsort år 1964) Gert Engström berättade att han tyckte det var synd att det skulle ske och betalade en slant, 150 kronor var allt han hade, för att hon skulle slippa dö drunkningsdöden.
Det var en riktigt skojig tur. Med entusiaster från TMV och Automobilhistoriska Klubben (jo, eftersom ångfartyg rör sig utan yttre drivkraft är dom per definition självgående, dvs automobila) blev stämningen snabbt god och glad. Gert var i högform och själv lyckades jag både förstöra möblemanget i Aktersalongen (där nuvarande kungapar suttit och druckit surt dricka) samt skåla med gamle Kung Oscar II.
Passa på när det beger sig nästa gång. Det var värt den totalt 500 km resan, kamp med tivolibesökare om parkeringsplatser och en del andra strapatser. Bilder:
S/S Ejdern angör Mälarehamnen strax väster om Mälarbron i Södertälje
Gert höll ordning på oss. Här på Riddarholmskajen
Det högtidliga tillfället då jag kunde utbringa Konungens skål. Alla glas var i diskmaskinen så jag använde lampglaset från fotogenlampan. Det uppfyllde alla krav på volym och bottenlöshet.