Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Justera Cav dpa spridningspump

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ford_gigantic (trådstartaren)

#1 » 08:59:02, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Efter jag rengjort bränslesystemet. Tvättat bränsletank och alla bränsleledningar fria från dieselbakterier, alger och flera lager av smuts. bytt bränsle filtret och finfiltret i cav pumpen.
Nu när tank och ledningar är skinande rena, kan man tycka att traktorn borde gå som en klocka, men dessvärre varvar den bara upp i ca 1400 varv vid full gas och går oroligt..
Dessutom går den att att starta utan att ens ha någon gas . innan var man tvungen att ha handgasen på max. den går fint på tomgång. Och verkar gå på alla cylindrarna.

(Innan Rengöringen gick den ojämt och dog efter 10 min)

Tanken jag har är att justera bränslet. men oklart hur jag bär mig åt.
Bild
Bild
Bild
Bild


Traktorn är en Leyland 154
Ford_gigantic
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 17-01-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Ford Gigantic F30
Mc cormick ih 523



Ivar Risslén

#2 » 09:17:29, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att göra en riktig justering så behövs det tillgång till en provbänk så att man får provköra pumpen för att se vad som är fel.
Det du kan börja med är att kolla att stoppen går tillbaks helt och att gasreglaget är som det ska.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#3 » 12:22:21, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bra tumregel är att justeringar på dieselpumpar inte ändrar sig av sig själva. Om pumpen börjar fungera dåligt så är det ett riktigt fel som ska åtgärdas, inte någon inställning som ska ställas om.
En sak som jag alltid tjatar om när det gäller dieselfelsökning, och kommer att fortsätta tjata om, är att koppla in en manometer och mäta matartrycket under körning. Det duger inte med att det bara ligger rätt vid tomgång, minst lika intressant är att se vad som händer med trycket vid de arbetsförhållanden då motorn inte går som den ska.

Vänd gärna bilderna rätt, du som har postat dem och kommer åt knapparna för vridning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#4 » 13:56:13, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att tvätta pumpen är knappast nån hjälp mer än det ser bra ut :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

nisse

#5 » 15:02:32, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plocka ner så mycket du kan i pumpen utan att ändra inställningen och tvätta rent allting. Jag har haft samma beskymmer efter dieselalger. På min satt dem små pumpkroppar fast så det kom aldrig fram något till spridarna. Om du skruvar bort locket på bakänden, och på ovan och undersidan så kan du drar ut pumpkroppen (den sitter fast med tre skruvar) och lägga rubbet i Bensin. Köp en tätningssats så du kan byta ut det mesta.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Ford_gigantic (trådstartaren)

#6 » 16:48:29, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilderna blev lite knas med, ska gå in på datorn och kolla om det funkar att sjustera där.

Satte fast tanken på Tombolan med en kätting i
Och citronsyra i. Ledningarna körde jag igenom med bensin och tryckluft. Detta gjorde så det blev skinande rent i tanken.

Har ett sealing kit redan, och det är tanken att jag ska ta itu den så pass så att ingen inställning ändras. Det blir av i kväll. Är just att jag kanske har ruckat bränsle iställningen medans jag demontera spridarna, till och retur ledningarna.
Man är inte alltid nyckter i garaget. :bira:
Ford_gigantic
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 17-01-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Ford Gigantic F30
Mc cormick ih 523

Turbodiesel

#7 » 16:53:09, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla först att alla prylar i aluminiumgaveln är i rätt ordning och att tryckregulatorns kolv löper lätt i sitt lopp, samt att den jätteklena fjädern i botten finns kvar & är hel. Kolla att båda vingarna för den interna matarpumpen är hela (innanför gaveln). Det är lätt att ställa till oreda med silbyte i gaveln. Tryckreglerhylsan tätas en bit upp med en klen papperspackning, den går ofta sönder vid demontering.

Det är ingen raketforskning, men det finns ganska djupa fallgropar. Är det en udda pump och/eller en udda motor som du gärna vill ha kvar är det en god idé att lämna bort jobbet.

Efter pumpjobb är det jätteviktigt att ha en plan för att säkert täcka för motorns insug, ifall den skenar vid start.

Denna typ av pump med hydraulisk regulator behöver en annan packningssats än den vanligaste mekaniska varianten, och är sällsynt på traktorer.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Ford_gigantic (trådstartaren)

#8 » 17:55:26, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått hem rätt packningsatts via serienummer,
Injectorpumps.uk hade även dom en bra sprängskiss.

Det är mycket troligt att det kan blivit nå tok när jag böt ut nålfitret. Börja med att undersöka detta. Då den beter sig underligt efter detta byte.

1 person gillar det här inlägget.
Ford_gigantic
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 17-01-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Ford Gigantic F30
Mc cormick ih 523

Ford_gigantic (trådstartaren)

#9 » 18:44:40, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boven i det hel var den ny köpta matarpumpen. Den ville inte levera fullt ut.
Den böt jag för orginal pumpen ej gick att handpumpa med, vid luftning.

Denna kosta 350:- Så denna replika fick se botten på en låda istället för att sitta på traktorn.

1 person gillar det här inlägget.
Ford_gigantic
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 17-01-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Ford Gigantic F30
Mc cormick ih 523


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hany och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se